دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تحرکات گسترده «داعش» در سایه ناآرامی‌های عراق/ بحرانی که از فساد اقتصادی برای عراقی‌ها خطرناک‌تر است

در سایه آشوب‌ها و ناآرامی‌های کشور عراق، اتفاقات دیگری در حال رخ دادن است که می‌تواند خطرناک‌تر از نابسامانی خدمات عمومی، بدی وضعیت معیشتی و فساد اقتصادی برای عراقی‌ها باشد.
کد خبر: ۳۷۴۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۶ - 18December 2019

تحرکات گسترده «داعش» در سایه ناآرامی‌های عراق/ بحرانی که از فساد اقتصادی برای عراقی‌ها خطرناک‌تر استگروه بین‌الملل دفاع‌پرس:‌ نهم مهر‌ماه بود که اعتراضات بی‌سابقه‌ای در عراق آغاز شد و هزاران نفر از مردم برای برآورده شدن خواسته‌ی مشروع خود به خیابان‌های بغداد و برخی شهرهای جنوبی عراق آمدند؛ معترضان در ابتدا به نابسامانی خدمات عمومی، بدی وضعیت معیشتی و فساد اقتصادی اعتراض داشتند؛ اما این اعتراض‌ها با نفوذ برخی عناصر مشکوک به خشونت کشیده شد و مسیر اعتراضات را تغییر داد.

پس از توقف چند روزه اعتراضات به‌دلیل برگزاری مراسم عظیم اربعین حسینی در عراق، مجددا معترضان به خیابان‌ها آمدند و خواسته‌های خود را بیان کردند و دوباره عناصر نفوذی با برنامه از پیش تعیین شده، خود را در بین تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو جای دادند و با انحراف مسیر اعتراضات، آشوب به راه انداختند.

در تمامی لحظاتِ اعتراضات مردم عراق در شهرهای مختلف این کشور، موج‌سواری دشمنان تمامیت ارضی و وحدت عراقی‌ها به وضوح مشخص بود؛ آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و کشورهایی که علاقه‌ای به ثبات در منطقه غرب آسیا ندارند، تلاش کردند که از راه‌های مختلف، مردم را از خواسته‌های اصلی خود دور کنند.

اما در سایه این آشوب‌ها و ناآرامی‌ها، اتفاقات دیگری در عراق در حال رخ دادن است؛ با توجه به تحولات روزهای اخیر در برخی از شهرهای عراق، یک نکته مهم در ذهن متبادر می‌شود و آن قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش است.

تروریست‌های داعش این روزها در استان‌های مختلف عراق تحرکات زیادی دارند و می‌توان گفت اوج این تحرکات در استان دیاله (هم‌مرز با استان‌های ایلام و کرمانشاه) است.

روز گذشته صادق‌الحسینی رئیس کمیته امنیتی شورای استانداری دیاله از آغاز عملیات نظامی علیه داعش در منطقه حوض‌الثلاب در این استان خبر داده بود و تاکید کرده بود که این عملیات برای تحت تعقیب قرار دادن عناصر داعش آغاز می‌شود.

همچنین «جبار المعموری» رئیس اتحادیه علمای مسلمان در استان دیاله نیز گفت: پس از کشته شدن اکثر فرماندهان و متحمل شدن تلفات بسیار داعش در استان دیاله، حضور این گروه تقریبا در این استان پایان یافت؛ اما داعش ناگهان بازگشت و عناصر این گروه، حمله به مناطق مختلف استان را از سر گرفتند.

یک جمله از اظهارات المعموری در خصوص عناصر داعش بسیار تامل‌برانگیز است و راز حامی اصلی بازگشت این تروریست‌ها را افشاء می‌کند؛ او تاکید کرد که اگر حمایت و چراغ سبز آمریکا نبود، داعش باز نمی‌گشت و مهم‌ترین گواه این مسئله، نوع سلاح‌های به کار رفته توسط داعش است.

وی خاطرنشان کرد: عناصر داعش سلاح‌های تیراندازی مدرن و دوربین‌های دید در شب در اختیار دارند و از حمایت اطلاعاتی برخوردار هستند تا بتوانند در مناطق مختلف دیاله، نفوذ کننذ.

علاوه بر عملیات نیروهای امنیتی عراق علیه داعشی‌ها در دیاله، روز گذشته نیروهای تیپ 44 حشدالشعبی عملیات داعشی‌ها در حومه موصل را خنثی کردند؛ همچنین نیروهای امنیتی عراقی موفق شدند حمله عناصر داعش علیه حومه بغداد را دوشنبه شب خنثی کنند.   

با توجه به تحرکات گسترده عناصر باقی‌مانده گروه تروریستی داعش در عراق آن هم در روزهایی که این کشور از لحاظ سیاسی در شرایط حساسی قرار دارد، می‌توان گفت که این گروه تروریستی در سایه ناآرامی‌ها و آشوب‌های عراق با حمایت کشوری که از این ناآرامی‌ها هم حمایت می‌کند (آمریکا)، در حال جان گرفتن است و می‌تواند بحرانی مهم‌تر از نابسامانی خدمات عمومی، وضعیت بد معیشتی و فساد اقتصادی برای مردم کشور عراق باشد.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار