مسئول پژوهش و آموزش سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس:

جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس باید بر اساس تجهیزات و روش‌های روز صورت گیرد

«حسین فروتن‌نژاد» گفت: سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس برای نگه‌داری اسناد این دوران، چهار مخزن دارد و برخی از اسناد اسکن و تبدیل به سی‌دی شده است؛ اما امروز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اسناد را در «دیتاسنتر» نگه‌داری کنیم.
کد خبر: ۳۷۵۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰ - 23December 2019

جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس باید بر اساس تجهیزات و متد روز صورت بگیردبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «حسین فروتن‌نژاد» مسئول پژوهش و آموزش سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس، امروز (دوشنبه) در ششمین جلسه بررسی عملکرد دستگاه قضایی در دوران دفاع مقدس، با تأکید بر ضرورت مستندسازی اسناد دفاع مقدس، اظهار داشت: خاطرات و اطلاعات زیادی از این دوران وجود دارد که سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در زمینه جمع‌آوری و مستندسازی آن‌ها اقدام می‌کند.

وی افزود: سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس، در زمینه «جمع‌آوری»، «سازماندهی»، «مرمت و بازسازی»، «نگه‌داری در مخازن»، «دسته‌بندی و طبقه‌بندی» و «تدوین» اسناد این دوران فعالیت می‌کند.

فروتن‌نژاد با تأکید بر ضرورت مستندسازی اسناد دوران دفاع مقدس، گفت: مستندسازی به معنای جمع‌آوری کلیه اسناد و مدارک معتبر در خصوص اتفاق یا واقعه‌ رخ‌داده، است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز درباره بیان رویداد‌های دوران دفاع مقدس، فرموده‌اند که نباید در بیان حماسه‌های این دوران بزرگ‌نمایی شود؛ بنابراین در بیان خاطرات دوران دفاع مقدس، نه باید دروغ گفت و نه باید آن‌ها را بزرگ‌نمایی و یا تحریف کرد.

وی با تأکید بر ضرورت بیان خاطرات و تحلیل‌های دوران دفاع مقدس به صورت مستند، تصریح کرد: امروز بسیاری از مسائل درباره دوران دفاع مقدس در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح و به راحتی رد می‌شوند؛ این درحالی است که اگر اسناد و شاهدان آن وجود داشته باشند، به این راحتی حماسه‌های این دوران را نمی‌توان رد یا تکذیب کرد.

مسئول پژوهش و آموزش سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس گفت: رزمندگان و ایثارگران و همچنین خانواده‌های شهدا به‌عنوان شاهدان دوران دفاع مقدس، دارند از دست می‌روند؛ لذا یکی دیگر از روش‌های مستندسازی حماسه‌های دوران دفاع مقدس، ثبت و ضبط تاریخ شفاهی رزمندگان و خانواده‌های شهداست.

وی ادامه داد: اسناد دفاع مقدس کم است؛ درحالی که «سند» و «فرد» را ما امروز در اختیار داریم اما در زمینه تولیدات ضعیف عمل کرده‌ایم. بنابراین سازمان اسناد مدارک دفاع مقدس در این زمینه اقدامات لازم را آغاز کرده است، اگرچه که دیر است اما جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس، تقریبا 100 درصد تمام شده است و در این راستا، اسناد مربوط به اسرا و حماسه‌های دوران دفاع مقدس به‌صورت استان‌به‌استان توسط ادارت‌کل در حال جمع‌آوری است و پیش‌بینی کردیم که استان‌ها به‌روش الکترونیکی، این اسناد را به سازمان مرکزی انتقال دهند و ما نیز آن‌ها را به‌صورت طبقه‌بندی‌شده در اختیار محققین و پژوهش‌گران قرار دهیم.

فروتن‌نژاد با بیان این‌که خطر تحریف، تاریخ دفاع مقدس را تهدید می‌کند، افزود: خاطرات برخی رزمندگان به‌دلیل افزایش سن آن‌ها، دارد به فراموشی سپرده می‌شود؛ بنابراین در کنار جمع‌آوری اسناد، باید تاریخ شفاهی رزمندگان نیز جمع‌آوری شود و به‌صورت همزمان با اسناد تطبیق داده شده و راستی‌آزمایی شوند.

وی ادامه داد: سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس برای نگه‌داری اسناد این دوران، چهار مخزن دارد و برخی از اسناد اسکن و تبدیل به سی‌دی شده است؛ اما امروز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اسناد را در «دیتا سنتر» نگه‌داری کنیم؛ بنابراین برای جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس، باید بر اساس تجهیزات و متد روز حرکت کرد و ساختار آن با زیربنای قوی صورت بگیرد، تا ماندگاری داشته باشد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار