تمهیدات بودجه ۹۹ برای تولید و اشتغال/ نقش بخش خصوصی در اقتصاد بیشتر می‌شود

سخنگوی ستاد بودجه، ۱۱ اقدام پیش بینی شده در لایحه بودجه ۹۹ برای تولید و اشتغال را تشریح کرد.
کد خبر: ۳۷۳۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲ - 11December 2019

تمهیدات بودجه ۹۹ برای تولید و اشتغال/ نقش بخش خصوصی در اقتصاد بیشتر می‌شودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، مژگان خانلو در گفتگویی، با بیان این که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ تولید و اشتغال و همچنین افزایش نقش بخش خصوصی در اقتصاد مورد توجه قرار گرفته است اظهار داشت: تحریک رشد اقتصادی و تولید با استفاده از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۷۰ هزار میلیارد تومانی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود، برای فعال نگهداشتن طرح‌های عمرانی و همچنین پیش‌بینی استفاده از این اعتبارات (حداکثر تا ده درصد) به صورت اهرمی به منظور تجهیز منابع مالی از بازار‌های پول و سرمایه و آورده بخش خصوصی در قالب قرارداد‌های مشارکت عمومی - خصوصی استفاده شده است.

سخنگوی ستاد بودجه ۹۹ بیان کرد: پیش بینی اعتبارات لازم برای انجام سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دولت بالغ بر ۲۶۰ هزار میلیارد تومان (۱۹۰ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت‌های دولتی و ۷۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دولت) صورت گرفته است.

رئیس امور پایش تعهدات دولت در سازمان برنامه، تاکید کرد، تهیه و ارائه برنامه‌های تولید و اشتغال مشتمل بر هشت برنامه دوسالانه درسطح ملی وتفکیک هراستان به همراه لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور و پیش‌بینی برای تجهیز منابع مالی از محل بودجه عمومی، تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی بالغ بر ۲۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ و ۳۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ انجام شده است.

وی افزود، امکان تأمین مالی خارجی برای طرح‌های دولتی و غیردولتی به میزان ۳۰ میلیارد دلار از دیگر تمهیدات مورد اشاره است.

خانلو گفت: امکان استفاده از منابع در اختیار بانک‌ها برای سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی، تعاونی و نهاد‌های عمومی غیردولتی طرح‌های نفت و گاز، طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی بخش صنعت و معدن، حمل و نقل درون و برون شهری نیز لحاظ شده است.

به گفته این مقام مسئول، واگذاری بنگاه‌ها در قالب سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) امکان تامین مالی از محل انتشار اوراق مالی اسلامی برای شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها، طرح‌های نفت و گاز، بخش صنعت و معدن و آب و برق و تجهیز نیز دردستور کار قرار گرفته است.

وی افزود، دیگر اقدامات در این حوزه، امکان وثیقه‌دار کردن بدهی بانک‌ها (خط اعتباری و اضافه برداشت) به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اوراق مالی اسلامی دولت است.

سخنگوی ستاد بودجه ادامه داد، اجازه پذیرش اوراق مالی منتشره از سوی دولت توسط بانک مرکزی بابت درصدی از سپرده‌های قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی نیز در لایحه گنجانده شد.

خانلو ادامه داد، امکان بهره‌مندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی از تسهیلات بانکی برای تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، احداث خوابگاه متاهلین، خرید تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی نیز لحاظ شده است.

رئیس امور پایش تعهدات دولت در سازمان برنامه، گفت: استفاده نمودن دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی، فناوری و مهارتی از اعتبارات برنامه پژوهش‌های کاربردی دستگاه‌های اجرایی، اعتبارات قانون متوازن، یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای استانی (به استثنای فصول یک و شش)، حداقل ۴۰ درصد از هزینه‌های امور پژوهشی شرکت‌های دولتی از دیگر اقدامات در نظر گرفته شده در این حوزه است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها