تی‌آر‌تی:

ریاض نگران است پاکستان به جبهه ترکیه و مالزی متمایل شود

شبکه «تی‌آرتی» به نقل از منابعی مدعی شده است که مقام‌های سعودی نگران هستند که پاکستان به مرور به سمت جبهه ترکیه و مالزی گرایش پیدا کرده و از ریاض دور شود.
کد خبر: ۳۷۴۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵ - 17December 2019

ریاض نگران است پاکستان به جبهه ترکیه و مالزی متمایل شودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، شبکه «تی‌آرتی» در گزارشی به نقل از منابع مطلع مدعی شده است که عربستان سعودی نگران آن است که پاکستان به سوی جبهه ترکیه و مالزی گرایش پیدا کند و از همین رو «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان ممکن است برای کاستن از نگرانی ریاض از حضور در نشست سران کشور‌های اسلامی در کوالالامپور خودداری کند.

«فردوس اشق اوان» وزیر اطلاع‌رسانی دولت پاکستان امروز اعلام کرد که خان که در یک سفر رسمی در سوئیس به سر می‌برد، روز چهارشنبه بعد از بازگشت به اسلام‌آباد در مورد سطح حضور کشورش در نشست مالزی تصمیم‌گیری می‌کند. با این وجود به احتمال زیاد، خان در این نشست شرکت نکرده و «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان را به مالزی اعزام می‌کند.

تی‌آرتی به نقل از یک مقام سعودی مستقر در اسلام‌آباد، نوشته است: «ریاض بسیار نگران آن است که از منظر محوریت دینی، پاکستان را به ترکیه و مالزی ببازد.»

این مقام بی‌نام محوریت دینی را مهمترین عامل نزدیکی پاکستان به عربستان توصیف کرده و گفته است که اگر محور تازه‌ای در جهان اسلام شکل گیرد، «تک‌قطبی» ریاض تضعیف می‌شود. علاوه بر این، عربستان نگران آن است که با افزایش مراودات تجاری پاکستان با ترکیه، قطر و ایران، اهرم مالی ریاض بر اسلام‌آباد هم از بین برود.

مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که تلاش می‌کنند ضمن توجه به وضعیت مالی حساس کشورشان، راهی برای برون‌رفت از این چالش دیپلماتیک بیابند.

نشست چهار روزه کولالامپور از فردا با حضور سران چندین کشور اسلامی از جمله «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران آغاز می‌شود. بسیاری از کارشناسان این نشست را مقدمه شکل‌گیری بلوک تازه‌ای در جهان اسلام توصیف کرده‌اند که می‌تواند جبهه تازه‌ای در برابر عربستان سعودی شکل دهد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار