یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

افق روشن طرح «صلح هرمز» در سرزمین آفتاب

ژاپن در راستای حفظ مناسبات سیاسی خود با ایران همواره حامی طرح صلح هرمز است تا امنیت کشتیرانی در منطقه استراتژیک خلیج فارس و دریای عمان پایدار بماند.
کد خبر: ۳۷۵۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۸ - 24December 2019

//گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_ سمانه حسن‌خانی؛  روابط دیپلماتیک  90 ساله  ایران و ژاپن  آینده‌ای روشن را در مسیر توسعه اقتصادی و تجاری ایران نشان می دهد.

در دورانی که آمریکا با تحریم‌های ظالمانه و اروپا با تعلل و سردرگمی در برجام گوش به فرمان امپریالیسم است می توان از این فرصت به وجود آمده استفاده کرد و در توسعه روابط با شرق آسیا لحظه‌ای درنگ نکرد.

رئیس جمهور کشورمان هفته گذشته (جمعه 29 آذر) برای انجام گفت‌وگوهای دوجانبه و بررسی مهمترین مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای به ژاپن رفت.

روحانی در مذاکرات مشترک با نخست وزیر ژاپن، با قدردانی از حمایت ژاپن از طرح صلح هرمز اظهار داشت: ایران همواره به مسئولیت خود در تامین امنیت منطقه عمل کرده و معتقدیم امنیت خلیج فارس توسط کشورهای بیگانه بهم ریخته است.

وی تصریح کرد: برای امنیت منطقه باید ریشه یکجانبه گرایی را بخشکانیم و به کسانی که مسیری غیر از همکاری بر اساس قواعد بین‌المللی را تعقیب می کنند، بفهمانیم باید مسیری دیگر را دنبال کنند.

روحانی در ادامه با اشاره به روابط خوب و دیرینه ایران و ژاپن، گفت: دیدارهای متعدد سران دو کشور طی شش سال گذشته نشان از روابط بسیار خوب و صمیمانه تهران – توکیو نسبت به چند دهه گذشته دارد و خوشحالم که در نودمین سالگرد برقراری روابط سیاسی دو کشور سومین دیدار بین ما برقرار می شود.

رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط دوستانه ایران و ژاپن در تمامی زمینه ها، افزود: دو کشور می‌توانند در حوزه های مختلف اعم از انرژی، علم و فناوری های نوین، پزشکی، گردشگری، ورزشی، گمرکی و همچنین روابط صنعتی، اقتصادی و تجاری همکاری های خود را توسعه دهند.

اهمیت سطح دیدار‌ها و مذاکرات روحانی نشان می‌دهد که دیپلماسی ما همچنان فعال، سازنده و با قدرت ادامه دارد.

ژاپن پیش از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان یکی از مقاصد صادرات نفتی ایران بود. پالایشگاه‌های ژاپن در رده چهارمین مصرف کنندگان نفت دنیا قرار دارند و از این میان ۵.۵ درصد نیاز‌های این کشور را ایران تامین می‌کرد.

پالایشگاه‌های ژاپن به طور دقیق‌تر، در سال ۲۰۱۸ روزانه نزدیک به ۱۶۵ هزار بشکه از کشورمان نفت وارد می‌کردند.به نظر می‌رسد یکی از اهداف روحانی در سفر به توکیو، موضوع خرید مجدد نفت از سوی ژاپنی‌ها باشد. همچنین روحانی قبل از رفتن به ژاپن درباره امنیت کشتیرانی صحبت کرده بود که می‎توان گفت انگیزه دیگرش از این سفر ترغیب ژاپنی‌ها در نپیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا و به نتیجه رساندن طرح مهم صلح هرمز است.

آمریکا چند ماه قبل اعلام کرد می‌خواهد ائتلاف دریایی در خلیج فارس ایجاد کند تا به زعم خودش امنیت کشتیرانی را در این منطقه استراتژیک تامین کند. آمریکایی‌ها انتظار داشتند تا متحدانشان به سرعت از این پیشنهاد استقبال کنند. اما ژاپن در راستای حفظ مناسبات سیاسی خود با ایران، اعلام کرد به این ائتلاف نخواهد پیوست و صرفا برای حفاظت از امنیت کشتی‌های تجاری خود نیروی دفاعی دریایی خود را به خلیج فارس می‌فرستد.

طرح صلح هرمز آنقدر مهم است که علی ربیعی سخنگوی دولت گفته است: این طرح مورد استقبال شینزو آبه قرار گرفته و گفت‌وگو‌ها و پیشنهاد‌هایی در زمینه انرژی، گسترش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری بین ایران و ژاپن مطرح شد.

ژاپن مدت‌هاست در تلاش است تا به‌عنوان بازیگری مستقل و با هویتی جدا از واشنگتن در عرصه بین‌الملل حضور پیدا کند. توکیو علی رغم اینکه سومین اقتصاد جهان را داراست اما به لحاظ انرژی کشوری فقیر محسوب شده و از همین رو به شدت به خاورمیانه که ۹۰ درصد نفت این کشور را تأمین می‌کند، وابسته است.

ایران با دارا بودن منابع ارزشمند انرژی به لحاظ جغرافیایی در مسیری قرار دارد که امن‌ترین و سریع‌ترین راه ورود به مناطق مختلف برای ژاپن محسوب می‌شود و برای این کشور بسیار ارزشمند است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار