رئیس دانشگاه سوره:

برخی مسئولان هجمه سنگینی علیه پیام رسان‌های داخلی به راه انداختند

محمدحسین ساعی با انتقاد از هجمه وسیع مقامات رسمی کشور علیه پیام رسان‌های داخلی گفت: برخی مسئولان به جای اینکه مبحث شبکه ملی اطلاعات را روشن کنند، این مبحث را به پروژه‌ای امنیتی و سیاسی تقلیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۷۴۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹ - 14December 2019

برخی مسئولان هجمه سنگینی علیه پیام رسان‌های داخلی به راه انداختندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، محمدحسین ساعی با اشاره به اسناد رسمی منتشر شده در کشور در رابطه با شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: «شبکه ملی اطلاعات زیر ساختی است که در صورت استقرار در کشور، منتج به جهشی اقتصادی، امن سازی بستر‌های اطلاعاتی، ایجاد مشاغل بسیار زیاد و... خواهد شد؛ لذا زمینه‌ای ایجاد خواهد شد که ۵ الی ۶ میلیون شغل ایجاد شود.»

وی از نبود پیوست‌های لازم فرهنگی، رسانه‌ای و هنری برای شبکه ملی اطلاعات گفت: «برخی مسئولان به جای اینکه مبحث شبکه ملی اطلاعات را روشن کنند، این مبحث را به پروژه‌ای امنیتی و سیاسی تقلیل می‌دهند... ما از مراکز رسمی می‌خواهیم یکبار شاخص‌ها را مطرح کنند. اما در شبکه ملی اطلاعات شاخص سازی درستی صورت نگرفته است. برخی می‌گویند ۸۰ درصد این شبکه محقق شده در حالیکه به نظر می‌رسد شاید تنها در سطح لایه‌های ارتباطی و هدایت ترافیک زیرساخت‌ها محقق شده باشد.»

ساعی با انتقاد از هجمه وسیع مقامات رسمی کشور علیه پیام رسان‌های داخلی بیان کرد: «هم اینک پوسته‌هایی نا امن‌تر از این پیام رسان‌ها وجود دارد که میلیون‌ها نفر عضو آن‌ها شدند. همین مردم شب خوابیدند و صبح بیدار شدند و دیدند یک نفر همین پوسته را از تلفن همراه آن‌ها پاک کرده است و این یک فاجعه بود.»

وی ادامه داد: «ما باید کاری کنیم تولید ترافیک داخل ارزش اقتصادی داشته باشد؛ در این میان هیچ فرد حرفه‌ای اختلاف نظری درباره شبکه ملی اطلاعات ندارد، اما دولت همین را هم نمی‌تواند در کشور مستقر کند.»

ساعی افزود: «اقتصاد سیاسی چرخه‌های فضای مجازی به هیچ عنوان به نفع داخل نیست و لذا قشری را ایجاد کرده که پشتیبان اینترنت خارجی هستند.»

استاد ارتباطات به برنامه رو در رو گفت: «در حال حاضر نمی‌توان درآمد گوگل را از سرزمین ایران تخمین زد؛ این موتور جست وجو مالیات ۱۰ درصدی هم به ما نمی‌دهد. در حال حاضر دولت فرانسه مالیات ۲ میلیارد دلاری بر شرکت‌های آی تی امریکایی بسته و ترامپ آن‌ها تهدید کرد که اگر این مصوبه لغو نشود از ابزار‌های اقتصادی برای برخورد با دولت فرانسه استفاده می‌کند.»

ساعی ادامه داد: «دوستان باید اقتصاد را در شبکه ملی اطلاعات به بهره وری حداکثری برسانند که در این صورت تمام مسائل در‌ای حوزه درست می‌شود.»

وی افزود: «شبکه ملی اطلاعات بستر استفاده درست از اینترنت است و اینکه ما پاسپورت هیچ کشوری را در اختیار نداشته باشیم، [ناشدنی است]و پاسپورت ما برای حضور در اینترنت، شبکه ملی اطلاعات است که اگر این شبکه به راه بیفتد، می‌توانیم طرف مقابل را پای میز مذاکره بکشانیم و از او پول بگیریم.»

ساعی مشکلات پیش روی شبکه ملی اطلاعات را اقتصادِ سیاسی در فضای مجازی کشور دانست و افزود: «این اقتصاد سیاسی بگونه‌ای طراحی شده است که اگر واردات صورت گیرد به نفع آن هاست و تولید را به ضرر می‌بینند و هر دولت هوشمند و مدافع منافع ملی باید چرخشی ایجاد کند که تولید داخل به صرفه باشد!»

همچنین روح اله مومن نسب با کارشناس فضای مجازی با حضور در برنامه "رو در رو" شبکه ۴ سیما در خصوص الزامات بهره مندی از شبکه ملی اطلاعات گفت: «فرض کنید ترامپ تصمیم بر قطع اینترنت کشورمان بگیرد؛ در این فضا شمار بالایی از شرکت‌های ایرانیِ دانش بنیان با زیر ساخت فناوری اطلاعات زمین‌گیر خواهند شد؛ همچنین آمریکا به راحتی می‌تواند با اقدامی ساده کاری کند که گوشی‌های اندروید کاربران در ایران روشن نشوند. از طرفی امریکا قادر است جلوی اینترنت هر کشوری را به مدت شش ماه سد کند و این زمان قابل تمدید نیز هست.»

وی با بیان این مطلب افزود: «در همه کشور‌های پیشرفته و صنعتی تفکیک ترافیک اتفاق افتاده که با عنوان شبکه ملی اطلاعات در دنیا در خصوص آن بحث می‌شود. برداشت شخصی بنده اینست که اینترنت باید سالم، ایمن و ارزان باشد؛ لذا شبکه ملی اطلاعات نه تنها باعث قطع شدن اینترنت خارجی نخواهد شد؛ بلکه سرعت آن را افزایش می‌دهد.»

مومن نسب ادامه داد: «در حال حاضر حضور ۹۵ درصد مردم در اینترنت مبنی بر دیدن محتوای داخلی یا تماس با کاربران ایرانی است؛ اگر مردم برای نیاز داخل از اینترنت خارجی استفاده نکنند، طبیعتا ترافیک سربار کاهش می‌یابد و سرعت دسترسی ما با بستر موجود تا حدود ۱۰ برابر به اینترنت خارجی افزایش می‌یابد.»

وی با بیان اینکه اینترنت بخش مهمی از شبکه ملی اطلاعات است، افزود: «مردم نمی‌دانند شبکه ملی اطلاعات چیست و لذا عده‌ای بدترین چیز‌ها را و در بدترین شرایط تحت عنوان شبکه ملی اطلاعات به مردم القا کرده اند. مردم مگر اینترنت سریع، ایمن و فاقد امکان هک کردن نمی‌خواهند؟! آیا مردم نمی‌خواهند منافع شخصی و اطلاعات آن‌ها در خارج کشور در خطر قرار نگیرد؟!»

مومن نسب با اشاره به اختلالات قانون گذاری در مجلس در باب شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: «متاسفانه وزارت ارتباطات پولی از آپلود کننده و دانلود کننده و سرور نرم افزار دریافت می‌کند و این روند بسیار خنده دار است، ولی وزارتخانه اعلام می‌کند پهنای باند داخلی را از مردم نمی‌گیریم؛ یعنی نمی‌خواهد این چرخه به راه افتد.»

وی یادآور شد: «مدیرعامل اسبق شرکت مخابرات ایران چند سال پیش اعلام کرد ظرف چند ماه قادر به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات هستیم. این شبکه را باید بدست بخش مردمی و خصوصی بدهیم و خود مردم قادرند این شبکه را راه اندازی کنند، ولی متاسفانه دولت ما تصدی گر است.»

مومن نسب با بیان اینکه اپراتور‌ها به خاطر پول بیشتر مردم را به اینترنت معتاد می‌کنند، ادامه داد: «با چرخه غلط کنونی، اپراتور‌های مخابراتی که اصلی‌ترین مرکز توزیع اینترنت هستند، ترجیح می‌دهند مردم از ایستاگرام استفاده کنند؛ چراکه در این صورت درآمد این اپراتور‌ها دو تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند؛ لذا طی فرایندی سبب می‌شوند که نرم افزار خارجی زودتر از یک نرم افزار ایرانی در گوشی‌های مردم لود شود. مدیرعامل ایتا بار‌ها اعلام کرده این نرم افزار با ایرانسل به کندی باز می‌شود، ولی با همراه اول سرعت بالاتری دارد. اپراتور‌ها این اتفاقات را در زیر ساخت‌ها رقم می‌زنند.»

وی در بخشی دیگر از این میزگرد تلویزیونی از شرکتی بنام جی تی تی نام برد که گمانه زنی‌هایی درباره آن مبنی بر اعمال فشار برای عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات وجود دارد.

مومن نسب با بیان این مطلب افزود: «۱۷ اسفند ۹۰ حضرت امام خامنه‌ای  کتبا به مقامات کشور دستوری دادند که حداقل یک موتور جست وجو و چندین سرویس ایمیل قوی و قابل رقابت با نمونه‌ها مطرح خارجی در جهت تامین نیاز‌های اقشار گوناگون طراحی و راه اندازی شود. امروز سال ۹۸ است در حالیکه در ۲۸ شهریور ۹۵ مصوب‌های سیاست‌های حاکم بر جویشگر بومی تصویب شد. این سند مستقیما می‌گوید مردم نباید برای همه نیاز‌های جست و جویی خود نیازی به گوگل داشته باشند، اما همان سور‌هایی که به موتور‌های جست وجو گر داخلی دادند را پس گرفتند.»

وی افزود: «اگر شبکه ملی اطلاعات راه می‌افتاد، اصلا نیازی به قطع اینترنت نبود همچون بسیاری کشور‌های پیشرفته که فقط جلوی افراد خرابکار را سد می‌کنند؛ نه همه مردم را! این مسیر میسر نشد، چون اینترنت کشور طبقه بندی نشده است.»

مومن نسب با بیان اینکه برای مسئولان اهمیتی ندارد که نوجوانان شب‌ها چه محتوایی را دانلود می‌کنند و تنها به فکر فروختن اینترنت خود هستند، بیان کرد: «آبروی جمهوری اسلامی وقتی به خطر می‌افتد که مردم از نرم افزار داخلی سرویس مناسبی نمی‌گیرند.»

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار