قاضی‌زاده هاشمی:

اقتصاد دانش‌بنیان کشور را از درآمد‌های نفتی بی‌نیاز می‌کند

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: رشد اقتصاد دانش‌بنیان وابستگی بازار منطقه به ایران را به شدت افزایش خواهد داد و موجب می‌شود منابع مالی مورد نیاز کشور تأمین شود.
کد خبر: ۳۷۴۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸ - 14December 2019

اقتصاد دانش‌بنیان کشور را از درآمد‌های نفتی بی‌نیاز می‌کندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگویی، با بیان اینکه مجلس در راستای تقویت بنیه اقتصادی کشور اردیبهشت سال جاری ۱۰ موضوع را در دستور کار قرار داد، اظهار داشت: یکی از مباحث این بود که اگر بخواهیم ایرانِ با تحریم را اداره کنیم و به اقتصاد بزرگ منطقه تبدیل شویم راه آن تکیه بر توان داخلی است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران سالانه به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ارز نیاز دارد، افزود: اگر بخواهیم رشد هشت درصدی در اقتصاد داشته باشیم، این عدد باید به پنج برابر افزایش پیدا کند و اینکه چطور در یک کشور ۸۰ میلیونی با نیاز‌های گسترده مردم، بتوانیم ۵۰۰ میلیارد دلار ارز را در شرایط تحریم تأمین کنیم، موضوعی است که باید به آن توجه شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید دید چه ظرفیتی در کشور وجود دارد که در شرایط تحریم می‌توان از آن استفاده کرد، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران هفت درصد منابع طبیعی دنیا را در اختیار دارد، اما متأسفانه کمترین بهره را از این منابع داشته‌ایم.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: همه مسئولان به فکر این هستند که سرمایه‌گذار به کشور بیاورند، اما سرمایه مالی برای حرکت؛ نیازمند دانش، تکنولوژی و نیروی کار ماهر است که خوشبختانه چنین ظرفیتی در کشور وجود دارد، اما تاکنون از آن استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه راه رسیدن به مصالح کشور، رفتن به سمت علم و دانش در راستای خلق ارزش است، تصریح کرد: نباید در کشور نگران صادرات ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه باشیم. اگر همین نفت خام را به فرآورده تبدیل کنیم، بازار‌های جهانی آن را، روی دست می‌برند و با چمدان‌های پول به سمت ما می‌آیند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حتی اگر فرآورده‌های نازل‌تری مانند بنزین تهیه کنیم، هرقدر تولید داشته باشیم تقاضا در بازار جهانی دارد و اگر از همین بنزین و گاز تولیدات پتروشیمی داشته باشیم، خواهیم دید که چه ارزش افزوده فوق‌العاده‌ای برای کشور خواهد داشت.

قاضی‌زاده هاشمی با ذکر مثالی مبنی بر اینکه در جایی دیدم فرزندان همین سرزمین دارویی تولید می‌کردند که یک گرم از آن معادل یک میلیارد دلار قیمت داشت، بیان کرد: نباید در صنعت نفت دیگر دنبال شِل و توتال برویم تا بیایند برایمان کاری کنند، باید برای تقویت شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های نفتی تلاش کنیم، البته خوشبختانه اخیراً نمایشگاهی از سوی شرکت‌های نفتی در همین زمینه برگزار می‌شود تا ظرفیت‌های داخلی به این سمت هدایت شوند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس این موضوع را به‌عنوان راه نجات کشور و آینده ایران دید و در همین راستا برنامه‌ریزی کرد، گفت: در کشور دانشمندان و سرمایه‌های اقتصادی داریم که به‌دلیل نداشتن فرصت از کشور خارج می‌شوند، راه نگه‌داشتن این‌ها توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌هاست.

وی اضافه کرد: با ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان جلسه گذاشتیم و دستگاه‌های اجرایی را دعوت کردیم تا مسائل و مشکلات را با یکدیگر در میان بگذارند، خوشبختانه بخشی از مسائل این شرکت‌ها در همین جلسات رفع شد؛ یعنی اگر مجلس شورای اسلامی جلسه علنی را هم به این موضوع اختصاص نمی‌داد، همین جلسات حلّال بسیاری از مشکلات بود.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در هفت حوزه دسته‌بندی شده است، تأکید کرد: ثبت مجوزها، مالکیت معنوی، مشکلات مالیات، گمرک، تأمین ارز و رقابت در بازار‌های جهانی و حمایت از کالای ایرانی از جمله این موضوعات بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین در هفت کارگروه با دستگاه‌های دولتی جلسات مکرر گذاشته شد که خروجی آن همان چیزی بود که به صحن علنی مجلس شورای اسلامی آمد تا بینیم کدام قوانین باید اصلاح یا تصویب شود، کدام قوانین اجرا نمی‌شود و نیاز به نظارت بیشتر دارد و عملکرد دولت در بخش‌های مختلف به چه صورت است.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه کارگروهی برای پیگیری این موضوعات در هیئت رئیسه مجلس تشکیل می‌شود تا مسائل را به‌طور مرتب گزارش کند، خاطرنشان کرد: حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان اقتصاد کشور را به سرعت رشد می‌دهد و در منطقه اقتصاد محوری خواهیم داشت.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این مطلب که اقتصاد ایران اکنون هم در منطقه حرفی برای گفتن دارد، گفت: با رشد اقتصاد دانش‌بنیان وابستگی ۸۰۰ میلیون بازاری که در اطرافمان داریم به شدت به ایران افزایش می‌یابد و می‌توان منابع مالی مورد نیاز کشور را تأمین کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار