یادداشت/ سیروس فتح‎اله

نقش دست‌های پنهان در اعتراضات عراق

رخدادهای اخیر در عراق نشان داد که نقش دست‌های پنهان در مدیریت اعتراضات مسالمت‌آمیز ملت به سمت خشونت برجسته است و این دست‌های پنهان به‌دنبال فراهم کردن مقدمات جنگ داخلی و پیاده کردن مدل سوریه در این کشور هستند.
کد خبر: ۳۷۴۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۵ - 16December 2019

نقش دست‌های پنهان در اعتراضات عراقگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سیروس فتح‌اله؛ اعتراضات مردمی عراق علیه فقر و فساد اول اکتبر سال جاری (9 مهر) در میدان «التحریر» بغداد و برخی از استان‌های جنوبی این کشور کلید خورد؛ اعتراضاتی که در روزهای اول کاملا مسالمت‌آمیز و رنگ و بوی معیشتی داشت، اما بلافاصله با ورود عناصر فرصت‌طلب و پشت پرده به سمت خشونت و آشوب هدایت شد.

اخیرا نیز ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی که در آن یک نوجوان 16 ساله عراقی را در میدان «الوثبه» به دار آویخته بودند، منتشر شد که خشم و نفرت جهانی را نسبت به عاملان این اقدام شنیع برانگیخت و سازمان‌های حقوق بشری آن را به‌شدت محکوم کردند.

اما اگر معترضین عراقی واقعا به‌دنبال اصلاح و توسعه کشور خود هستند، هرچه سریعتر صف خود را از آشوبگرانی که با حمایت دست‌های پنهان مسیر اعتراضات مسالمت‌آمیزشان را به سمت خشونت مدیریت می‌کنند، باید جدا کنند؛ چون منافع این دست‌های پنهان از طریق گسترش بی‌ثباتی و ناآرامی در کشور عراق تامین می‌شود.

حکومت عراق نیز باید با اعمال حاکمیت در میادین تظاهرات، عناصر نفوذی را شناسایی و معرفی کنند، تا عراقی‌ها از این به بعد شاهد اقداماتی از این دست که جسد بی‌جان یک نوجوان را در نهایت بی‌اخلاقی از تیر برق آویزان کردند، نباشند؛ چون تکرار حوادث این چنینی مسیر اعتراضات مسالمت‌آمیز عراقی‌ها را به سمت خشونت هدایت کرده و کشتار و خونریزی‌ها را نیز عادی جلوه خواهد داد.

علاوه بر این حکومت باید با تدابیر ویژه و اقدامات موثر معترضین را ملزم کند که تظاهرات‌ خود را محدود کرده یا حداقل در مکان‌های مشخص برگزار کنند تا نیروهای امنیتی بتوانند از جان معترضین در برابر عناصر نفوذی و دست‌های پنهانی که به‌دنبال کشته‌سازی و ایجاد هزینه برای حاکمیت عراق هستند، محافظت کنند.

البته نباید از نقش رسانه‌های وابسته به محور شرارت در تشدید درگیری‌ها در عراق نیز نباید غافل بود که نقش آن‌ها در این زمینه بسیار برجسته است؛ لذا رسانه‌های عراقی باید توطئه و خبرسازی این رسانه‌ها را با انتشار اخبار واقعی از اعتراضات، خنثی و بی‌اثر کنند.

گروه‌های سیاسی نیز باید حضور خود در میادین تظاهرات را کم‌رنگ کرده و به قول عادل عبدالمهدی به تسویه حساب خود با سایر گروه‌های سیاسی پایان دهند تا بیش از این شاهد گسترش خشونت و سوء استفاده‌ی طرف‌های معلوم‌الحال در این تظاهرات نباشیم؛ چون رخدادهای اخیر عراق نشان داد که دست‌های پنهانی در مدیریت اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم به سمت خشونت موثر هستند و منافع این دست‌ها از طریق گسترش بی‌ثباتی و ناآرامی در این کشور تامین می‌شود. پس ملت عراق و حاکمیت آن باید هوشیار باشند و اجازه ندهند دست‌های پنهان و افراد مزدور مقدمات جنگ داخلی را فراهم و مدل سوریه را در عراق پیاده کنند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار