نماینده کمیته مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح:

۴ هزار شهید مفقودالاثر در کشور داریم

«مهدی پورمظفری» گفت: در حال حاضر ۴ هزار شهید مفقودالاثر در کل کشور داریم که باید به صورت استان به استان و به صورت یگانی از سپاه، ناجا، بسیج و جهاد مشخص شود که تعداد مفقودین چند نفر هستند.
کد خبر: ۳۷۵۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰ - 24December 2019

چهار هزار  شهید مفقود الاثر در کشور داریمبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، دومین نشست پایش آماری شهدای مفقودالاثر گیلان امروز با حضور «مهدی پورمظفری» نماینده کمیته مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح و دیگر مسئولان در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان برگزار شد.

پورمظفری در این نشست با بیان اینکه ۱۳ هزار شهید مفقودالاثر در طول هشت سال دفاع مقدس داشتیم که ۹ هزار نفر آنها پس از شناسایی به وطن بازگشتند و به صورت شهدای گمنام به خاک سپرده شدند، اظهار داشت: در حال حاضر ۴ هزار شهید مفقودالاثر در کل کشور داریم.

نماینده کمیته مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح افزود: در حال حاضر کاری که در استان ها به دنبال آن هستیم این است که دو کارگروه نیروی انسانی و کارگروه اطلاعات برای کسب آمار درست مفقودین هر استان تشکیل بدهیم.

پورمظفری با بیان اینکه باید به صورت جغرافیایی یعنی استان به استان و هم به صورت یگانی از سپاه، ناجا، بسیج و جهاد مشخص شود که تعداد مفقودین چند نفر هستند، تصریح کرد: این موضوع در کارگروه نیروی انسانی هر استانی باید بررسی شود.

وی یادآور شد: در کارگروه اطلاعات نیز باید با استفاده از کمک فرماندهان، پیشکسوتان و رزمندگان که در هنگام شهادت دوستان خود در کنارشان بودند بتوانیم شهدای مفقود را شناسایی و پیدا کنیم.

این مسئول ادامه داد: اکنون کار ما این است که هر عملیات را بازخوانی کرده تا بدانیم چه تعداد افراد در آن عملیات شهید شدند.

نماینده کمیته مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه در طول هشت سال دفاع مقدس ۱۷۰ عملیات کوچک و بزرگ انجام شد، گفت: در بعضی از استان ها آمارها سازماندهی نشده که باید با تشکیل این دو کارگروه در آمار مفقودین به یک نتیجه نهایی برسیم.

پورمظفری با تاکید بر اینکه در بحث بازخوانی نقشه‌ها و عملیات‌ها حتما به نتیجه خواهیم رسید، خاطرنشان کرد: وقتی با همرزم یک شهید در منطقه «بازی‌دراز» رفتیم با مشخصاتی که او به ما داد در کمتر از یک‌ساعت زمین را بیل زدیم و شهید را پیدا کردیم.

وی اضافه کرد: گاهی در خوزستان و یا هر نقطه‌ای از مناطق جنگی باید تا عمق شش متر از زمین کنده شود تا پیکر مطهر شهیدی را پیدا کرد، از این رو منطقه یابی‌ها خیلی می‌تواند در پیدا کردن شهدا به ما کمک کند.

در این جلسه «محمدرضا داوطلب» معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان نیز طی گزارشی از آخرین آمار شهرستان های استان گیلان عنوان کرد: ۳۸۳ نفر از شهدای گیلانی مفقود هستند.

سرهنگ «علی مرز بند» نماینده سپاه در این جلسه نیز با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تا ۹۷ توانستیم از ۴۱۲ خانواده نمونه خون بگیریم، گفت: ۸۱۳ نفر از بستگان درجه اول و دوم شهدا DNE آنها مشخص شده اما ۳۱ خانواده هم داریم که تمایل به اینکار ندارند.

نماینده سپاه در این جلسه متذکر شد: ۵۹۶ نفر کل آمار مفقودین استان گیلان است که از این تعداد ۲۹ پیکر شناسایی شده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار