طالبان برای صلح با آمریکا شرط گذاشت

مقام پیشین طالبان می‌گوید اگر آمریکا می‌خواهد آتش بس شود پس تفاهمنامه صلح را امضاء کند.
کد خبر: ۳۷۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰ - 18December 2019

طالبان برای صلح با آمریکا شرط گذاشتبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سید آغا اکبر» از اعضای رهبری پیشین طالبان و رئیس شورای راه نجات افغانستان در گفت‌وگویی اظهار داشت: طالبان خواهان صلح است، اما انتخابات افغانستان را مشروع نمی‌داند و آن را مخالف برنامه صلح می‌داند، اما آمریکا این برنامه را حمایت می‌کند، پس در چنین شرایطی آمریکا صادقانه عمل نمی‌کند.

اکبر افزود: اگر آمریکا از انتخابات افغانستان حمایت می‌کند در شرایطی که طالبان بار‌ها اعلام کرده اند که برگزاری انتخابات مخالف با اصول تفاهم‌نامه صلح است، پس اگر این موضوع حقیقت داشته باشد آمریکا در مذاکرات صلح صادق نیست.

اکبر گفت: در حالی که آمریکا از انتخابات افغانستان حمایت می‌کند، پس مذاکرات صلح نمایندگان این کشور در پای میز مذاکره با طالبان در قطر زیر سوال رفته و صادقانه نیست؛ اگر آمریکا به نتیجه انتخابات خوش بین نیست پس مذاکرات آنان مخلصانه است. این‌گونه مشخص می‌شود که آمریکایی‌ها می‌خواهند از افغانستان بیرون روند تا در افغانستان حکومت مشترک تمام افغان‌ها روی کار بیاید.

وزیر دادگستری سابق طالبان همچنان اظهار داشته که این گروه خواهان انتخاباتی است که نماینده حقیقی مردم در آن تعیین شود و موافق با انتخاباتی که در افغانستان برگزار شده نیست چرا که این انتخابات تحت اشغال برگزار شده و در آن مردم تصمیم گیرنده حقیقی نبوده اند و طالبان از شخصی که در فرایند این انتخابات تعیین شود فرمان نخواهند برد.

به گفته این عضو پیشین طالبان؛ آمریکایی‌ها باید صداقت خود را بروز داده و انتخابات افغانستان را به رسمیت نشناسند تا با این شیوه اطمینان طالبان را برای صلح جلب کنند.

سید آغا اکبر می‌گوید که چالش‌های انتخاباتی افغانستان که دلیل بر عدم شفافیت این انتخابات است نیز می‌تواند به دست طالبان حل گردد.

به گفته اکبر اگر آمریکا بخواهد می‌تواند در زودترین فرصت مشکل انتخابات افغانستان را حل کند و این احتمال وجود دارد که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به این زودی‌ها مشکل انتخابات رفع گردد و شاید دلیل این مسئله مذاکرات صلح باشد.

اکبر در این رابطه گفت: چالش‌های انتخابات هم به آمریکا تعلق دارد اگر آمریکا بخواهد که نتیجه انتخابات معلوم شود به دست آن‌ها است و اگر بخواهد نتیجه انتخابات را معلق بسازد و پیش از آن صلح بیاید هم در دست آمریکا است.

اکبر می‌گوید که اگر آمریکا بخواهد توانایی این را دارد که بحران را خاتمه داده و نتیجه انتخابات را مشخص کند و از سویی دیگر همین آمریکا می‌تواند چالش‌های انتخاباتی افغانستان را به درازا کشانده تا موضوع صلح روشن شود.

اکبر به این موضوع نیز اذعان داشت که طالبان جزئی از مردم افغانستان هستند و ۹۵ درصد از مردم خواهان صلح هستند.

سید آغا اکبر گفت: بیش از ۹۵ درصد از مردم افغانستان خواهان صلح هستند و طالبان هم جزئی از همین مردم هستند که در افغانستان خواهان تحکیم صلح هستند.

اکبر در واکنش به اظهارات سهیل شاهین سخنگوی طالبان که گفته بود طالبان با حکومت آینده افغانستان در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد مانند حکومت فعلی خواهند جنگید، گفت: من فکر نمی‌کنم که طالبان با حکومت جنگ کند در جنگ موضوع افغانستان حل نمی‌شود طالبان فقط می‌گوید برنامه زمان بندی شده در امور صلح داریم که اول آن ختم اشغال پس از خروج نیرو‌های خارجی است که این موضوع جزء تفاهم‌نامه نیز هست.

وی افزود: موضوع دوم مذاکرات بین الافغانی است که در آن در بین افغان‌ها یک راه حل ایجاد شود که در اینجا ما چه رقم حکومت می‌خواهیم، انتخابات می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم و تمام این موضوعات به این دلالت می‌کند که طالبان هم در افغانستان صلح می‌خواهند و زمانی که صلح می‌خواهند به جنگ چه ضرورت است؟

اکبر در پاسخ به این سوال که چرا طالبان برای آتش بس توافق نمی‌کنند نیز پاسخ داد: طالبان بر این اصرار دارند که توافق‌نامه امضاء شود تا مرحله بعدی یعنی مذاکرات بین الافغانی اجرا گردد؛ طالبان در زمان مذاکرات بین الافعانی آتش بس می‌کنند، اما آمریکایی‌ها گفته‌اند که باید آتش بس پیش از مذاکرات بین الافغانی صورت گیرد و بعد از آن مذاکرات بین الافغانی شروع شود.

به گفته اکبر بر سر همین موضوع اختلاف ایجاد شده که مانع آتش بس نیز گردیده است.

اکبر گفت که اعضای مذاکره کننده دفتر قطر در حال حاضر سرگرم مشورت در مورد آتش بس هستند، وی در این رابطه گفت: در زمانی که مذاکرات متوقف می‌شود طالبان با رهبران خود مشورت می‌کنند و مشخص نیست که در این مشورت‌ها آتش بس به توافق رسیده یا خیر.

اکبر می‌گوید مسئله آتش بس نیز می‌تواند به دست آمریکایی‌ها حل شود؛ اگر آمریکا می‌خواهد آتش بس شود پس تفاهمنامه را امضاء کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها