فرمانده مرکز بسیج قوه قضائیه:

ضرورت جمع‌آوری تاریخ‌شفاهی رزمندگان قوه قضائیه/ کتاب شهدای دستگاه قضا به‌زودی منتشر می‌شود

«محمدرضا صارمی» از نهایی شدن نگارش کتاب شهدای قوه قضائیه خبر داد و گفت: جلد اول این کتاب به‌زودی منتشر خواهد شد و آماده‌سازی کتابی دیگر با موضوع مسئولان قوه قضائیه در دوران دفاع مقدس نیز ۷۰ درصد پیشرفت داشته و تدوین کتاب خاطرات رزمندگان قوه قضائیه نیز ۵۰ درصد آماده شده است.
کد خبر: ۳۷۵۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱ - 23December 2019

ضرورت جمع‌آوری تاریخ شفاهی رزمندگان قوه قضائیه/ کتاب شهدای قوه قضائیه به‌زودی منتشر می‌شودبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «محمدرضا صارمی» معاون بررسی و امور ارجاعی معاونت اول قوه قضائیه، امروز (دوشنبه) در ششمین جلسه بررسی عملکرد دستگاه قضایی در دوران دفاع مقدس، با بیان این‌که قوه‌قضائیه و سازمان‌های مربوطه از بهمن سال ۹۶ کار جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس را آغاز کرده‌اند، اظهار داشت: یکی از فعالیت‌های مهم قوه قضائیه در دوران دفاع مقدس، پیگیری پرونده‌های محاکمه ضدانقلاب‌ها، منافقین و ستون پنجم دشمن بود.

وی افزود: کارمندان سازمان اسناد و املاک کشور در جریان جنگ تحمیلی، اسناد مربوط به املاک و زمین‌های زراعی مردم مناطقی که در اشغال رژیم بعث عراق بودند را حفظ کردند و زمانی که شهر «آبادان» در تیررس دشمن قرار داشت، اسناد این سازمان را از شهر خارج و با لنج به ماهشهر انتقال دادند؛ درحالی که آن‌روز‌ها استناد فقط به‌صورت فیزیکی بودند و چنانچه از بین می‌رفت، دیگر قابل بازیابی نبودند.

صارمی ادامه داد: کارمندان سازمان زندان‌ها، اجازه ندادند که یک زندانی در جریان بمباران‌ها کشته شود و پزشکی قانونی نیز در زمینه شناسایی و تعیین هویت شهدا فعالیت می‌کرد، همان‌طور که هنوز هم در این زمینه فعالیت می‌کند.

وی نقش سازمان بازرسی کل کشور و نهاد‌های دیگر قوه قضائیه در اداره جنگ تحمیلی را مثبت و لازم ارزیابی کرد و گفت: قوه قضائیه در زمینه جمع‌آوری، طبقه‌بندی و نگه‌داری اسناد دفاع مقدس و نیز تاریخ شفاهی رزمندگان خود، اقدامات لازم را انجام داده است که این اقدامات کافی نیست.

فرمانده مرکز بسیج قوه قضائیه، از نهایی شدن نگارش کتاب شهدای قوه قضائیه خبر داد و بیان داشت: جلد اول این کتاب به‌زودی منتشر خواهد شد و آماده‌سازی کتابی دیگر با موضوع مسئولان قوه قضائیه در دوران دفاع مقدس نیز ۷۰ درصد پیشرفت داشته و تدوین کتاب خاطرات رزمندگان قوه قضائیه نیز ۵۰ درصد آماده شده است.

وی بر ضرورت تشکیل کارگروهی برای ثبت و ضبط تاریخ شفاهی رزمندگان قوه قضائیه تأکید کرد و گفت: در این راستا ما یک دستورالعملی را به سازمان‌های خود در سراسر کشور ارسال کرده‌ایم که مطالب کافی و کاملی جمع‌آوری نشده است؛ بنابراین باید در زمینه ثبت و ضبط تاریخ شفاهی رزمندگان اقدام کنیم.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها