سایه سنگین کاپیتالیسم برسر حقوق بشر جهانی

محسن دیانت گفت: حقوق بشر ابزاری در دست کشور‌های غربی شده برای این‌که به یک حاکمیت سیاسی فشار بیاورند تا آن حاکمیت را تضعیف کنند و تا جایی که امکان دارد اهداف و برنامه‌های خودشان را عملی کنند.
کد خبر: ۳۷۵۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ - 25December 2019

سایه سنگین کاپیتالیسم برسر حقوق بشر جهانیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «دکتر محسن دیانت»، رئیس دانشگاه پیام نور غرب تهران با موضوع (تحلیل و بررسی بیانیه حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران و ماهیت سیاسی آن) در گفت‌وگویی اظهار داشت: در قرن بیست و یک حاکمیت سیاسی کشورها از سوی چند عامل در حال تضعیف است، یکی از آن عواملی که حاکمیت سیاسی کشورها را تضعیف کرده و تنه به تنه حاکمیت سیاسی کشورها زده است، بحث حقوق بشر است.

در واقع بحث حقوق بشر ابزاری در دست کشورهای غربی شده برای این‌که به یک حاکمیت سیاسی فشار بیاورند تا آن حاکمیت را تضعیف کنند و تا جایی که امکان دارد اهداف و برنامه‌های خودشان را عملی کنند.

وی افزود: از طرفی در عصر جدید بحث کاپیتالیسم و سرمایه‌داری حتی به شدت دموکراسی و حقوق بشر را تحت شعاع قرار داده است، یعنی عربستان سعودی با یک زد و بند با مقداری هزینه خودش به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل عضو می‌شود! از طرفی سیاست‌های تجاری ترامپ در ایالات‌متحده را می‌بینید که عموما بر اساس بحث‌های کاپیتولاسیون و سرمایه‌داری است. به نظرم نظام سرمایه‌داری و مکانیسم آن هم بر ارزش‌های دموکراتیک غربی و حقوق بشری آنها سایه می‌گستراند و آنها را تحت شعاع قرار داده است.

رئیس دانشگاه پیام نور غرب تهران ادامه داد: با توجه به این شرایط وقتی مبانی ارزشی و حقوقی تحت تاثیر نظام سلطه و سرمایه‌داری قرار بگیرد، خواه یا ناخواه مغرضانه و از اهداف خودش دور می‌شود و مهم‌ترین اصل که در حقوق بین‌الملل یکی از اصول حائز اهمیت است، زیر پا گذاشته می‌شود. لذا این توجیه‎گر رفتار آنها با جمهوری اسلامی است.

در حالی که جمهوری اسلامی کشوری اهل مذاکره، منطق و پایبند به تعهدات بین‌المللی است و یک توافق بین‌المللی را با کشورها امضا می‌کند و نسبت به آن متعهد می‌ماند. از آن طرف یک کشور از نظام سلطه این توافق بین‌المللی را به طور یک‌جانبه زیر پا می‌گذارد.

محسن دیانت بیان کرد: اگر واقعا حقوق بشری واقعی در دنیا حاکم بود، رفتار خودسرانه آمریکا باید عکس‌العمل ایجاد می‌کرد و محکوم می‌شد. سازمان ملل باید این رفتار آمریکا را محکوم می‌کرد و اروپا باید در مقابل این رفتار می‌ایستاد. چه شد که همه سکوت و با امریکا همراهی کردند. در جایی که مبانی آشکار حقوق بین‌الملل تهعدات یک معاهده و توافق بین‌المللی بود، زیر پا گذاشته شد و همه همراهی کردند. هیچ‌کس حاضر نشد این رفتار آمریکا را محکوم کند و به نوعی در مقابلش موضع بگیرد.

وی افزود: در حال حاضر شرایطی ایجاد شده که اجازه می‌دهند دارو به جمهوری اسلامی تحت تاثیر تحریم‌های شدید آمریکا وارد شود، اما در عمل شاهد هستید که خیلی از کشورهای مدافع حقوق بشر گلوگاه‌های دارو و غذا را به روی جمهوری اسلامی می‌بندند که این ملت تحت فشار قرار بگیرد و تروریسم اقتصادی خودشان را بر این ملت اعمال بکنند.

رئیس دانشگاه پیام نور غرب تهران در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: از آن طرف رسانه و مدیا به طور گسترده علیه جمهوری اسلامی تبلیغ و به اذهان عمومی تلقین و سیاه‌نمایی می‌کنند که نقش مکملی در تروریسم اقتصادی داشته باشند نسبت به آن تحریم‌های اقتصادی که بر کشور اعمال شده است. آمریکا و غرب تمام ظرفیت‌ها و امکاناتی که وجود داشته را علیه یک کشور پایبند به اصول بین‌الملل اعمال کردند، کشوری که تعهد و پایبندی به اصول بین الملل را در رفتار و عمل خودش نشان داده است، دیگر بدتر از این چه اتفاقی می‌تواند بیفتد.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار