مهمترین رویداد‌های حماسه و مقاومت در پاییز ۹۸

فصل پاییز سال ۱۳۹۸ دربردارنده وقایع و اتفاقات مختلفی در حوزه ایثار و مقاومت بود؛ رویداد‌های مختلفی از اعلام جزئیات بودجه بنیاد شهید در سال ۹۹ تا شهادت مدافعان امنیت کشور از جمله این اخبار هستند.
کد خبر: ۳۷۵۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷ - 23December 2019

مهمترین رویداد‌های حماسه و مقاومت در پاییز ۹۸به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، فصل پاییز سال ۱۳۹۸ دربردارنده وقایع و اتفاقات مختلفی در حوزه ایثار و مقاومت بود؛ رویداد‌های مختلفی از اعلام جزئیات بودجه بنیاد شهید در سال ۹۹ تا شهادت مدافعان امنیت کشور از جمله این اخبار هستند.

همزمان با آغاز فصل زمستان و دی ماه ۱۳۹۸ مروری بر اخبار و رویداد‌های مهم حوزه «حماسه و مقاومت» در سه ماه گذشته یعنی مهر، آبان و آذرماه گذشته خالی از لطف نیست.

راه‌اندازی بخش دفاع مقدس در پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب

بخش «دفاع مقدس» پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، هم‌زمان با ایام هفته دفاع مقدس طی مراسمی آغاز به کار کرد. مراسم آغاز به کار بخش دفاع مقدس با حضور سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا، حجت الاسلام شیرازی نماینده، ولی فقیه در سپاه قدس، سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، امیر پوردستان رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش، امیر گلفام و جمعی از فرماندهان و هنرمندان عرصه دفاع مقدس در روز شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ برگزار شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی با توجه به توصیه‌های اکید رهبر انقلاب، و بیانات، نکات، دغدغه‌ها و مطالبات ایشان در حوزه‌ی دفاع مقدس و مسائل نظامی، در بخش «دفاع مقدس» به تولید محتوا در این دو محور خواهد پرداخت. بخش «دفاع مقدس» KHAMENEI.IR بر اساس اندیشه‌ی دفاعی فرمانده کل قوا ایجاد شده و شامل دسته‌بندی بیانات ایشان درباره‌ی دوران دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت و شهادت است. همچنین در این صفحه از محصولات چندرسانه‌ای نظیر عکس، فیلم، لوح (پوستر)، نماهنگ، کلیپ صوتی و عکس‌نوشته استفاده خواهد شد. این صفحه هم‌اکنون در نشانی http://farsi.khamenei.ir/DefaMoghaddas در دسترس علاقه‌مندان و در حال به‌روزرسانی است.

تفحص و تشییع شهدای گمنام

در ادامه برنامه‌های تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر شهدای گمنام، در روز چهارم مهرماه ۱۳۹۸ همزمان با پنجمین روز از هفته دفاع مقدس و مصادف با ۲۶ ماه محرم الحرام، پیکر مطهر دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تشییع و خاکسپاری شد. همچنین عملیات تفحص پیکر مطهر شهدای دوران دفاع مقدس در سه محور از جمله میمک و پنجوین در حال انجام است.

شهادت جانشین قرارگاه تفحص شهدا در کردستان عراق

چهارشنبه ۱۰ مهرماه ۹۸ و در آستانه اربعین حسینی و شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها، یکی از فرماندهان کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح و گروه تفحص شهدا به شهادت رسید. سرهنگ پاسدار محمود توکلی جانشین قرارگاه تفحص شهدا در کردستان عراق، در جریان عملیات کاوش پیکر‌های مطهر شهدای دوران دفاع مقدس در منطقه عملیاتی پنجوین عراق به درجه رفیع شهادت نائل شد. او در حالی که پشت بیل مکانیکی برای کاوش شهدا نشسته بود، با برخورد بیل به یکی از مین‌های به‌جا‌مانده از جنگ تحمیلی و اصابت ترکش به سینه‌اش به شهادت رسید. شهید محمود توکلی اهل شهرستان فلاورجان از استان اصفهان بود که از سال‌های ابتدایی شروع عملیات تفحص شهدا یعنی از سال ۱۳۷۲ در عملیات‌های کاوش شهدا شرکت داشته است. ابتدا مسئول تفحص لشکر ۱۴ امام‌حسین (ع) بود. او پیش از این در هشت سال دفاع مقدس نیز نقش اثرگذاری داشت و در جبهه‌های جنگ تحمیلی به درجه جانبازی نائل شده بود.

اجرای طرح نیابت از شهدا در اربعین

با توجه به اربعین حسینی در مهرماه ۱۳۹۸ طرح نیابت از شهدا در پیاده‌روی اربعین و زیارت حضرت اباعبدالله (ع) از جانب کانون همبستگی فرزندان شاهد برای چهارمین سال پیاپی برگزار شد. در این طرح زائران کشور‌های مختلف به نیابت از شهدای جهان اسلام به زیارت سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) می‌رفتند.

بازگشت صمیمی به بنیاد شهید

حمیدعلی صمیمی بعد از گذشت ۲ سال که با مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران خداحافظی کرده بود، مجدداً به این نهاد بازگشت. مراسم تودیع و معارفه او در روز ۱۳ آبان‌ماه ۱۳۹۸ برگزار شد و او مجدداً به سمت سابق خود در مدیرکلی بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ بازگشت. صمیمی ۲ سال پیش در مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین با کسب حداکثر آرا به‌عنوان رئیس جدید این فدراسیون انتخاب شد. همین امر موجب شده بود که بعد از گذشت ۱۷ سال از مجموعه بنیاد شهید خداحافظی کند و وارد فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین شود. اما مجددا به بنیاد بازگشت.

شهادت مدافع حرم تهرانی در عملیات پاکسازی سوریه

پاسدار"حامد سلطانی" متولد سال ۵۹ در تهران و از نیرو‌های سپاه بود که داوطلبانه برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) راهی سوریه شد. او بعد از اعزام‌های متعدد همزمان با روز شهادت امام رضا (ع) یعنی در روز ۷ آبان ماه ۱۳۹۸ حین پاکسازی تله‌های عمل نکرده شمال سوریه به شهادت رسید. مراسم وداع با پیکرمطهر شهید مدافع حرم پاسدار"حامد سلطانی" در روز ۹ آبان‌ماه ۱۳۹۸ در معراج شهدای تهران برگزار شد.

شهادت بسیجی ۱۹ ساله در گشت اطلاعاتی-عملیاتی تهران

یک بسیجی ۱۹ ساله در تهران به شهادت رسید. محمد مهدی رضوان در گشت اطلاعاتی ـ عملیاتی مجروح شده و بعد از گذشت سه روز نهایتاً روز ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۸ به شهادت رسید. محمد مهدی رضوان فرزند بابک از بسیجیان گردان ۱۲۱ امام علی (ع) یگان امام حسن مجتبی (ع) بود. او در ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۸ در حال گشت گشت اطلاعاتی ـ عملیاتی به منظور مقابله با جرائم و مفاسد اجتماعی و تأمین امنیت اخلاقی بود که در منطقه شوش تهران مورد سوء قصد قرار گرفت. او از ناحیه سر دچار آسیب شده و به کما رفت و نهایتاً بعد از گذشت سه روز در روز ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۸ در بیمارستان سینا به شهادت رسید.

شهادت مدافعان وطن در آشوب اشرار

در آبان ماه ۹۸ هم عده‌ای در اعتراضات به آشوب کشیده شده اشرار، به شهادت رسیدند. با اعلام غیرمنتظره تصمیم دولت در شب ۲۵ آبان‌ماه ۱۳۹۸ مردم ایران با شوک بزرگی مواجه شدند و برخی در اعتراض به این تصمیم دولت به خیابان‌ها آمدند. اما از همان ساعات اولیه این اعتراضات با نفوذ اشرار به آشوب کشیده شد. اغتشاش توسط اشرار فرصت‌طلب بسیاری را مجروح و عده‌ای را قربانی این دشمنی کرد. برخی از کسانی که در این آشوب‌ها به شهادت رسیدند، حافظان امنیت کشور بودند. در این میان نام پاسدار شهید مرتضی ابراهیمی، بسیجی شهید مصطفی رضایی، سرگرد شهید ایرج جواهری، سروان شهید رضا صیادی و بسیجی شهید مجید شیخی آشناتر از سایر شهدا در ذهن‌ها ماندگار شد. به شهدای این کارزار لقب شهدای مدافع امنیت داده شد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در مورد نحوه مدیریت وضعیت جانباختگان و مصدومین حوادث اخیر گزارشی خدمت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم کرده و از ایشان کسب تکلیف کرد. گزارش ارسالی بر اساس دستوری که بلافاصله پس از رخداد‌های اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به دبیر شورای عالی امنیت ملی برای بررسی دقیق ریشه‌ها، عوامل و دلایل بروز ناآرامی‌ها و همچنین رسیدگی سریع به وضعیت جانباختگان و خانواده‌های آنان ابلاغ شد، تهیه و ارائه شد. در این گزارش پیشنهاد شد که بر اساس چارچوب‌های قانونی موجود، شهروندان عادی که بدون داشتن هیچگونه نقشی در اعتراضات و اغتشاش‌های اخیر و در میانه درگیری‌ها جان باخته‌اند در «حکم شهید» محسوب شده و خانواده‌های آنان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار بگیرند. رهبر معظم انقلاب هم با این پیشنهاد موافقت کردند.

تمدید قرار داد بیمه دی برای بیمه تکمیلی ایثارگران

بر اساس مناقصه در آذرماه ۱۳۹۸ برای سومین سال متوالی بیمه دی عهده‌دار تأمین هزینه‌های بیمه تکمیلی ایثارگران شد. معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید با تشریح روال برگزاری مناقصه سال ۹۸ گفت: بر اساس قانون باید آگهی مناقصه عمومی حداقل دو نوبت در روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور منتشر شود و این کار برای مناقصه انتخاب شرکت بیمه‌گر بیمه تکمیلی درمان ایثارگران در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۸ در روزنامه اطلاعات و ۲۲ مهرماه در روزنامه ایران انجام شده است. همچنین علاوه بر درج آگهی از همه شرکت‌های بیمه‌گر تکمیلی کشور از جمله بیمه‌های «آسیا»، «البرز»، «دانا»، «ایران»، «کوثر»، «آتی‌سازان حافظ» و «دی» دعوت رسمی به‌عمل آمد تا در مناقصه بیمه تکمیلی بنیاد شرکت کنند. لازم به ذکر است بیمه‌های آسیا، البرز و ایران علی‌رغم درج آگهی و دعوت رسمی در مناقصه شرکت نکردند.

وی افزود: مناقصه انتخاب شرکت بیمه‌گر بیمه تکمیلی درمان ایثارگران یکی از بزرگ‌ترین مناقصه‌های بیمه‌ای در کشور است و حضور تمام شرکت‌های بیمه‌گر در این مناقصه آزاد و بدون مانع است. تمام شرکت‌های بیمه‌گر امکان ارائه پیشنهادات خود را برای این مناقصه داشتند که بر این اساس شرکت بیمه دی با توجه به بررسی کمیته فنی و قیمت قابل قبول به‌عنوان برنده این مناقصه انتخاب شد و این بیمه‌گر از ابتدای آذرماه سال جاری به‌مدت یک سال بیمه تکمیلی درمان ایثارگران را به‌عهده خواهد داشت. بر اساس این قرارداد، تعداد بیمه‌شدگان پایه حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است.

رایزنی شبکه ملی ایثارگران با دولت برای حل بزرگترین مطالبه جامعه ایثارگری

اعضای شورای مرکزی شبکه ملی ایثارگران، ۲۴ آذرماه ۱۳۹۸ با حضور در سازمان برنامه و بودجه طی جلسه‌ای با محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به تشریح مشکلات ایثارگران از جمله مسائل درمانی و بیمه‌ای آن‌ها و مطالبات معوق بیمه دی که باعث بروز مشکلات فراوان برای جامعه ایثارگری در کل کشور شده، پرداختند. نوبخت در این جلسه ضمن تایید مسائل مطرح شده، قول مساعد داد که تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات بودجه‌ای ایثارگران بخصوص در بخش درمان خواهد کرد و از اعضای شبکه ملی ایثارگران خواست مشکلات مذکور را در قالب صورت‌جلسه‌ای برای دستور رسیدگی، ارائه کنند.

صورت‌جلسه‌ای بین سازمان برنامه و بودجه، شبکه ملی ایثارگران، نمایندگان بنیاد شهید وامور ایثارگران و همچنین بیمه دی مقرر شد:

۱-معوقات و بدهی‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران به شرکت بیمه دی تا دهم دی‌ماه سال جاری به صورت دقیق محاسبه و ۲۰ درصد آن نقدی و الباقی بصورت اسناد خزانه اسلامی با حفظ قدرت خرید تسویه شود.

۲- شرکت بیمه دی تا پایان بهمن ماه عهده‌دار خدمت‌رسانی بابت قرارداد بیمه درمانی تکمیلی ایثارگران خواهد بود و پس از این تاریخ در مورد استمرار قرارداد مذکور توسط شرکت بیمه دی و یا انعقاد قرارداد بیمه درمانی تکمیلی با سایر شرکت‌های بیمه‌گر در سقف سرانه قرارداد فعلی توسط شبکه ملی ایثارگران و سازمان برنامه و بودجه کشور تصمیم‌گیری خواهد شد.

مبلغ بودجه پیشنهادی دولت برای بنیاد شهید در سال ۹۹

رئیس جمهور ۱۷ آذرماه با حضور در مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال ۹۹ را تقدیم کرد. دولت امسال هم برای بنیاد شهید و امور ایثارگران همچون سال‌های گذشته، رقم بودجه پیشنهادی را افزایش داده است. رقم پیشنهادی دولت برای بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال ۱۳۹۹ در واقع ۱۶ هزار و ۷۲ میلیارد و ۵۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است؛ که این مبلغ نسبت به بودجه پیشنهادی سال گذشته، ۲ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

فوت بسیاری از والدین شهدا از جمله پدر شهید حسین غلام کبیری، پدر شهید آوینی و پدر شهیدان عرب سرخی نیز در این سه ماه اتفاق افتاد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار