سنگری در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

بلاتکلیفی ۵۰۰ میلیون سند دفاع مقدس/ نیازمند ایجاد فرهنگستان در حوزه دفاع مقدس هستیم

یک نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس با طرح پیشنهادی برای ایجاد فرهنگستان دفاع مقدس و گفت: در این کشور چند فرهنگستان وجود دارد، آیا فرهنگستان دفاع مقدس هم‌عرض و هم‌تراز فرهنگستان علوم نیست درحالی که بخش اصلی هویت‌سازمان مربوط به دفاع مقدس است.
کد خبر: ۳۷۴۹۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵ - 21December 2019

«محمدرضا سنگری» نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان‌اینکه فعالیت‌های پژوهشی درخصوص موضوع دفاع مقدس در نهاد‌های مختلف با تاخیر زیادی آغاز شده است و با هشدار به مسوولین نهاد‌های مرتبط به دفاع مقدس، اظهار داشت: ما شبیه توابین که ما آن‌ها را پشیمانان نظامی می‌دانیم، ممکن است در آینده ما توابین فرهنگی جامعه باشیم.

وی به سخنی از رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر امروز ننویسیم، ما را خواهند نوشت و کسانی خواهند نوشت که آن‌گاه ما محکوم به این خواهیم بود که زمان و توانمان را به‌جای نگارش تاریخ دفاع مقدس، صرف انفعال نسبت به آن کنیم؛ یعنی جواب آن‌ها را بدهیم. البته این اتفاق رخ داده و متاسفانه واژگونه‌نگری و واژگونه‌سازی بر فرهنگ دفاع مقدس و تاریخ ما، رخ داده است.

این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس تاکید کرد: این‌گونه نیست که اگر ما درخصوص دفاع مقدس کاری نکنیم، فکر کنیم دیگران نیز کاری نخواهند کرد درحالی که چنین نیست و اگر ما ننویسیم، دیگران حتما خواهند نوشت.

سنگری فاصله گرفتن از دفاع مقدس را موجب نابودی منابع دانست و افزود: امروز با فاصله گرفتن از دوران دفاع مقدس ما منابع انسانی را از دست می‌دهیم؛ کسانی که در دفاع مقدس زیست کرده‌اند و ردپا‌های تاریخی ما به تدریج گم می‌شوند و سرمایه‌های تاریخی از دست می‌روند. به زبان دیگر، تاریخ‌داران گم می‌شوند و این بعداً به تعبیر یکی از دوستان، گم‌شدنهایی خواهد کرد که جز خسران و تاسف چیزی ندارد.

وی تاکید کرد: جنگ هنوز تمام نشده و ما همچنان در فضا و شرایطی هستیم که ادامه دارد. سوال می‌کنم مدافعان حرم را شما کجا قرار می‌دهید، طبیعتاً آن‌ها نیز ادامه دفاع مقدس هستند. من معتقد هستم امروزی که از دفاع مقدس سخن می‌گویم باید آن را ذیل انقلاب اسلامی تعریف کنیم چراکه مولود طبیعی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس بوده است. این اتفاقات تاریخی درحال انبوه شدن است و این انبوه شدن کار نگارش را بسیار سخت می‌کند.

این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس به نگارش کتاب «ساحت‌های مطالعاتی ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» اشاره کرد و گفت: حدود هزار عنوان موضوع در این کتاب مطرح شده درحالی که تاریخ هنر دفاع مقدس، تاریخ سیاسی، نظامی هرقدر انبوه‌تر شود، سخت‌تر تاریخ‌نگاری خواهند شد.

سنگری تاکید کرد: ما داریم این نسل را از سرمایه‌های عظیم گذشته محروم می‌کنیم؛ امروزی‌ها باید بدانند که محصول چه دیروزی هستند و این را باید در یک فضای آموزشی دانشگاه ببینیم. درحال حاضر ۴۴ دانشگاه در کشور رشته ادبیات پایداری دارند و حدود ۷۵۰ دانشجو در این زمینه تحصیل می‌کنند درحالی که هنوز برای آن‌ها متن تدوین نشده است.

وی با طرح این مسئله که باید به داشته‌هایمان رجوع کنیم، گفت: شنیده‌ام که حدود ۵۰۰ میلیون سند از دفاع مقدس وجود دارد؛ این اسناد اکنون کجا هستند و یک پژوهشگر چقدر به این اسناد دسترسی دارند. باید مشخص شود که این اسناد کجا طبقه‌بندی شده‌اند. متاسفانه ما هنوز فاقد بانک اطلاعاتی هستیم درحالی که یک بانک اطلاعاتی دفاع مقدس باید شکل بگیرد.

این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در خاتمه عنوان کرد: ما که نیازمند فرهنگستان دفاع مقدس هستیم باید گفت در این کشور چند فرهنگستان وجود دارد؟ آیا فرهنگستان دفاع مقدس هم‌عرض و هم‌تراز فرهنگستان علوم نیست؟ که بخش اصلی هویت‌ این سازمان مربوط به دفاع مقدس است. چرا نباید برای این نباید کاری بکنیم.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها