جعفری در یازدهمین گردهمایی اعضای شورای «هماهنگی موزه‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت»:

موزه‌ها باید با بهره‌گیری از هنر، تکنولوژی و روایتگری پارادایم فکری انقلاب اسلامی را نشر دهند

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: موزه یکی از مکان‌هایی است که می‌تواند با بهره‌گیری از هنر، تکنولوژی، روایتگری و نمادسازی، معرفی درستی از اندیشه و ایدئولوژی امام (ره) و مقام معظم رهبری را به نسل جوان معرفی کند.
کد خبر: ۳۷۴۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲ - 18December 2019

موزه های حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باید با بهره گیری از هنر، تکنولوژی، روایت گری و نمادسازی پارادایم فکری انقلاب اسلامی را نشر کنندبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، یازدهمین گردهمایی اعضای «شورای هماهنگی موزه‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت» با حضور علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، حجت‌الاسلام میثم امرودی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علیرضا زند‌ وکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و محسن سلیمانی مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و روسای موزه‌های عضو شورا از جمله خانه موزه شهید چمران، خانه موزه شهیدان اقبالی، موزه صلح، خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، خانه موزه شهید بهشتی، خانه موزه شهید مطهری، خانه موزه شهید رجایی، خانه موزه شهید مدرس، خانه موزه مرحوم شریعتی، موزه عبرت، باغ موزه قصر، موزه مرکزی شهدا، موزه شهدای منطقه ۱۸، برگزار شد.

در ابتدای جلسه علی اصغر جعفری به عنوان دبیر شورای هماهنگی موزه های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت، اظهار داشت: انقلاب اسلامی که با عنایت الهی به ثمر نشست، مهمترین عاملی است که همه ما را دور هم جمع کرده است. امام خمینی (ره) خالق یک پارادایم فکری و اندیشه‌ای مبتنی بر اسلام ناب، فطرت بشری و نیاز جامعه جهانی است و انقلاب اسلامی با مدار خدامحوری، عدالت مداری، کمال گرایی و ظلم ستیزی با نگاه به کرامت انسانی شکل گرفت و این اجزا جزیی از مولفه‌های فکری این پارادایم فکری هستند.

وی گفت: بعد از گذشت چهاردهه از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تکثیر این پارادایم و گسترش روزافزون و تعمیق آن در بین نخبگان و آحاد ملت جهان هستیم و به همان نسبت نیز دشمن در تلاش است تا به این جریان ضربه بزند. به لطف الهی، انقلاب ما امروز شاداب‌تر از گذشته راه خود را در پیش گرفته و به جلو حرکت می کند. این پارادایم فکری مستلزم معرفی درست اندیشه و ایدئولوژی امام(ره) و مقام معظم رهبری است و موزه یکی از مکان‌هایی است که می‌تواند با بهره‌گیری از هنر، تکنولوژی، روایتگری، نمادسازی، این پارادایم فکری را به نسل جوان معرفی کند.

جعفری در ادامه خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل شورای هماهنگی موزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، هم‌افزایی میان موزه‌ها و خانه موزه‌ها در راستای ماموریت سازمانی آن‌ها در حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت است تا در کنار فعالیت‌های گروهی تشکلی ایجاد شود تا یکدیگر را کامل کنند.

وی افزود: خوشبختانه در ۱۰ جلسه پیشین، بر اساس اتفاق نظر اعضا، اساسنامه ای تنظیم شد و مورد تایید همه اعضای شورا قرار گرفت تا با تشریک مساعی و افزایش ظرفیت‌ها بتوان گام‌های بلندتری برداریم. در این راستا برنامه‌های فرهنگی مشترک زیادی برگزار شد. یکی از مزایای این جلسات،  بازدید از موزه‌ها و استفاده از تجارب یکدیگر است. یکی از برنامه‌های آینده این شورا این است که سامانه‌هایی را جهت تبلیغ موزه‌ها با یکدیگر ایجاد کنیم تا منجر به افزایش بازدیدهای مردمی و گردشگران خارجی شود.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یادآور شد: یکپارچگی موزه‌های حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بازتاب اجتماعی خوبی خواهد داشت و موجب ارتقای اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی خواهد شد.

جعفری در خصوص توسعه موزه های حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به شکل گیری شورای هماهنگی موزه های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و اتحادیه بین المللی شورای مقاومت در سطح منطقه و جهان نیز اشاره کردند.

در ادامه احمدی مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گزارش مختصری از ابتدای شروع فعالیت این شورا برای اعضا ارائه کرد.

وی گفت: یک سال و نیم پیش شورای هماهنگی‌های موزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت با حضور ۱9 موزه مرتبط با موضوع شورا در شهر تهران با محوریت انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت شکل گرفت و اخیراً نیز موزه مجلس شورای اسلامی، به عنوان یکی از موزه‌های فعال در عرصه حفظ و نشر تاریخ و رویدادهای مرتبط با مشروطه، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به عضویت شورا درآمده است.

احمدی با بیان اینکه از ۱۰ جلسه ماهانه شورا از ابتدای تأسیس، سعی بر آن بوده که هر جلسه در کنار بازدیدهای دوره‌ای از موزه‌های عضو شورا برگزار شود، افزود: تاکنون علاوه بر موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، خانه موزه شهید چمران، خانه موزه شهید بهشتی، خانه موزه شهید مدرس و خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و باغ موزه قصرمیزبان برگزاری جلسات شورا بوده‌اند. تهیه و چاپ بروشور مشترک و طراحی و راه اندازی سایت در دستور کار شورا قرار گرفته است تابتوان از این طریق، امکان آشنایی بیشتر مردم با موزه های عضو شورا و به تبع آن بازدید از موزه‌ها را افزایش داد. در پایان این جلسه بازدیدی از باغ موزه قصر به عمل آمد.

انتهای پیام/161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار