مشاور نهاد رهبری در دانشگاه‌ها:

نقش پوشش مناسب در حفظ ارزش‌ها و فرهنگ ملی

لیلا وطن خواه عنوان کرد : اسلام تا جایی که به روزرسانی ، مدگرایی و تنوع طلبی افراد منجر به خدشه دار شدن ارزش های الهی در جامعه نشود، محدودیتی ایجاد نکرده است.
کد خبر: ۳۷۴۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰ - 18December 2019

نقش پوشش مناسب در حفظ ارزش‌ها و فرهنگ ملیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، با موضوع نقش پوشش مناسب در حفظ ارزش‌ها و فرهنگ ملی با حضور لیلا کفاش‌زاده، مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و عضو شورای کتاب کودک و دکتر لیلا وطن خواه، مدرس دانشگاه، دکترای مطالعات زنان و خانواده و مشاور نهاد رهبری در دانشگاه‌ها  گفت‌و‌گو شد.

نگاه اسلام به موضوع پوشش چگونه است؟

لیلا وطن خواه: وقتی می‌خواهیم تاثیر پوشش بر فرهنگ را در جامعه اسلامی بررسی کنیم ابتدا باید از نگاه اسلام به مسئله پوشش بنگریم تا راهکاری برای تربیت افراد در نهاد خانواده پیدا کنیم.
دین اسلام سه رویکرد درباره پوشش دارد؛ نخست این که نکات اساسی درباره پوشش باید رعایت شود، در گام دوم مقتضیات زمان و مکان در نظر می‌گیرد و سوم اینکه بر اساس روایات، مبانی اسلام و احادیث، اسلام هیچ گونه محدودیتی برای پوشش در نظر نمی‌گیرد و بسیار زیبا و جامعه شناسانه بنا بر مقضیات زمان و مکان توجه می‌کند. بر همین اساس تاکید اسلام بر رعایت پوششی است که عفت و پاکدامنی جامعه خدشه دار نشود و فحشا رواج پیدا نکند. همچنین مبانی اسلام، مسلمانان را از شباهت به کفار و تقلید کورکورانه از آن‌ها منع کرده اند.

آیا در راستای حفظ ارزش‌های دینی، نماد‌های ملی برای ایرانیان وجود دارد؟

لیلا کفاش زاده: نسل گذشته از طرف عروسک‌ها به سمت پوشش حرکت کرد، اما نسل امروز حتی آن‌هایی که در روستا زندگی می‌کنند تمایلی ندارند پوشش مادربزرگ خود را داشته باشند چرا که الگو پایتخت است و فرد دوست دارد شبیه دختران تهرانی باشد.
در قسمت‌های مختلف ایران، تاهل، بزرگ خاندان بودن و بسیاری از ویژگی‌های فردی یک خانم با پوشش او مشخص می‌شود. به عنوان مثال در ترکمن‌ها تاهل با یک حلقه تاج مانند بر روی سر مشخص می‌شود. حتی نوع پوشش در برخی از مناطق کشور با توجه به آب و هوای منطقه متفاوت است و یک پوشش برای جلوگیری از بیماری‌ها ست.

آیا تمایل انسان‌ها به مدگرایی با فرهنگ اسلامی در تضاد است؟

لیلا وطن خواه: هویت و فرهنگ اصیل (ایرانی – اسلامی) یک موضوع مهم است که باید در کنار مقوله (مد) مورد توجه قرار بگیرد.

از نظر بسیاری از اندیشمندان مد نشان دهنده تمدن و رشد و برخی نیز معتقدند یک شبیخون فرهنگی است. البته زمانی می‌توان آن را یک تهاجم دانست که با فرهنگ ما در تضاد باشد.

باید به این نکته توجه داشت که انسان کمال گرا، تنوع طلب و زیبا پسند است و همواره خواهان بهبود پوشش خود است، چه خوب است برای ارضای این میل درونی، از فرهنگ اصیل خود بهره ببرد. اسلام نیز تا جایی که به روزرسانی و تنوع طلبی افراد منجر به خدشه دار شدن ارزش‌های الهی در جامعه نشود، محدودیتی ایجاد نکرده است.

چگونه می‌توان پوشش و به طور کلی آیین اقوم ایرانی را در فرهنگ کشور نهادینه کرد؟

لیلا کفاش زاده: ما هیچ گاه الگوی مناسبی برای کودکان و نوجوانان خود ارائه نداده‌ایم تا آنان را به استفاده از آن‌ها ترغیب کنیم، در حالی که اگر بزرگترین برند‌های پوشاک دنیا با نوع پوشش مناطق مختلف ایران آشنایی پیدا کنند، قطعا از آن‌ها برای محصولات تولیدی خود استفاده خواهند کرد.

متاسفانه ما هیچ برنامه‌ای در وزارت خانه‌های تاثیرگذار مانند آموزش و پرورش، برای گسترش پوشش اصیل ایرانی در بین جوانان نداریم، حتی موسسات آموزش آزاد در این حوزه نداریم. به عنوان مثال باید روز ملی برای لباس محلی اقوام نداریم تا همه ایران در آن روز با لباس مخصوص دیار خود حضور پیدا کنند. برگزاری چنین همایشی با آواز‌ها و موسیقی سنتی، یک تجمع لذت بخش برای کودکان و نوجوانان خواهد بود و خاطره شیرین در ذهن آن‌ها ایجاد می‌کند که با این فرهنگ ملی پیوند می‌خورد و آن‌ها را به سمت پوشش ایرانی ترغیب می‌کند. به عبارت دیگر فرهنگ اقوام ایرانی باید در قالب آموزش و پرورش دربیاید تا بتواند به دغدغه تبدیل شود.

منبه: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار