عضو شورای علمی و برنامه ریزی دانشنامه استان گیلان:

پژوهش امر نامأنوسی نیست و در زندگی آن را تجربه کردیم

«مظفرنامدار» با بیان اینکه پژوهش برای ما نامأنوس نیست و در زندگی بار‌ها آن را تجربه کرده‌ایم گفت: توجه به فقدان درک شهودی و آسیب‌های آن و مواجهه احساسی و غیر عاقلانه با موضوع پژوهش مخصوصا اگر مقدس باشد در این امر ضروریست.
کد خبر: ۳۷۳۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹ - 12December 2019

پژوهش امر نامأنوسی نیستبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، «مظفر نامدار» عضو شورای علمی و برنامه‌ریزی دانشنامه استان گیلان صبح امروز پنجشنبه (21 آذر) در سالن اجتماعات دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی رشت در اولین کارگاه آموزشی «مقاله نویسی» دانشنامه  با بیان اینکه ما پیوسته با گردآوری اطلاعات، مشورت با دیگران و کنار هم قرار دادن آنها تلاش می کنیم که بهترین ها را برای راحتی زندگی روزمره خود انتخاب کنیم اظهار داشت: مهارت در نگارش به مهارت در پژوهش وابسته است.

وی با تأکید بر اینکه از این‌رو پژوهش برای ما امری نامأنوس نیست و در زندگی روزمره بارها آن را تجربه کرده‌ایم، در خصوص ویژگی‌های یک دانشنامه خوب گفت: حوصله و صبر، تتبع و کاوش در منابع، دقت در فهم و در نقل، امانت داری در نقل‌ها و برداشت‌ها است.

نامدار همچنین آشنایی به موضوع فضا و مفاهیم و اصطلاحات مورد تحقیق و گم نکردن سرخط اصلی هنگام سند یابی، پژوهش و نگارش و استفاده از زبان ساده و بیان رسا را مهم دانست و در خصوص شرایط حاکم بر تحلیل محتوا نیز بیان کرد: شروط عینیت، انتظام و عمومیت، کمیت و کیفیت و آشکار و پنهان از جمله موارد لازم در این مورد هستند.

وی در خصوص آسیب های فهم در پژوهش نیز اظهار کرد: فقدان درک شهودی و آسیب های آن، مواجهه احساسی و غیر عاقلانه با موضوع پژوهش مخصوصا اگر مقدس باشد و نیز فقدان درک تاریخی جامعه شناختی و فرهنگی از موضوع پژوهش و شرایط اجتماعی این دوره است.

وی بخش اصلی یک مقاله پژوهشی را که حاوی اطلاعات اساسی است درباره« مدخل» بیان کرد و افزود: بدنه گاهی یک قسمت و گاهی دارای چند قسمت با عنوان های فرعی است.

نامدار افزود: جای بدنه عنوان اصلی و عنوان های فرعی مثل ملحقات و معرف است که یک پژوهشگر دانشنامه باید بتواند در نگارش همه موارد را رعایت کند.

وی تصریح کرد: منابع بعد از بدنه مقاله در دو بخش جداگانه می آید که ابتدا منابع به خط فارسی، عربی و سپس منابع به خط لاتین و نیز اگر نیازی به کتابشناسی باشد بعد از منابع خواهد آمد.

نامدار همچنین در خصوص کتابشناسی گفت: کتاب شناسی منبعی هستند که در نگارش متن «مدخل» مورد استفاده قرار نگرفته اند و خواننده برای مطالعات بیشتر می تواند به آنها رجوع کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نیز در ادامه این کارگاه افزود: با توجه به تلاش های که از گذشته انجام گرفته بود ولی بخاطر مشکلات مالی کار دانشنامه بر زمین مانده بود که خوشبختانه وارد مرحله اجرا این کار شدیم.

دبیر اجرایی دانشنامه استانی دفاع مقدس گیلان همچنین تصریح کرد: ما گیلانی ها همواره از داشته های خود بهره می گیریم و چون نخبگان، بزرگان، علما و دانشمندان بسیاری در این استان داریم از این رو نسبت به استان های دیگر در این بحث سخت گیرتر هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد: باید بهترین ها را برای دانشنامه دفاع مقدس که در واقع دایره‌المعارف ماندگار استان خواهد بود، ثبت کنیم.

بایرامی انگیزه برگزاری این کارگاه را آموزش یکپارچه دست اندرکاران مولف دانشنامه دفاع مقدس دانست و بیان کرد: گاهی نوع نگارش و مقاله نویسی افراد با هم متفاوت است و از این رو که جنس این کار با کارهای دیگر متفاوت است نیاز دیدیم که چنین کارگاه آموزشی برگزار شود تا هم اندیشی کرده و نظرات خود را در این راستا یکی کنیم تا قدم های بعدی را محکم و سریع تر برداریم.

وی ادامه داد: از نسل جوانمان که در دانشگاه ها زحمت می کشند و انگیزه های لازم را برای انجام این نوع کارها دارند می بایست استفاده لازم را ببریم.

بایرامی با ابراز امیدواری که بتوانیم با این روند تا پایان سال به ۴۰ مقاله علمی در حوزه دانشنامه دفاع مقدس دست یابیم، اضافه کرد: اصرار داریم که نقش گیلان مظلوم را چه در دوران دفاع مقدس و چه اکنون در بحث مدافعان حرم به نقطه مطلوب برسانیم.

گفتنی است، در این کارگاه آموزشی ۴۰ نفر از افراد تحصیلکرده فوق لیسانس و دکترا شرکت کردند و تا کنون ۱۵ مقاله در این راستا نگارش شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها