محمدقلی میناوند دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما در گفتوگو با خبرنگار بینالملل دفاعپرس درباره اولویتهای برنامهسازی که شبکههای برون مرزی ایران باید به آن توجه داشته باشند، اظهار داشت: رسانههای جمهوری اسلامی که در خارج از کشور، صدای این نظام به شمار میآیند، دچار یک چالش بسیار جدی هستند که از ابتدا با آن درگیر بودهاند.
وی با اشاره به اینکه یافتن راهحلی برای این چالش میتواند نتیجهبخشترین آثار را داشته باشد، گفت: چالش پیش رو این است که رسانههای ما با توجه به ظرفیت و تواناییهای محدودی که در مقابل موج و حجم عظیم رسانههای رقیب و دشمن دارند و با وجود تمام تواناییهای حرفهای و مزیتهای محتوایی، در بازار جهانی رسانه در وضعیت اقلیت و در یک نقطه ثانوی قرار دارند، زیرا ظرفیتها و امکانات فنی و تکنیکی و امکاناتشان در برابر «بقیه» اندک است.
عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما تاکید کرد: ما به لحاظ رسانهای با دو راهکار مواجه هستیم؛ نخست اینکه در این مواجهه و رقابتی که در آن واقع شدهایم؛ هجمهها، فشارها و چالشهایی را که دشمنان و رقبا برای ما ایجاد میکنند، پاسخ دهیم و دفع کنیم و دیگر آنکه از موضع دفاع و توجیه دست برداریم.
میناوند با اشاره به رقابت شدید در بین رسانههای دنیا و با رد این رویه که شبکههای برونمرزی تنها رافع ابهامات و دافع اتهامات باشند، تصریح کرد: درگیر شدن در این فرآیند فرساینده که دائما پاسخدهنده باشیم، با چالشها کلنجار برویم و خودمان را درگیر فشارهایی کنیم که بر ما وارد میشود، سبب شده که نتوانیم بهصورت فعال برای ارائه یک الگوی مستقل، طراحی استراتژی کنیم.
وی ادامه داد: در واقع ما چنان درگیر «جنگ رسانهای» هستیم که هنوز نتوانستهایم و فرصت نکردهایم که یک چارچوب نظری قوی و کافی برای ارائه مدل و الگویمان به جهان ارائه بدهیم.
این استاد دانشگاه افزود: ما دائما در حال رقابت و چالشهای جنگ رسانهای بودهایم و هستیم و دشمن به این شیوه ما را فرسوده میکند، زیرا این بهترین شیوه برای منزوی کردن و هدر دادن انرژی رسانهای است.
میناوند با تاکید بر اینکه رسانههای ما ناگزیر به ابزاری برای جنگ عریان و بیامان تبدیل شدهاند، گفت: درگیریهای سیاسی باعث شده که رسانههای ما به جای اینکه ابزاری باشند برای ایجاد نگرشهای انسانی، ارائه ارزشها و مفاهیم لطیف و انسانی به یک ابزار جنگی تبدیل شوند.
وی با بیان اینکه ما به جای تأیید، دائما ناگزیر به تکذیب هستیم و به جای حمله ناچاریم دفاع کنیم، تصریح کرد: این جنگ مانع از این شده که بتوانیم یک سیاست رسانهای اندیشیده، خونسردانه و دراز مدت طراحی کنیم که هدف آن فراتر از جنگیدن و دفع فتنههای دشمن در کوتاه مدت باشد.
عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما متذکر شد: باید توجه داشته باشیم که این بیان به هیچ وجه نباید تفسیر شود که از دشمن و توطئههای آن غافل شویم یا از مقابله با آنها دست برداریم؛ هدف، دستیابی به توازنی جدید میان تبلیغات سیاسی و دیپلماسی فرهنگی است.
میناوند در پایان یادآور شد: هدف رسانه برونمرزی ما باید این باشد که در ارائه الگوی دینی برای بشریت، به مثابه پیامبر گرامی اسلام (ص) باشد؛ باید یک بشارت به مردم جهان داده شود و جهان را با الگوی اسلام و انقلاب اسلامی آشنا کنیم و ارزشهای خودمان را به بیان رسا، بهخوبی و بدون حب و بغض به جهان معرفی کنیم.
انتهای پیام/ 421