خانواده‌داری در پادگان بدون خطر قرمز تلویزیون

آنچه مسلم است تا به امروز برنامه‌های خانوادگی‌ بیشتر در حوزه خانه‌داری فعال بوده و به موضوع مهم خانواده‌داری کمتر توجه شده است.
کد خبر: ۳۷۵۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶ - 25December 2019

خانواده‌داری در پادگان بدون خطر قرمز تلویزیونبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «زنده‌باد زندگی» برنامه‌ای از شبکه دو سیما است که روز‌های شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۰:۱۵ پخش می‌شود.

برنامه‌ای که توانسته مخاطبان زیادی داشته باشد و جایی برای خود در میان مردم باز کند. به تعبیر علی دارابی معاون رئیس صدا و سیما «زنده باد زندگی» پادگان معاونت سیما در حوزه خانواده است و این امر نشان می‌دهد که این برنامه در حد راهبرد است.

«زنده‌باد زندگی» در همان ابتدایی‌ترین شروع خود موضوعاتی همچون تقدم خانواده‌داری بر خانه‌داری، معرفی خانواده معیار، معرفی شاخصه‌های خانواده مدبر، تجلی خانواده‌های بزرگ، بررسی نقش خانواده از جمله پدربزرگ، مادربزرگ، عمو، عمه و... را انتخاب کرد و نشان داد که در عصر امروز خانواده تا چه اندازه اهمیت دارد.

این برنامه در طول دوران پخش حتی وارد جزئیات خانواده‌ها مانند روابط خواهر، برادر، مادر و پدر نیز شد تا جایی که خود را به جستجوی خانواده خوشبخت رساند و در ادامه آن به دنبال خانواده‌های راضی نیز رفت تا بدین شکل میزان رضایت مردم را در زندگی نشان دهد و امروز به فصل هفتم خود رسیده و بر موضوعاتی همچون اقتصاد مقاومتی، توانمندسازی اقتصادی، معیشتی و مهارتی جامعه ایرانی متمرکز شده است و راهبرد آن بررسی شرایط اقتصادی و افزایش توانمندسازی مهارتی و معیشتی همه گروه‌های جامعه و افزایش آگاهی مردم نسبت به توانمندی‌هایشان خواهد بود.

این برنامه در دوره جدید خود شامل بخش‌های مختلفی، چون گفت‌وگو با چهره‌های موفق در عرصه کسب و کار، مبتکران و خلاقان حوزه کارآفرینی و اشتغال‌زایی، گفت‌وگو‌های کارشناسی و نظرسنجی‌های مردمی و اجتماعی، پخش مستند‌های تلویزیونی از تلاش و سخت‌کوشی مردم و وضعیت گذار جامعه ایرانی از ساختار اقتصادی گذشته به ساختار اقتصادی جدید، گزارش‌های تصویری از حرفه‌ها و مشاغل سراسر کشور و ... خواهد بود.

حال باید دید وجه تمایز «زنده‌باد زندگی» با دیگر برنامه‌ها در چیست؟ آنچه مسلّم است تا به امروز برنامه‌های خانوادگی بیشتر در حوزه خانه‌داری فعال بوده‌اند و به موضوع مهم خانواده‌داری کمتر توجه شده است، یکی از تمایزات «زنده‌باد زندگی» با برنامه‌های دیگر این است که مشخصاً به سراغ خانواده‌داری رفته است.

در مجموع می‌توان به تأثیر حضور چنین برنامه‌هایی در سیمای ملی اشاره کرد که به نوعی می‌توان روح امیدبخشی را به واسطه داشتن چنین برنامه‌ای به مردم جامعه منتقل کرد. از جمله شاخصه‌های مهم در «زنده‌باد زندگی» این است که آدم‌ها در این برنامه کاملاً خندانند، چون امید در آن‌ها به شدت به چشم می‌خورد و این نشان می‌دهد که عوامل برنامه تا چه اندازه توانسته‌اند به اهداف خود نزدیک شوند.

ماجرای سبک زندگی (ایرانی ـ اسلامی) از دیگر مباحث مهم در این برنامه است که به شکل وسیعی به آن در قالب موضوعات مختلف پرداخته شد. همان طور که در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی هم بر آن تأکید شده است باید فاصله میان مصادیق زندگی در حوزه عرفی و ارزش‌های ترویجی و تبلیغی کم شود. در واقع آن گونه که فکر می‌کنیم، زندگی کنیم؛ نه این که زندگی کنیم و بعد طور دیگری فکر کنیم.

اگرچه روش‌های مشخصی برای سبک زندگی (اسلامی ـ ایرانی) داریم، اما هنوز با آنچه ایده‌آل است فاصله داریم. برخی معتقدند که لازم نیست سبک زندگی ما ایرانی باشد و زندگی اسلامی کفایت می‌کند و برخی‌ها نیز تصور می‌کنند زندگی ما باید کاملاً ایرانی باشد، اما قطعاً ما ایرانی‌ها به سبک زندگی (ایرانی ـ اسلامی) نیاز داریم و درباره آن باید کنکاش شود، باید با کارشناسان صحبت کنیم تا راه درست را پیدا و به مردم ارائه کنیم.

مجری‌ها از دیگر مؤلفه‌های مهم در چنین برنامه‌هایی‌اند. مجریان باید از نحوه اجرای خود و بازخورد‌های برنامه مطلع باشند، زیرا اجرا، گفت‌وگو و مخصوصاً گفت‌وگو با مردم تخصص است که اگر مجری درباره موضوع برنامه اطلاعات کافی داشته باشد، می‌تواند برنامه را اداره کند.

احترام‌گذاشتن، کم‌هزینه‌ترین رفتار اجتماعی است و مجری ملزم است به میهمان و مخاطبان برنامه احترام بگذارد و محمدجواد خسروی مجری برنامه «زنده باد زندگی» در این زمینه به موفقیت رسیده است و تا حدی می‌توان به او لقب (کارشناس- مجری) داد.

در نهایت باید گفت در «زنده‌باد زندگی» هیچ خط قرمزی وجود ندارد و همه چیز به فراخور شرایط اجتماعی و نیاز روز جامعه و مردم می‌تواند محور بحث در این برنامه قرار گیرد و پاسخ به سؤالات مخاطب هدف اصلی برنامه است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ 900

 

نظر شما
پربیننده ها