مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان:

موزه دفاع مقدس گیلان منطبق با فرهنگ اسلامی و بومی طراحی شده است

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان گفت: در معماری موزه دفاع مقدس گیلان سعی شده که از سبک معماری اسلامی و بومی استفاده شود.
کد خبر: ۳۷۵۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴ - 20December 2019

موزه گیلان منطبق با فرهنگ اسلامی و بومی طراحی شده استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، «عباس بایرامی» در پنجاه و سومین نشست توسعه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی با موضوع «موزه دفاع مقدس» که در سازمان برنامه ریزی استانداری گیلان برگزار شد، اظهار داشت: مکان موزه دفاع مقدس استان گیلان در بهترین نقطه گردشگری واقع شده که در دسترس بودن محل برای مردم و فضای لازم برای انجام برنامه‌های فرهنگی متعدد از مزایای آن است.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه در معماری موزه سعی شده که از سبک معماری اسلامی و بومی استفاده شود، افزود: در ساخت موزه هم به سلیقه مخاطبان بومی توجه می‌کنیم و هم سلیقه مخاطبان ملی را در نظر می‌گیریم. 

وی هدف از ایجاد این پارک موزه دفاع مقدس را حفظ ارزش‌های دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: مناسب سازی نظام زندگی برای حفظ ارزش‌ها و تذکر و یادآوری دائمی ارزش‌ها از دیگر اهداف ایجاد این موزه است.

بایرامی با استناد به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند «حفظ آثار جنگ در بعضی از شهرها و مناطق جنگی در شمار وظایف مهم کنونی است»، اظهار کرد: حضرت آقا تاکید داشتند که «کار بازسازی و یادگارهای دوران مقاومت پیروز و تشکیل موزه جنگ باید در برنامه‌های دولت و سازمان‌های نظامی قرار بگیرد».

وی در ادامه درخصوص موزه مکمل تصریح کرد: طبق مطالعه موزه «مادرمن» با موضوع ایران در جنگ، در تهران و موزه‌های اقماری با موضوع نقش استان در جنگ انجام می‌شود.

بایرامی اضافه کرد: موضوع دفاع مقدس درخصوص انقلاب اسلامی، رهبر انقلاب اسلامی، دین اسلام و مذهب، جنگ تمام عیار ضد نظام استکباری عالم و ادای تکلیف، است.

وی همچنین در نگاهی آماری به وضعیت ایثار و شهادت در استان گیلان گفت: ۸ هزار شهید، ۲۴ هزار جانباز و دو هزار و ۶۴۰ نفر آزاده، ۲۵ هزار رزمندگان سرباز و ۷۲ هزار رزمندگان غیر سرباز و ۲۲ شهید مدافع حرم کارنامه ایثار و مقاومت گیلانی‌ها پس از انقلاب اسلامی تا کنون است.

بایرامی از شناسایی ۴۰ سوژه دفاع مقدس گیلان برای نمایش در موزه دفاع مقدس استان خبر داد و گفت: کتابخانه علمی موزه حداقل به ۷۰۰ جلد کتاب نیاز دارد.

وی  تصریح کرد: بخش علمی کار نیز در قالب مطالعات دانشنامه استانی دفاع مقدس با هزار و ۲۵ مدخل توسط سه گروه علمی و با نظارت پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان در حال انجام  است.

کیوان محمدی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان نیز با بیان اینکه در هشت سال دفاع مقدس بدون تجهیزات در برابر 40 کشور جهان ایستادیم، گفت: جوانان و نوجوانان در آن دوران با چشم‌پوشی از دوران پرشور جوانی به جبهه‌های نبرد رفته و جان عزیزشان را در راه دفاع از خاک وطن و دین فدا کردند.

محمدی با تاکید بر اینکه موزه دفاع مقدس با توسعه ارتباط مستقیمی دارد، تصریح کرد: موزه دفاع مقدس زیربنای توسعه کشور است، با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می‌توان توسعه دیگر کشورهای اسلامی را نیز موجب شد.

وی با تاکید بر اینکه تداوم راه شهدا باید در عمل باشد نه در شعار، اضافه کرد: این کشور برای اینکه پا بر جا بماند نیاز به جانفشانی و از خودگذشتگی دارد و ما با فرهنگ ایثار و شهادت به جایگاه امروز رسیده‌ایم و دشمنان فراوانی داریم که می‌خواهند ما نباشیم.

محمدی با تاکید بر اینکه بحران امروز، بحران هویت است، افزود: نسل‌های امروز و آینده کشور مدیون فداکاری‌های جوانان دوران دفاع مقدس هستند. امکانات لازم جهت احداث سریع موزه دفاع مقدس گیلان انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار