نبیه بری:

گفت‌وگوی حزب‌الله و المستقبل زمینه تفاهم منطقه‌ای را فراهم می‌کند

رئیس پارلمان لبنان با اشاره به برپایی دور دوم گفت‌وگوهای حزب‌الله و جریان المستقبل در آغاز سال جدید گفت یکی از اهداف گفت‌وگوها فضاسازی برای ایجاد تفاهم‌های منطقه‌ای احتمالی است.
کد خبر: ۳۷۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲ - 31December 2014

گفت‌وگوی حزب‌الله و المستقبل زمینه تفاهم منطقه‌ای را فراهم می‌کند

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، روزنامه الجمهوریه لبنان نوشت که گفتوگوهای جریان المستقبل و حزبالله در جلسه دوم روز 5 ژانویه آینده با بررسی بند اول از دستور کار این جلسات که از بین بردن التهاب مذهبی و سیاسی بین جریانات شیعه و سنی در کشور و مبارزه با تروریسم است دنبال خواهد شد.

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان دیروز در جمع دیدارکنندگان با خود گفت یکی از اهداف گفتوگوهای حزبالله و جریان المستقبل فضاسازی داخلی برای ایجاد تفاهم های منطقهای احتمالی است.

وی با اشاره به اینکه گفتوگوهای آمریکا و ایران ناگزیر در پایان باید به یک نتیجه منجر شود، تأکید کرد که این موضوع  بعد از ارائه اطمینان بخشی های ضروری به ریاض بر مناسبات عربستان و ایران تأثیر مثبت خواهد داشت.

وی ادامه داد: برخی اینگونه ترویج میکند که گفتوگوهای حزبالله و المستقبل گفتوگوی غیرمستقیم بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران است. اگر تفسیری به این صورت در مورد گفتوگوها وجود دارد، مشکلی نیست و این تهمتی است که من آن را انکار نمیکنم. البته من در طرح گفتوگوهای خود نماینده دولتهای عربستان و ایران نیستم، بلکه در درجه اول مسائل مربوط به اوضاع داخلی لبنان را مدنظر دارم.

رئیس جنبش امل لبنان با ابراز خرسندی از واکنشها نسبت به گفتوگوها تأکید کرد که پیامی در تأیید این گفتوگوها از سوی وزارت خارجه مصر دریافت کرده و مواضع مثبت دیگر نیز از سوی دیوید هیل، علی عواض العسیری و محمد فتحعلی سفرای آمریکا، عربستان سعودی و ایران در لبنان دریافت کرده است.

بری با اشاره به استقبال محافل مردمی از این تصمیم، تأکید کرد که یکی از شاخصههای این استقبال اعلامیه نمایندگان بیروت در دار الفتوی در تایید این گفتگوها است. گفتگو میان حزبالله و المستقبل مشوقی برای آغاز گفتوگوها بین جریانهای مارونی خواهد بود.

وی تأکید کرد که نشست آینده گفتوگوها در آغاز سال جدید میلادی بنا به توافق دو طرف با حضور علی حسن خلیل معاون سیاسی وی و وزیر دارایی لبنان برگزار خواهد شد و بند مورد توافق در دستور کار تصویب شده این گفتوگوها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی البته به ماهیت این بند اشاره نکرد، اما تأکید کرد که انتخاب رئیس جمهور لبنان به صورت خودکار به فعال سازی مؤسسات قانون گذاری از مجلس نمایندگان گرفته تا دولت و دیگر مؤسسات دولتی منجر خواهد شد.

حسین الخلیل معاون سیاسی سید حسن نصرالله دبیرکل حزبالله، حسین الحاج حسن وزیر صنعت لبنان و حسن فضلالله به نمایندگی از حزبالله در دور اول گفتگوها حضور داشتند.

نادر الحریری مدیر دفتر سعد الحریری رئیس جریان المستقبل و نهاد المنشوق وزیر کشور لبنان و سمیر الجسر از فراکسیون المستقبل در پارلمان نمایندگان المستقبل در این گفتوگو بودهاند. این دیدار با حضور نبیه بری رئیس پارلمان لبنان و علی حسن الخلیل وزیر دارایی این کشور برگزار شد.

انتهای پیام/ک.ف

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار