بیانیه میزبان دومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای درباره افغانستان

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران به عنوان میزبان نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای، در بیانیه‌ای بر لزوم ایجاد سازوکارهای همکاری منطقه‌ای برای مواجهه با چالش‌ها تاکید کرد.
کد خبر: ۳۷۵۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱ - 19December 2019

بیانیه میزبان دومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای درباره افغانستانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، در پایان نشست یک روزه دبیران، مشاوران امنیت ملی و مقامات عالی رتبه‌ امنیتی هفت کشور که با موضوع افغانستان در تهران برگزار شد، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میزبان در بیانیه‌ای با اشاره به چالش‌های مشترکی که با ماهیت فراملی، امنیت کشورهای منطقه را تهدید می‌کند، بر لزوم ایجاد سازوکارهای همکاری منطقه‌ای برای مواجهه با این مشکلات تاکید کرد.

هفت کشور شامل، ایران، روسیه، چین، هند، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان است.

متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

دومین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی و مقامات عالی رتبه‌ی امنیتی کشورهای منطقه در خصوص افغانستان، در تاریخ ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر ۱۳۹۸) با میزبانی جمهوری اسلامی ایران و با شرکت نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان، جمهوری خلق چین، جمهوری فدراتیو روسیه، جمهوری تاجیکستان، جمهوری هند و جمهوری ازبکستان در تهران برگزار و بر موارد زیر تأکید شد.

۱) با آگاهی از این که چالش‌های مشترکی با ماهیت فراملی از جمله تروریسم، مواد مخدر، جرائم سازمان یافته، مهاجرت، فقر، سطح پایین آموزش وضعف اقتصادی امنیت کشورهای منطقه را تهدید می‌کند؛ بر کم اثر بودن اقدامات منفرد هر یک از کشورها برای مواجهه با این چالش‌ها تأکید کرده، لزوم ایجاد سازوکارهای همکاری منطقه‌ای برای مواجهه با این مشکلات را مورد توجه قرار دادند.

۲) با توجه به اهمیت ارتباطات منطقه‌ای در توسعه اقتصادی و تولید ثروت و تأثیر آن بر امنیت منطقه، بر لزوم همکاری جمعی برای ایجاد و تقویت مسیرهای ترانزیتی امن و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز، تسهیل روابط تجاری بین خود و تداوم برنامه‌های کمک به بازسازی افغانستان تأکید نمودند.

۳) با در نظر گرفتن اهمیت انرژی در رشد و توسعه اقتصادی کشورهای منطقه و جهان، بر حق همه کشورهای صادرکننده نفت و گاز برای تأمین نیازهای بازار انرژی و حق کشورهای وارد کننده برای دسترسی آزادانه به بازار انرژی در منطقه تأکید و توافق نمودند سازوکارهای منطقه‌ای برای مقابله با محدودیت‌های اجباری و تحمیل سیاست‌های انرژی به کشورها را مورد بررسی و توافق قرار دهند.

۴) با توجه به آن که مسأله افغانستان راه حل نظامی ندارد؛ تأکید نمودند تنها راه ایجاد صلح و امنیت در افغانستان، توافق مذاکره شده بین الافغانی با مالکیت و کنترل افغانستان خواهد بود.

۵) از روند صلح با مشارکت تمام اقشار مردم افغانستان حمایت کرده، کلیه طرف‌های درگیر به شمول طالبان را به شرکت در گفت‌وگوهای بین الافغانی به منظور یافتن راه حل سیاسی دعوت نمودند.

۶) با توجه به این که ادامه حضور نیروهای نظامی خارجی در افغانستان یکی از مهمترین دلایل ادامه جنگ و تداوم بی‌ثباتی شناخته می شود، بر ضرورت خروج هرچه سریعتر و مسئولانه نیروهای نظامی خارجی با مشورت دولت افغانستان به‌عنوان یک گام مثبت در مسیر صلح، تأکید نمودند.

۷) نظر به ضرورت کمک به دولت افغانستان برای تأمین امنیت بعد از خروج نیروهای نظامی خارجی به عنوان لازمه رسیدن به صلح پایدار، شرکت کنندگان توافق نمودند که یافتن راه‌های مناسب برای همکاری‎های دفاعی- امنیتی دسته جمعی با دولت افغانستان در دستور کار مشورت‌های منطقه‌ای قرار گیرد.

۸) ضمن ابراز نگرانی از روند انتقال داعش به افغانستان و تأکید بر آن که داعش در مرزهای ملی افغانستان محدود نخواهد ماند؛ بر تدوین راهبرد امنیتی جمعی برای مقابله با داعش به‌ عنوان ضرورتی فوری، تأکید کردند.

۹) با اذعان به تأثیرات امنیتی مهاجرت در درون مرزهای ملی و نیز مهاجرت‌های بین‌المللی، بر لزوم پرداختن به علل ریشه‌ای آن و تدوین سیاست‌های منسجم بین کشورهای منطقه برای کنترل آثار مهاجرت و نیز اهمیت مساعدت کشورهای توسعه یافته به کشورهای منطقه در این رابطه، تأکید کردند.

۱۰) با آگاهی از ارتباط برخی شبکه‌های مواد مخدر و جرائم سازمان یافته با گروههای تروریستی، بر لزوم هماهنگی در اجرای سیاست های مبارزه با کِشت، تولید و ترانزیت مواد مخدر و افزایش ارتباطات کاری بین دستگاه‌های ذی‌ربط کشورها تأکید کردند.»

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها