گروه اجتماعی دفاعپرس- سمانه حسن خانی؛ امروز فضای مجازی همچون چاقویی دولبه عمل میکند؛ برخیها از این فضا برای کسب و کار، تبلیغ و ... استفاده میکنند و برخیها هم در این فضا به دنبال پر کردن اوقات فراغت خود هستند.
موضوعی که در این فضا جلب توجه میکند مشاهده دختران خردسال با لباسهای شیک و پر زرق و برق و پسرانی با تیپهای لاکچری است. کودکان در کلیپهای چند دقیقهای با بیان جملاتی که برای کاربران فضای مجازی جذاب است اقدام به تبلیغ یک برند میکنند. استفاده از کودکان معصوم در این کلیپها برای جذب مشتری و بالا بردن به اصطلاح فالوور و لایک است.
با مشاهده برخی پستهای اینچنینی به سادگی میتوان به این پی برد که جملاتی که توسط این کودکان بیان میشود نیازمند آموزشهای مدتدار است؛ متاسفانه باید گفت فرصتی که باید صرف بازی و سرگرمی کودکانه شود به فرصتی برای سودجویی والدین و سفارش دهندگان اینگونه تبلیغات میشود.
باید در نظر داشت تنها قربانیان این نوع تفکر کودکانی هستند که بدون اینکه خوب و بد را تشخیص دهند از پدر و مادر خود پیروی میکنند؛ کودکان به صرف اینکه آرایش میشوند و لباسهای زیبا به تن میکنند و ژستهای مردانه و زنانه میگیرند دیالوگهایی که بزرگترها برایشان لذت بخش است را میگویند.
متاسفانه والدین در این ماجراها به حدی غرق لذت و شهرت توسط فرزندان خود میشوند که به صدمات و تاثیرات منفی که به سرنوشت و آینده فرزندشان زده میشود توجهی ندارند و فقط به دنبال درآمد و سود بیشتر از این راه هستند.
با افزایش انتشار تصاویر این کودکان که گاهی موجب لذت و هیجان زودگذر و حتی خنده میشوند، دنبال کنندگان این پیجها افزایش مییابند و این امر زمینه را برای سودجویی برخی صاحبان مشاغل دیگر فراهم میکند.
مشاهده این کودکان در تبلیغ برندهای مختلف از لباس، کیف و کفش، شرکتهای گوناگون گرفته تا تبلیغ عینک، محصولات آرایشی، کلاه و مو این کودک را نان آور خانواده میکند.
پس از فعالیتهای گوناگونی که کودک به اجبار خانواده انجام داده او را به یک سلبریتی در سنین کودکی تبدیل میکند؛ کارشناسان جامعه شناسی بر این باورند خانواده با این کار به حریم خصوصی کودک وارد شده و او را در مسیری قرار میدهند که ممکن است در آینده لطمههای روحی بسیاری برای او داشته باشد.
برخی دیگر از صاحب نظران و کارشناسان اینگونه بهره برداری از کودک با هدف درآمدزایی را با عنوان «کودکان کار مجازی» مینامند؛ عبارتی که نشان میدهد آسیبهای این نوع سلبریتی سازی کودکان با هدف کسب درآمد چقدر جدی است.
این اتفاق زنگ خطری برای متولیان فرهنگی جامعه است آنها باید این هشدار را جدی بگیرند و برای حل این مشکلات راه حل مناسبی پیدا کنند تا اموضوع «کودکان کار مجازی» رفع و از سرایت آن به دیگر خانوادهها جلوگیری شود.
شواری انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی باید با برگزاری جلسات این موضوع را جدی گرفته و در این راستا قانونی برای حمایت از کودکان در برابر این پدیده رو به رشد وضع کنند.
انتهای پیام/341