سفر به شرق؛ با هدف کاهش فشار حداکثری تحریم‌ها

کارشناس مسائل بین الملل سفر روحانی به شرق آسیا را در راستای کاهش فشار تحریم‌ها دانست و در این راستا مالزی را کشوری مستقل و همسو با سیاست‌های ایران علیه ایالات متحده توصیف کرد.
کد خبر: ۳۷۴۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰ - 18December 2019

سفر به شرق؛ با هدف کاهش فشار حداکثری تحریم‌هابه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «محمدعلی بصیری» در گفت‌وگویی پیرامون مناسبات ایران با شرق آسیا اظهار داشت: «تقریبا طی یک دهه اخیر با توجه به تنش‌های بعد از انقلاب با امریکا و غرب، نگاه روابط سیاسی اقتصادیمان را به شرق معطوف کرده ایم.»

وی با بیان این مطلب افزود: «قدرت به تدریج از غرب به شرق شیفت می‌کند و چین در راس آن هاست؛ البته تنش اخیر میان چین و امریکا تلاشی برای مهار این رشد از سوی شرق آسیاست.»

بصیری ادامه داد: «مجموعه شرق امروز در آ. سه. آن تجلی دارد و قطبی بزرگ می‌باشد که بر تجارت بین الملل تجلی کرده است و این رویکرد شرایطی مساعد برای ایران است.»

دانشیار دانشگاه اصفهان با اشاره به تلاش‌های ایران برای خنثی سازی تحریم ها، به ارتباط با آ. سه. آن تاکید کرد و گفت: «مالزی جز کشور‌های اسلامی و نسبتا پیشرو است و اقتصادی توسعه یافته با ظرفیت‌های مالی و تجاری دارد.»

بصیری در خصوص سفر رئیس جمهور کشورمان به مالزی گفت: «مالزی سیاستی مستقل از امریکا دارد و بعضا از سیاست‌های ایران حمایت‌های عملی و دیپلماتیک دارد.»

وی با بیان اینکه مقامات مالزی تحریم ایران را خلاف حقوق بشر دانسته اند، افزود: «موضع مستقل مالزی و توان این کشور در زمینه اقتصادی دست بدست داده تا سفر هیئت دولت در شرایط حساس کنونی به مالزی و ژاپن در راستای کاهش فشار و دور زدن تحریم و خنثی‌سازی فشار حداکثری نقشی مثبت داشته باشد.»

بصیری در بخشی دیگر از مصاحبه یادآور شد: «یکی از اهداف انقلاب قطع وابستگی به آمریکا بود تا کشور بتواند بدون فشار و وابستگی سیاسی به غرب کشور را جهت دهی کند، ولی بدلیل این که زیر ساخت‌ها از چند دهه قبل به غرب وابسته بود، نگرش نخبگان و متخصصان گرایش به غرب و آمریکا را نمایان می‌سازد؛ حتی از سوی مسئولانی که امروز دست اندرکار هستند!»

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: «شوک تحریم‌ها دلیلی این وابستگی است و امیدواریم این روند درسی برای مسئولان باشد که در آینده شاهد نباشیم اقتصاد، صنعت و توسعه ایران گروگان آمریکا است!»

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها