حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسنی:

اسلام یک دین علمی و پژوهش‌محور است

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با بیان اینکه در هیچ کتابی به اندازه قرآن به بحث دانش و پژوهش تاکید نشده است، گفت: اسلام یک دین علمی و پژوهش‌محور است. در قرآن آیات گوناگونی وجود دارد که بر لزوم فراگیری علم و دانش سفارش کرده است.
کد خبر: ۳۷۴۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲ - 17December 2019

اسلام یک دین علمی و پژوهش محور استبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام و المسلمین «عباس محمدحسنی» رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در نخستین همایش تحقیقات نظری ارتش جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش از نگاه اسلام اظهار داشت: در هیچ کتابی به اندازه قرآن به بحث دانش و پژوهش تاکید نشده و اسلام یک دین علمی و پژوهش محور است. آیات گوناگونی در قرآن وجود دارد که بر لزوم فراگیری علم و دانش سفارش کرده است. مومنان در نزد خداوند از جایگاه بالائی برخوردارند، اما مومنان دانشمند از جایگاه بالاتری برخوردار هستند.

نماینده ولی فقیه در ارتش با اشاره به پژوهش از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی یادآور شد: ایشان فرمودند که علم و تحقیق کلید قطعی پیشرفت کشور است. بدون پژوهش نمی‌توان کشور را به سمت پیشرفت سوق دارد.

وی ادامه داد: ایشان در جای دیگری می‌فرمایند که عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کار‌ها باید مورد توجه قرار گیرد که خوشبختانه در ارتش به همین شکل است و این همایش نیز به همین منظور برگزار شده است.

رئیس سازمان عقیدتی سیباسی ارتش با اشاره به بیانه گام دوم انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: در این بیانه حدود شش هزار و ۲۲۴ کلمه وجود دارد که واژه‌های دانش، تحقیق و پژوهش بیش از یک هزار بار تکرار شده است. در واقع رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این باور است که بدون دانش و پژوهش امکان حرکت به سمت قله‌های تمدن نوین اسلامی وجود ندارد.

حجت الاسلام محمدحسنی با تاکید بر اهمیت پژوهش کارآمد، گفت: اگر کتاب و پایان نامه مشکلی را از جامعه حل نکند، یک نسخه بدون شفا است. هر کسی که تحقیق می‌کند باید یک سود ویژه برای جامعه در بر داشته باشد. پیامبر اکرم (ص) بعد از هر نماز به طور پیوسته در دعای خود می‌فرمودند که خدایا من از دانش غیرنافع برای جامعه به تو پناه می‌برم.

وی تاکید کرد: اگر تحقیقات سودمند نباشد، برای جامعه خطر هم دارد چرا که موجب اسراف زمان و پول مردم می‌شود.

نماینده ولی فقیه در ارتش با اشاره به راهکار‌های دستیابی به پژوهش کاربردی و کارآمد، بیان کرد: هر گاه تحقیقات و پژوهش‌های ما مسئله محور باشد، برای جامعه سود خواهد داشت، اما پژوهش سوال محور سود کم و بعضا هیچ سودی ندارد. در تحقیقات سوال محور، محقق بدون اطلاع است، اما دیگران خبر دارند، اما در تحقیق مسئله محور هیچ کسی درباره موضوع مورد پژوهش اطلاعی ندارد و اگر معمایی حل شود و مجهولی معلوم شود، پنجره جدیدی از فهم را به روی مردم باز می‌کند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند که تحقیقات باید همراه با نورآوری و ابتکار باشد و تازه‌ها را رقم بزند. پژوهش کابردی موجب افزایش علوم مردم می‌شود. اگر می‌خواهیم قله‌های جدیدی را فتح کنیم، باید خروجی‌های جدید داشته باشیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها