حجت‌الاسلام نمازی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

هر زمانی که از ولی فقیه حرف‌شنوی نداشتیم ضرر کردیم/ بیانیه گام دوم را باید انقلاب دوم دانست

رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح بیانیه گام دوم انقلاب را «انقلاب دوم» دانست و گفت: در راستای تحقق اهداف این بیانیه در ستاد کل نیرو‌های مسلح، مسئولیت پیگیری موارد مندرج در آن را به میز‌های مختلفی واگذار کرده‌ایم.
کد خبر: ۳۷۵۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۶ - 24December 2019
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «حسن نمازی» رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستاد کل نیرو‌های مسلح روز گذشته با حضور در خبرگزاری دفاع مقدس ضمن بازدید از این مجموعه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس ضمن تبیین شاخص‌های فرهنگ دفاع مقدس، در خصوص نحوه ترویج این گنجینه عظیم فرهنگی در سطح جامعه و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مطالبی را عنوان کرد که ماحصل این گفت‌وگو در ذیل آمده است.

دفاع‌پرس: چگونه می‌توان فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس را عملیاتی کرد و آن را به نسل امروز شناساند؟

این وظیفه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است که البته کار بسیار سختی است. امروز وقتی صحنه‌های دفاع مقدس را مرور می‌کنیم، نسبت به اتفاقاتی که روی داده، شگفت‌زده می‌شویم؛ یعنی اتفاقات دفاع مقدس اگرچه افسانه نیست، ولی چون نسل جوان آن دوران را درک نکرده، ارتباط برقرار کردن با این نسل سخت است؛ با این حال کار هر مقدار سخت‌تر باشد، ارزش آن بیشتر می‌شود؛ لذا این موضوع را باید وظیفه بدانیم و بعد از آن وقتی وظیفه دانستیم باید برای نهادینه ساختن آن سختکوش باشیم؛ زیرا خداوند وعده داده که در صورت استقامت در اجرای فرامین الهی، یاری خود را نازل می‌کند.

بیانیه گام دوم باید چندین بار خوانده شود/هر کجا از ولی خدا حرف شنوی نداشتیم برکت از این مملکت رفته است/دشمن درباره ما ترس از حمله دارد

دفاع‌پرس: چه شاخص‌هایی را به عنوان فرهنگ دفاع مقدس می‌شناسید که امروز بیش از گذشته به آن‌ها نیاز داریم؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که حفظ یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست؛ لذا همه ما که در چنین مجموعه‌ای مشغول فعالیت هستیم، برای این است که یاد و خاطره شهدا را مجدداً برای مردم مجسم کنیم.

شهادت گوهر نایاب فوق‌العاده‌ای است که خدا به اولیاء خاص خود عطا می‌کند و این رزق بسیار فوق‌العاده و با برکتی است؛ لذا باید به این موضوع توجه داشته باشیم و از خدا هم بخواهیم که این توفیق را به ما بدهد، همین که خاطره شهدا را می‌گوییم جوانان راه را پیدا می‌کنند و لازم نیست که خودمان را زیاد معطل این کنیم که چه موضوعی را با چه شاخص‌هایی به چه کسانی بگوییم.

شهید و شهادت رزق الهی است که نصیب همه نمی‌شود. وقتی زندگینامه یک شهید را برای جوانی بیان کنیم، آن جوان، ناخودآگاه خود را در جسم و جان آن شهید تجسم کرده و شاخص را پیدا می‌کند. پس وظیفه داریم با خاطره‌گویی، وضعیت رزمندگان در جبهه‌ها را برای جوانان مجسم کنیم؛ در این حالت جوان همچون آب روان، به حرکت درمی‌آید؛ یعنی همین که در خصوص شهدا فعالیت می‌کنیم، خواص این‌گونه تلاش‌ها در ادامه خواهد آمد.

بیانیه گام دوم باید چندین بار خوانده شود/هر کجا از ولی خدا حرف شنوی نداشتیم برکت از این مملکت رفته است/دشمن درباره ما ترس از حمله دارد

دفاع‌پرس: راهیان نور را چقدر در این زمینه، مؤثر می‌دانید؟

یکی ار مصادیق حفظ یاد و خاطره شهدا، آشناکردن مردم با محل‌هایی است که شهدا از آن مناطق رجعت کردند؛ راهیان نور تا امروز خوب عمل کرده است؛ البته باید بهتر از این عمل کرد؛ زیرا از لحاظ هنری و رسانه‌ای واقعاً کاری که باید انجام می‌شده، نشده است؛ لذا خیلی بهتر و بیشتر از آنچه تاکنون کار شده، باید انجام شود.

موارد بسیاری بوده که خانمی به مناطق عملیاتی دفاع مقدس رفته و در بازگشت محجبه شده است؛ این در حالی است که اصلا هدف‌گذاری مبنی بر اینکه بخواهیم یک خانم مانتویی را به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس ببریم و در بازگشت آن فرد را محجبه‌تر از گذشته برگردانیم، نداشتیم، ولی این فرد به‌واسطه حضور در همین مناطق این‌گونه تحول پیداکرده است؛ پس این نشان می‌دهد که اگر ما خالصانه کار کنیم، بقیه خواص هم خود به خود ایجاد خواهد شد.

دفاع‌پرس: نظر شما درباره نحوه اجرایی کردن بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی چیست؟

بیانیه گام دوم انقلاب را باید انقلاب دوم دانست؛ زیرا فرمایشات ایشان در بیانیه گام دوم، مکتوبی بسیار مهم و گرانقدر است؛ به همین خاطر باید ابتدا مسئولان و به‌ویژه کسانی که برای دفاع مقدس و انقلاب کار می‌کنند، چند بار با دقت آن را بخوانند؛ لذا در همین راستا در ستاد کل نیرو‌های مسلح فرمایشات ایشان را دسته‌بندی و مسئولیت پیگیری موارد مندرج در آن را به میز‌های مختلف واگذار کردیم؛ علاوه بر این، جلسات و کلاس‌های مختلفی را هم برگزار می‌کنیم که البته این وظیفه ما است؛ اما وظیفه فردی ما هم این است که آن را بار‌ها و بار‌ها بیانیه گام دوم انقلاب را بخوانیم و هرکس وظیفه خود را از آن احصا کند؛ چون این بیانیه، منشوری است که برای هر کس یک معنا دارد.

رهبری جمله‌ای دارند مبنی بر اینکه «هر کجای جمهوری اسلامی قرار گرفتید، آنجا را مرکز دنیا بدانید و ببینید که چشم‌ها به سوی شما است»؛ پس وقتی بنده در عقیدتی سیاسی ستاد کل نیرو‌های مسلح حضور دارم، باید بگویم مرکز عالم عقیدتی سیاسی ستاد کل نیرو‌های مسلح است؛ بنابراین وقتی این‌گونه فکر شود، دیگر در کار کسی دخالتی صورت نمی‌گیرد و کار محوله هم به نحو احسن انجام می‌شود؛ لذا در خصوص گام دوم هم باید حیطه خودمان را بدانیم و از مجموع فرمایشات ایشان در بیانیه گام دوم بهره‌برداری کنیم تا کار خودمان را به لحاظ کمّی و کیفی بالا ببریم.

بیانیه گام دوم باید چندین بار خوانده شود/هر کجا از ولی خدا حرف شنوی نداشتیم برکت از این مملکت رفته است/دشمن درباره ما ترس از حمله دارد

دفاع‌پرس: رهبر معظم انقلاب اسلامی در صحبت‌های خود تاکید می‌کنند که نه جنگی صورت می‌گیرد و نه مذاکره‌ای انجام می‌شود؛ حال با توجه به این موضوع، نظر شما درباره ایجاد فتنه در کشور از سوی دشمنان انقلاب اسلامی چیست و چگونه می‌توان از داشته‌های انقلاب در برابر دشمن صیانت کرد؟

ما به عنوان نیرو‌های نظامی هیچ‌وقت نباید فکر کنیم که هیچ جنگی علیه کشورمان روی نمی‌دهد؛ زیرا فرمایش رهبری خطاب به عموم جامعه بود، اما ما به عنوان نیرو‌های نظامی همیشه باید آرایش جنگی داشته باشیم و خود را در برابر دشمن قدارِ قسم‌خورده ببینیم؛ در برابر چنین دشمنی باید آماده باشیم تا در صورت تعدی به مرز‌های کشورمان، تو دهنی محکمی به آن‌ها بزنیم.

در واقع رزمایش‌هایی که برگزار می‌شود، برای این است که نیرو‌های مسلح در موقع لزوم به وظیفه خود عمل کنند. رهبر انقلاب پیش‌بینی کردند که جنگی پیش نمی‌آید و این هم زمانی است که آمریکا بر طبل جنگ می‌کوبید و رئیس جمهور سابق آن‌ها سخن از وجود گزینه‌های نظامی روی میز می‌زد؛ لذا در چنین شرایطی رهبر معظم انقلاب عنوان کردند که هیچ جنگی نخواهد شد، چون آن‌ها پیشینه دفاعی ما را دیدند و و وضعیت دفاعی امروز را هم رصد می‌کنند؛ به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند که اگر آن‌ها عقل داشته باشند، جنگ نمی‌کنند؛ بنابراین در چنین وضعیتی وظیفه منِ نظامی این است که آماده جنگ باشم. فرمایش رهبری به عموم جامعه این است که نگران نباشید با اسم جنگ شما را نترسانند و این هم فرمایشی دقیق است.

در مورد مذاکره هم ایشان فرمودند که مذاکره نمی‌کنیم و با این جمله، آب پاکی را روی دست آمریکایی‌ها ریختند؛ الان این خدعه و نیرنگ آمریکایی‌ها برای همه مردم آشکار شده و مردم فهمیدند که برجام چه بود و پشت پرده آن چه کسانی بودند و چه کار‌هایی می‌خواستند انجام دهند.

باید دقت کنیم که هر جا از ولی خدا حرف‌شنوی نداشتیم، برکت از این مملکت رفته است، اما هر زمانی که پشت سر ولی فقیه بودیم و کلام ایشان را قلباً فهمیدیم و عمل کردیم، برکت پیدا کردیم؛ پس چه جنگ باشد و چه نباشد، چه مذاکره بشود و چه نشود، اگر در ذیل ولی خدا باشیم، هیچ لطمه‌ای به ما وارد نمی‌شود.

بیانیه گام دوم باید چندین بار خوانده شود/هر کجا از ولی خدا حرف شنوی نداشتیم برکت از این مملکت رفته است/دشمن درباره ما ترس از حمله دارد

این هم موضوعی است که امام (ره) درباره آن پیشگویی کرده بودند، مبنی براینکه پشتیبان ولی فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی وارد نشود؛ این آسیب یعنی همان آسیب اقتصادی، نظامی، فرهنگی، اجتماعی و غیره. در واقع اگر تمام آسیب‌هایی که به کشور وارد شده است را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که رهبری قبلاً درباره آن آسیب پیش‌بینی‌هایی کرده بودند، اما ما به تذکرات ایشان توجه نکرده بودیم.

برابر روایات، اطاعت از نبی و امام امروز یعنی اطاعت از ولی فقیه. دشمن نقطه قوت ما را فهمیده و در حال زدن تیشه به ریشه ما است؛ یعنی آن‌ها دائم در حال «محاجه» با رهبری هستند؛ لذا با اطاعت‌پذیری از رهبری، باید این نقطه قوت را قوی‌تر کنیم.

دفاع‌پرس: اگر درباره عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ و گردان سلمان فارسی هم خاطره‌ای دارید، عنوان کنید.

سال ۶۴ به عنوان امدادگر در بخش نیرو‌های پدافندی فاو مشغول بودم؛ عراقی‌ها آن زمان، چون شب‌ها مشغول احداث پل بودند روز‌ها استراحت می‌کردند؛ پلی که اگر احداث می‌شد، برای ما اتفاق ناخوشایندی روی می‌داد؛ لذا رزمندگان اسلام با «آرپی‌جی ۷» لودری را که برای احداث پل آورده بودند و روز‌ها آن را استتار می‌کردند، زیر آتش گرفتند.

این در شرایطی بود که تجهیزات ما بسیار کم بود؛ لذا باید گفت که جنگ را خدا اداره کرد؛ چون الان وضعیت تجهیزات دفاعی ما قابل مقایسه با آن دوران نیست و به همین دلیل دشمن جرأت حمله نظامی به این سرزمین را ندارد؛ زیرا می‌داند که اگر حمله‌ای علیه ما انجام دهد، در باتلاقی که خودش برای خودش ایجاد می‌کند، فرو می‌رود.

به هر تقدیر در آن شرایط علی‌رغم اینکه هفت موشک آرپی‌جی ۷ شلیک شد، اما از این تعداد هیچ‌کدام به هدف اصابت نکرد؛ لذا یکی از دوستان از من خواست که شلیک بعدی را من انجام دهم و این در حالی بود که من تا آن زمان چنین کاری را انجام نداده بودم؛ به هر تقدیر با توسل به حضرت زهرا (س) و گفتن «و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی» شلیک کردم که دقیقاً به هدف اصابت کرد و این باعث شد تا دیگر شب‌ها عراقی‌ها نتوانند کاری انجام دهند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار