هیات‌های مذهبی هفتگی پادزهری علیه ولنگاری فرهنگی است

در طول سال و در یکی از روز‌های هفته هیات‌های مذهبی متعددی برگزار می‌شود که در صورت برنامه‌ریزی درست می‌تواند اثرگذاری قابل توجهی داشته باشد.
کد خبر: ۳۷۴۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۸ - 17December 2019

هیات‌های هذهبی هفتگی پادزهر  ولنگاری فرهنگی استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سال‌های زیادی است هیات‌های مذهبی متعددی برگزار می‌شود که منحصر به ایام خاصی نیست و به طور منظم در یکی از روزهای هفته برگزار می‌شود. قرائت قرآن، سخنرانی، دعای کمیل، توسل، ندبه و زیارت عاشورا رسم معمول این نشست‌های مذهبی است. بسیاری از شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم از همین جمع‌های مذهبی برخاسته‌اند. وجود مستمر هیات‌های مذهبی تا حد زیادی می‌تواند مانع نفوذ فرهنگی غرب شود و اعضای هیات‌ها را در مقابل ولنگاری فرهنگی مصون بدارند؛ البته تحقق چنین امری فقط به برگزاری نشست‌های هفتگی بستگی ندارد و عوامل متعددی باید در این امر در نظر گرفته شود.

استفاده از مداحان صاحب بصیرت و آگاه به مسائل زمانه در کنار سخنرانان عالم و عامل که بتواند با طیف جوانان و نوجوانان ارتباط برقرار کنند و شبهات آنها را با سعه‌ صدر پاسخ بدهند از لوازم برگزاری هیات‌های مذهبی است. در کنار این امر مسئولان هیات‌ها باید زمینه‌ساز مشارکت حداکثری جوانان در امور محله را فراهم کنند. اصلا انتظار نیست در این مجالس کارهای فرهنگی بزرگی انجام بگیرد و یا خروجی آن یا مراکز فرهنگی همانند باشد. یکی از اقدامات قابل تحسین هیات‌ها دیدار با خانواده‌های معظم شهداست.

هر چقدر که پدران و مادران شهدا در محله شناخته شوند و در کانون توجه قرار بگیرند، خواه ناخواه فرهنگ شهادت نیز نمود عینی‌تری به خود می‌گیرد. نقش پررنگ هیات‌های مذهبی در بُعد بصیرت‌افزایی ساکنان هر محله مانع از بروز ناهنجاری‌ها و نابسمانی‌های بسیاری خواهد شد. جوانان تربیت شده در این مجالس چشم بیدار و بازوی کارآمد کشورخواهند شد و چه بسا در ایام فتنه به عنوان نیروهای آگاهی بخش بتوانند مردم را متوجه مسائلی کنند که نسبت به آن آگاهی ندارند. در زمانه‌ای که دشمنان نظام و کشور با ابزار رسانه‌ای خود، بخصوص فضای مجازی قصد تخدیر و فریب جوانان ما را دارند، مسئولان هیات‌های مذهبی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

ترویج فرهنگ عفاف و حجاب نیز در چه جایی بهتر از هیات‌ها می‌تواند شکل بگیرد؟ باز بودن درهای هیات‌ها به روی طیف‌های مختلف از جوانان و اجازه اظهار نظر و طرح مشکلات اعتقادی‌شان بیش از حد تصور سبب نشر ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌شود. قبل از انقلاب وجود همین هیات‌ها بود که توانست نیروهای کارآمدی برای مبارزه با رژیم پهلوی تربیت کند. انتقال و تبیین آراء و اندیشه‌های امام خمینی (ره) در همین مجالس هفتگی صورت می‌گرفت و رفته رفته سبب شد تا دژ به ظاهر مستحکم شاه پهلوی سرنگون شود.

در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری نیازمند برگزاری چنین هیات‌هایی هستیم چرا که حجم تهاجم فرهنگی افزایش و به همان نسبت ابزارهای این هجمه تا حد زیادی گسترش پیدا کرده است. خوشبختانه برگزاری مجالس مذهبی هفتگی در گروه سیاست‌گذاری‌های دولت و تحصیل بودجه‌های دولتی نیست و این مردم هستند که برای آن تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی می‌کنند. به همین سبب به جرات می‌توان گفت، هیات‌های مذهبی سنگری استراتژیک در خط مقدم مقابله با تهاجم فرهنگی و پادرزهری عیله ولنگاری فرهنگی است.  

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار