چرا قانون اساسی مجلس را بر همه امور حاکم کرده است؟

«عباسعلی عظیمی» کارشناس مسائل سیاسی، با اشاره به جایگاه مجلس در قانون اساسی گفت: قانون گذار در قانون اساسی، مجلس را به نوعی حاکم بر همه امور کرده است تا نمایندگان به عنوان نماینده افکار عمومی در عرصه‌های مختلف ورود پیدا کنند.
کد خبر: ۳۷۶۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰ - 28December 2019

چرا قانون اساسی مجلس را بر همه امور حاکم کرده است؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «عباسعلی عظیمی»، به مناسبت در پیش بودن یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و با موضوع (مجلس شورای اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی) در گفت‌وگویی، با بیان این که قانون اساسی چندین وظیفه مشخص بر عهده مجلس قرار داده است، اظهار داشت: اصلی‌ترین وظیفه نمایندگان مجلس قانونگذاری است و در اصل هفتاد و یکم قانون اساسی بر این موضوع تاکید شده است.

وی با بیان این که طبق قانون اساسی مجلس رکن انحصاری قانونگذاری در کشور در موضوعات مختلف است، افزود:در همین راستا مجلس می‌تواند در حوزه‌های مختلف اقدام به قانونگذاری کند. این استاد دانشگاه علامه طباطبایی دومین وظیفه مجلس را در ادامه وظیفه قانونگذاری، شرح و تفسیر قوانین عادی عنوان و خاطرنشان کرد: مجلس می‌تواند در قالب «استفساریه» تفسیر خود را در مورد قوانین عادی بیان کند و این استفساریه بعد از تایید شورای نگهبان قابل اجراست.

عظیمی با بیان این که مجلس همچنین طبق اصل ۷۶ قانون اساسی وظیفه دارد که بر نحوه اجرای صحیح قوانین نظارت کن، ادامه داد: در این در این راستا حق تحقیق و تفحص برای نمایندگان مجلس در نظر گرفته شده است و نمایندگان می‌توانند در راستای اجرای نقش نظارتی خود به تحقیق و تفحص از دستگاه‌های مختلف بپردازند.

وی با بیان این که قانون اساسی به قوه مقننه اجازه داده که بر قوه مجریه نظارت داشته باشد، خاطرنشان کرد: مجلس بر نحوه دخل و خرج بودجه از طریق دیوان محاسبات نظارت می‌کند و از دیگرسو، طبق قانون اساسی رئیس‌جمهور برای تشکیل دولت باید وزرای خود را به مجلس معرفی کند و این وزرا نیز در صورتی که از مجلس رای اعتماد کسب کنند، می‌توانند به فعالیت مشغول شوند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که نمایندگان مجلس می‌توانند از رئیس جمهور سوال کنند، افزود: اگر یک چهارم نمایندگان مجلس از رئیس جمهور سوالی داشته باشند رئیس قوه مجریه باید برای پاسخگویی به سوال نمایندگان در صحن علنی مجلس حضور پیدا کند. عظیمی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون اساسی مجلس محلی و مأمنی برای رسیدگی به شکایت‌های مردم از عملکرد قوا و سایر ارکان کشور است، گفت: این شکایت‌ها در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که امام خمینی (ره) مجلس را عصاره‌ی فضائل ملت می‌دانستند و از آن به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی یاد می‌کردند در بخش پایانی صحبت‌های خود در این برنامه اظهار کرد: قانونگذار این زمینه را فراهم کرده است تا نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان افکار عمومی و نمایندگان ملت بتوانند در امور مختلف ورود پیدا کرده و نظارت داشته باشند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار