معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه رویان:

مسیر رسیدن به فناوری از پژوهش می‌گذرد

پروانه افشاریان درباره جایگاه پژوهش کرد: تا انباشت علم و آموزش نباشد، پژوهشی نیز وجود نخواهد داشت و تا پژوهشی هم صورت نگیرد، فناوری نیز تولید نمی‌شود و به همین دلیل پژوهشگاه‌ها باید این سه بعد را در نظر بگیرند.
کد خبر: ۳۷۵۲۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶ - 21December 2019

مسیر رسیدن به فناوری از پژوهش می‌گذردبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، دکتر پروانه افشاریان معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه رویان و دکتر رضا مسعودی استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی و رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، پیرامون بررسی ساختار و دستاورد پژوهشکده‌ها برای کشور گفت‌وگویی انجام دادند.

پروانه افشاریان در آغاز با اشاره به این که تا چند سال پیش، زوج‌های نابارور برای درمان به خارج از کشور می‌رفتند و این موضوع عامل دوم خروج ارز از کشور بود، اظهار داشت: پژوهشگاه رویان در این دوران افتتاح شد و در این راستا برای پاسخ به نیاز کشور و جامعه، شکل گرفت و از آن روزی که درمان در این پژوهشگاه آغاز شد، کار پژوهش نیز شروع شد.

وی افزود: ساختار این پژوهشگاه در ابتدا کوچک بود، اما بخش زیست فناوری در اصفهان به عنوان شاخه‌ای از رویان شکل گرفت و پس از آن پژوهشکده سلول‌های بنیادی آغاز به کار کرد و به این شکل، رویان تبدیل به یک پژوهشگاه کامل شد. ساختار پژوهشی رویان پس از ۲۸ سال از سه پژوهشکده و سه مرکز تحقیقاتی و فناوری و درمانی تشکیل شده است.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه رویان درباره جایگاه پژوهش اظهار کرد: تا انباشت علم و آموزش نباشد، پژوهشی نیز وجود نخواهد داشت و تا پژوهشی هم صورت نگیرد، فناوری نیز تولید نمی‌شود و به همین دلیل پژوهشگاه‌ها باید این سه بعد را در نظر بگیرند که پژوهشگاه رویان این مسئله را در نظر دارد و سعی می‌کند حتی اگر وارد رشته جدیدی می‌شود نیز، تحقیقات پایه‌ای را انجام دهد.

وی تاکید کرد: پژوهش‌هایی که در پژوهشگاه‌ها صورت می‌گیرد باید فناورانه محور باشد تا به یک محصول مورد نیاز جامعه دست پیدا کند و جامعه نیز از آن بهره ببرد که پژوهشگاه رویان دقیقا در همین راستا گام بر می‌دارد.

رضا مسعودی در ادامه با اشاره به اینکه حرکت به سمت دانشگاه‌های پژوهش محور از دهه ۷۰ در کشور آغاز شد، گفت: با تاکیدات حضرت امام خامنه‌ای (مدظلعالی) پژوهش شکل گرفت و به نوعی تمرین پژوهش کردن را در دانشگاه‌ها انجام دادیم. در اواسط دهه ۸۰ نیز به سمت دانشگاه‌های نسل سوم یا فناوری محور حرکت کردیم و مفاهیم فناوری محور در دانشگاه‌ها طرح شد. همچنین از اوایل سال‌های ۹۰ نیز مفاهیم کارآفرینی و نوآوری را در دانشگاه‌ها طرح کردیم که نتیجه آن گسترش شرکت‌های دانش بنیان بود.

وی تصریح کرد: سرعت تغییرات در دانشگاه‌ها و جامعه در حوزه‌های علمی و حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل جدید زیاد است و نگاه جدی به این حوزه وجود دارد، زیرا الزاماتی با توجه به شرایط کشور وجود دارد که سبب می‌شود به سمت دانشگاه‌های کارآفرین و فناورانه محور حرکت کنیم.

استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که دانشگاه‌ها ماموریت‌های خود را با توجه به سیاست‌های نظام به خوبی انجام داده اند، اظهار داشت: در زمانی که از دانشگاه‌ها آموزش خواستند، آموزش ارائه دادند و روزی که پژوهش و فناوری و نوآوری را از دانشگاه‌ها مطالبه کردند، دانشگاه‌ها به این سمت حرکت کردند.

رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات به فعالیت‌های پژوهشگاه لیزر دانشگاه شهید بهشتی اشاره و بیان کرد: کار در این زمینه را با یک یا دو آزمایشگاه شروع کردیم، اما امروز بالغ بر ۱۵ آزمایشگاه مجهز داریم و بعضی از آزمایشگاه‌ها نه تنها در کشور بلکه در سطح منطقه نیز نمونه هستند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها