به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، دکتر «حسن بنیانیان» مسئول کمیسیون فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و «اسدالله دیانتی» مدیر شتاب دهنده انیمیشن موسسه رضوان گفتوگویی با موضوع لزوم توجه به آسیبهای اجتماعی در تولیدات فرهنگی و انقلابی انجام شد که بنیانیان اظهار داشت: قبل از دولت و مسئولان، همه شهروندان باید نسبت به محصولات بازار احساس مسئولیت کنند.
وی افزود: هنرمند متعهد در عین تلاش برای فروش و بازگشت سرمایه خود، حل یک معضل اجتماعی را هم در تولیدات هنری خود میگنجاند و خود را در حل معضل دخیل میداند و منتظر سفارش ساختار حکومتی و یا فرد خریدار نمیماند البته دستگاههای مسئول فرهنگی نیز باید دانش و آمار و فرصت را برای هنرمند فراهم کنند.
بنیانیان مطرح کرد: این که هنرمندی به خاطر گیشه هر ابتذالی را تا انتهای مرزهایی که سیستم به او اجازه میدهد در فیلمش پیش بینی کند و منتظر باشد از بیرون به او تذکر دهد یک بیماری و آسیب است.
وی خاطرنشان ساخت: هنرمندان در طول تاریخ برای مبارزه با پادشاهان و حکومتهای فاسد، همیشه آسیبها را بدون راه حل مطرح میکردند درحالی که ارائه آسیب بدون راه حل زمینه تخریب جامعه را فراهم و ابتذال را عادی سازی میکند.
مسئول کمیسیون فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به راهکار تولیدات فرهنگی جذاب گفت: هنر متعهد و دینی که در خدمت حل مسائل جامعه باشد نیازمند تقاضای فیلم و یا کتاب متعهدانه است.
بنیانیان ورود روحانیت به این حوزه را راه حل ریشهای دانست و گفت: ما در کنار مساجد باید محل عرضه فیلم داشته باشیم تا فیلم ساز بداند خانوادهها فیلم را تماشا میکنند و بسیاری از مسائل اخلاقی، شرعی و دینی نیز باید در فیلم رعایت شود.
این مقام مسئول با اشاره به وجود ۱۱۰ هزار ساختمان مدرسه در کشور اضافه کرد: در این ساختمانها به راحتی و با هزینه کم میتوان سالن سینما ایجاد کرد و کافی است که وزیر آموزش و پرورش از ظرفیت جامعه برای تربیت دانش آموزان استفاده کند.
در ادامه دیانتی بیان کرد: بستر عمده تولیدات حوزه دفاع مقدس تلویزیون است و معمولاً تولیدکنندگان با تخیل تولید میکنند درحالیکه کتابهای مستند و محتواهای تازه و بکری وجود دارد که میتوانند از آن استفاده کنند.
مدیر شتاب دهنده انیمیشن موسسه رضوان با بیان این که فیلمنامه زندگی شهید «ابراهیم هادی» بر اساس کتاب (سلام بر ابراهیم ) در حال نوشته شدن است، گفت: متن داستان به قدری جذاب است که نیازی به تخیل نیست.
وی در رابطه با راهکارهای توجه به آسیبهای اجتماعی در تولیدات فرهنگی و انقلابی به جز حمایت مالی مطرح کرد: یکی از راهکارهای ضروری در این راستا، آشنایی تولیدکننده و یا هنرمند با محتواست.
دیانتی همچنین تجاری سازی را راهکار دوم این مسئله برشمرد و گفت: حتی تولیدات غربی نیز به عنوان انتقال دهنده پیام در حوزه سینما و انیمیشن به عنوان محصول تجاری محسوب شده و تجاری سازی میشوند. به عنوان مثال پروژه سریال شهید ابراهیم هادی میتواند به تولید زنجیره ارزش منجر شود.
مدیر شتاب دهنده انیمیشن موسسه رضوان در ادامه سوژه یابیهای مناسب را راهکاری دیگر دانست و افزود: به عنوان مثال فیلم «تک تیرانداز» آمریکایی خیلی در جامعه ما و دنیا مطرح شده درحالیکه ما شهید زرین را داریم که سابقه جنگی او خیلی بیشتر از تک تیرانداز آمریکایی است و متاسفانه توجهی به آن نمیشود.
منبع: رادیو گفتوگو
انتهای پیام/ 900