تونس جانبداری از یکی از طرف‌های درگیر در لیبی را تکذیب کرد

ریاست جمهوری تونس اعلام کرد که این کشور در ائتلاف ادعایی ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی مشارکت نخواهند داشت و تنها به دنبال حمایت از راهکار سیاسی در همسایه جنگ‌زده خود یعنی لیبی است.
کد خبر: ۳۷۶۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۹ - 26December 2019

تونس جانبداری از یکی از طرف‌های درگیر در لیبی را تکذیب کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «رشیده النیفر» مسئول اطلاع‌رسانی در ریاست جمهوری تونس اظهارات مقامات لیبی و ترکیه در مورد پیوستن تونس به ائتلاف ترکیه‌ای و تونسی حامی دولت وفاق ملی لیبی را گمراه‌کننده خواند.

النیفر امروز (پنجشنبه) طی گفت‌وگویی با «الصباح نیوز» گفت: «حمایت مورد توافق در مورد پرونده لیبی مربوط به ایجاد راه حل مسالمت‌آمیز برای بحران این کشور است، بدون اینکه در این پرونده، از یکی در مقابل دیگری حمایتی بشود».

دولت وفاق لیبی به ریاست «فایر السراج» که مورد حمایت سازمان ملل متحد است از سال ۲۰۱۵ با دولت موازیِ حامی ژنرال «حلیفه حفتر»، فرمانده نیرو‌های موسوم به ارتش ملی لیبی درگیر است. حفتر طی این مدت، به دنبال سرنگونی دولت وفاق بوده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه امروز در نشست حزب عدالت و توسعه این کشور در آنکارا گفت که در سفری که اخیراً به تونس داشته، با همتای تونسی خود به توافق رسیده است که از دولت وفاق ملی لیبی حمایت سیاسی شود. او گفت که ترکیه تمایل دارد که تونس، قطر، و الجزائر در نشست آتی برلین حول اوضاع لیبی مشارکت کنند. اردوغان همچنین از آمادگی این کشور برای اعزام نیرو به لیبی خبر داده است.

همزمان با این اظهارات اردوغان، «فتحی پاشآغا» وزیر کشور دولت وفاق لیبی نیز گفت که روز‌های آینده شاهد همکاری گسترده بین لیبی، تونس، ترکیه و الجزائر خواهد بود و این همکاری به نفع ملت‌ها و کشور‌های نام‌برده خواهد شود.

مسئول اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری تونس در واکنش به این اظهارات، این اظهارات را تکذیب کرد و گفت که در نشست خبری مشترک اردوغان با قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس توافق بر سر حمایت از دولت وفاق لیبی نشد، بلکه تأکید شد که همه طرف‌های لیبی دور هم جمع شده و مانع از خونریزی در این کشور شود.

رشیده النفیر گفت: اظهارات اردوغان منعکس‌کننده مفاد گفت‌وگو‌ها بین رؤسای جمهور ترکیه و تونس نیست و حمایت تونس از دولت وفاق لیبی در چارچوب حمایت این کشور از قوانین بین‌الملل است و این بدین معنا نیست که تونس با نزدیکی دیدگاه‌ها بین همه طرف‌های درگیر لیبی مخالف است.

درگیری‌های دولت وفاق لیبی و دولت حامی ژنرال حفتر طی دو سال گذشته، منجر به صف‌بندی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شده است. ترکیه، قطر و الجزائر از دولت وفاق حمایت می‌کنند و در مقابل نیز عربستان سعودی، مصر، امارات عربی متحده و فرانسه نیز حامی حفتر هستند.

به رغم اینکه پارلمان اروپا دو هفته پیش هنگام صدور فرمان عملیات نظامی ژنرال حفتر برای سیطره بر طرابلس، پایتخت دولت وفاق ملی لیبی، این عملیات را محکوم کرد و خواهان توقف آن شد، ولی فرانسه با بیانیه این اتحادیه در محکومیت اقدام نظامی حفتر که از نیمه فروردین گذشته به دنبال اشغال این شهر است، مخالفت کرد.

اخیراً امضای دو تفاهم‌نامه همکاری امنیتی و ترسیم مرز‌های دریایی بین ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی با هدف اکتشاف منابع انرژی در دریای مدیترانه باعث واکنش منفی مصر، یونان، قبرس جنوبی و ژنرال خلیفه حفتر شد.

همزمان با نشست چهار جانبه ترکیه، لیبی (دولت وفاق)، قطر و الجزائر در برلین آلمان، چهار کشور یونان، مصر، فرانسه و قبرس یونانی نشین نیز قصد دارند روز‌های چهارم و پنجم ژانویه (۱۳ و ۱۴ دی) در قاهره حول تحولات لیبی دور هم جمع شوند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها