به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاعپرس، کارگاه طرح آموزش ملی «سبک زندگی جهادی» با محوریت تربیت دینی کودک و با موضوع مهارتآموزی سواد رسانهای با حضور سعید مدرسی از اساتید علوم تربیتی در سالن خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
این کارگاه به همت سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس برگزار شد که ۵۰۰ نفر از مربیان، اساتید و نخبگان و فعالین عرصه تربیت دینی در آن شرکت داشتند.
مدرسی در این کارگاه آموزشی برای رشد جامع، شش ساحت تربیت اخلاقی، عبادی و دینی، تربیت علمی و فناورانه، تربیت اقتصادی، تربیت زیستی، تربیت اجتماعی و سیاسی و تربیت هنری و زیباشناسی را برشمرد.
وی در ادامه به پنج محیط تربیتی از جمله محیط خانواده، تحصیل، رفاقت، اشتغال و محیط عمومی حاکم بر جامعه اشاره کرد و اثرگذارترین محیط را رفاقت عنوان کرد.
مدرسی یک رسانه را به عنوان متغیری به شدت اثرگذار و سخت مدیریتشونده به پنج محیط تربیتی اضافه کرد و گفت: خانواده در مواجهه با درخواست فرزندان مبنی بر داشتن موبایل، تبلت و... باید در نظر بگیرند که آیا داشتن این وسیلهها به رشد مطلوب کودک منجر میشود یا نه.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه سواد رسانهای دانشی نوپاست، چهار گام سواد رسانهای را تشریح و اظهار کرد: گام اول در سواد رسانهای، رژیم مصرف رسانهای است. همان گونه که جسم ما نیاز به رژیم صحیح غذایی دارد، لازمه سواد رسانهای هم استفاده صحیح از آن است. همانطور که جسم مصرف منظم و رژیم مناسبی دارد، برای روح هم باید مصرف رسانهای منظمی داشته باشیم.
وی ادامه داد: گام دوم، بحث تحلیل محتوای رسانهای است، یعنی کسی که سواد رسانهای دارد باید توانایی داشته باشد، وقتی محتوای رسانهای به دستش میرسد، آن را تحلیل کند.
مدرسی خاطرنشان کرد: گام سوم در سواد رسانهای بحث مهندسی پیام است، یعنی هنگام استفاده از فضای مجازی بتوانیم وابستگی خود را مدیریت کنیم.
وی در توضیح گام چهارم سواد رسانهای گفت: گام چهارم نگاه دقیق به فضای سایبری است. فضای سایبری به شدت بیزمان، بیمکان و بیجسم است. بی زمان یعنی هر موقع خواستیم میتوانیم از آن استفاده کنیم، بی مکان یعنی در هر جایی امکان متصل شدن به فضای مجازی وجود دارد، بی جسم هم یعنی هیچ اطلاعاتی از آن پاک نمیشود.
مدرسی بیان کرد: در مواجهه با سواد رسانه و تاریخچه رسانه باید اول مساله و مشکل را شناسایی، سپس راه حل اساسی آن را پیدا کنیم. هنگام مواجهه با سواد رسانهای، سه نگاه داریم، نگاه بدبینانه، خوش بینانه و واقع بینانه که سواد رسانهای با نگاه واقع بینانه مد نظر ماست.
این استاد علوم تربیتی عنوان کرد که در نگاه واقع بینانه، فرد فرصت دارد نهایت استفاده را از فضای مجازی برده، سپس آن فضا را به چالش بکشاند، نگاه واقع بینانه یعنی فرد باید نگاهی دقیق و منطقی به فضای مجازی داشته و با به چالش کشیدن آن بتواند فضای سایبری را تحت مدیریت خود درآورد.
مدرسی درباره سواد رسانهای و طریقه استفاده از فضای مجازی که اکنون به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار داده شده، اظهار کرد: افراد باید بتوانند استفاده درستی از فضای مجازی داشته باشند، اگر کسی الگوی مصرفی درستی نداشته باشد، یقینا دچار وابستگی شده و در نهایت اعتیاد زیادی به فضای مجازی پیدا می کند.
مدرس کارگاه سواد رسانه ای ادامه داد: چنین فردی نسبت به عمق یادگیری و سواد عاطفی دچار آسیب شدیدی می شود. اگر توانمندی تحلیل نقادانه در رسانه و فضای مجازی را نداشته باشیم به مرور زمان با مشکل مواجه میشویم. سواد رسانهای، مدیریت اثرپذیری از فضای مجازی را به ما آموزش میدهد و به ما میگوید که چه تکنولوژی و محتوایی را برای بهینه کردن فضای مجازی باید به کار برد.
این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: برای ترویج بهتر سواد رسانه ای باید نهضت سواد رسانه تشکیل داد، فقط شعار ندهیم که سواد رسانهای چیست، سواد رسانهای باید به گفتمان تبدیل شود. کشور ما از لحاظ سواد رسانه ای خیلی عقب است، اکنون مقداری از سطوح برای ما قابل درک و برنامه ریزی است.
انتهای پیام/ 141