جاسمی:

نقش بیانیه‌های مرجعیت شیعه در پیگیری مطالبات مردم عراق

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است که رهبران جناح‌ها و جریانات سیاسی عراق باید هوشیار باشند تا دشمن از اختلافات بین آن‌ها سواستفاده نکند.
کد خبر: ۳۷۴۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰ - 15December 2019

نقش بیانیه‌های مرجعیت شیعه در پیگیری مطالبات مردم عراقبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سید قاسم جاسمی در گفت‌وگویی، با اشاره به نفوذ عناصر دست نشانده آمریکا و رژیم صهیونیستی و سعودی در بین متعرضین عراقی اظهار داشت: عراق در طول سال‌های اخیر محل توطئه‌های مختلف داخلی و بین المللی بوده است که ثبات، تمامیت ارضی و انسجام داخلی این کشور را نشانه گرفته اند.

وی افزود: واقعاً وحدت و انسجام که در بین آحاد مختلف مردم عراق وجود دارد؛ هم از نظر مذهبی، شیعه و سنی دارند و هم از نظر قومیتی کرد‌ها و عرب‌ها هستند. همچنین شیعیانی که در عراق وجود دارند، با وحدتی انسجام که داشتند توانستند صدام را که دیکتاتور منطقه بود و قدرتش هم برای سرکوب مردم خیلی زیاد بود، از بین ببرند و از آن به بعد هم مسالمت آمیز در کنار هم زندگی کردند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به تقسیمات سرزمینی که صورت گرفته است؛ بخش جنوب شیعیان بودند و بخش میانی عرب‌های اهل سنت و بخش شمالی آن کرد‌ها زندگی می‌کنند و در قانون اساسی مترقی عراقی ها؛ نخست وزیری را به شیعیان، ریاست جمهوری به کُرد‌ها و همچنین ریاست مجلس به سنی‌ها سپردند.

دشمنان مشترکات مذهبی و فرهنگی، مردم ایران و عراق را برنمی تابند

این نماینده مردم درمجلس دهم با اشاره به نقش آمریکا و آل سعود در چنددستگی و تشتت در میان قومیت‌ها و جناح‌ها در عراق تاکید کرد: بعد از گذشت زمان و بعداز فروپاشی دیکتاتوری صدام تا الان آمریکایی‌ها و کشور‌های منطقه به خصوص عربستان از سرزمین عراق برنداشتند و به دنبال تفرقه، تشتت و چنددستگی هستند.

جاسمی با بیان اینکه نگاه آمریکا و همپیمانان آن‌ها به اقتصاد نفت و سرزمین عراق است، مطرح کرد: این تشریک مساعی که ایران با عراق دارد و از نظر مذهبی و از نظر قومی و حتی رابطه خویشاوندی که به زمان قبل از صدام برمی گردد که بین مردم ایران و عراق وجود داشته است، همچنین علاقه شیعیان عراق به امام رضا علیه السلام، که با پای پیاده به زیارت امام رضا (ع) می‌آیند و درمقابل پیاده روی اربعین که ایرانی‌ها به عتبات عالیات می‌روند؛ این تشریک مسائل فرهنگی، قومی و مذهبی برای دشمنان خوشایند نیست و قصد دارند تفرقه ایجاد کنند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تاکید بر نقش مرجعیت شیعه و (آیت‌الله سیستانی) در این نا آرامی‌ها در عراق مطرح کرد: مرجعیت شیعه توانسته در این تجمعات اعتراضی نقش موثری داشته باشد، با اهمیت دادن به موضوع اعتراضات؛ مردم عراق هم اعتقاد خاصی به مرجعیت دارند و حرف مرجعیت را گوش می‌دهند و اگر این طور نباشد شرایط عراق شرایط دشوارتری خواهد بود.

عضو فراکسیون مرزنشینان مجلس با بیان اینکه برخی خواص عراق بازیگر نقشه‌های آمریکایی‌ها شده‌اند، مطرح کرد: برخی گروه‌های سیاسی اگر به کشور‌های دیگر وصل هستند و یا به رهبران آن‌ها وعده و وعید‌های مادی داده می‌شود، آن‌ها سخت در اشتباه هستند و آن چیزی که می‌تواند آن‌ها را موفق کند و سرمایه عراق را در بین مردم توزیع کند و مردم شرایط مناسب داشته باشند؛ وحدت و انسجام بین مردم و جناح‌ها خواهد بود و رهبران جناح‌ها و جریانات سیاسی عراق باید هوشیار باشند تا دشمن از اختلافات بین آن‌ها سواستفاده نکند.

حساب آشوبگران​ از مردم عراق جدا است

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به نقش بیانیه‌های آیت‌الله سیستانی و حمایت از اعتراضات مردمی تصریح کرد: در اعتراضات اخیر عراق مبنی بر حضور عناصر وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی خارجی بویژه عربستان سعودی، امارات و رژیم صهیونیستی برای جهت دادن به اعتراضات گزارش‌هایی مطرح شده است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه بیانیه‌های مرجعیت شیعه خط آشوبگران و سودجویان را از مردم جدا کرد، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در کشور عراق آنچه حائز اهمیت است و در قانون اساسی آن‌ها هم آمده؛ موضوع مذهب است؛ مسلمانان توسط قرآن و پیامبر (ص) به وحدت، انسجام و همدلی هدایت شده اند و نباید تفرقه و تشتت و چنددستگی ایجاد شود.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها