تحلیل‌گر سیاسی عراقی:

پیچیده شدن وضعیت عراق با نامه «برهم صالح»/ تظاهرات‌کنندگان عراقی مشکلی با «عادل عبدالمهدی» ندارند

«محمد العکیلی» با اشاره به اینکه نامه برهم صالح، وضعیت خود او و به‌طور کلی کشور عراق را پیچیده کرد و بر ابهام امور افزود، گفت: تظاهرات‌کنندگان عراقی تاکید دارند که هیچ مشکلی با دولت عبدالمهدی ندارند؛ اما با گروه‌های سیاسی و عملکرد آن‌ها مشکل دارند.
کد خبر: ۳۷۶۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳ - 28December 2019

پیچیده شدن وضعیت عراق با نامه «برهم صالح»/ تظاهرات‌کنندگان عراقی مشکلی با «عادل عبدالمهدی» ندارندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «محمد العکیلی» تحلیل‌گر سیاسی مستقل عراقی درباره اعلام آمادگی رئیس‌جمهور کشورش برای استعفا گفت: این اقدام برهم صالح، شیطنت برخی گروه‌های سیاسی را به همراه داشته و صالح با این اقدام، کشور را در دریایی متلاطم رها کرد و به منطقه کردستان رفت.

وی در گفت‌وگو با شبکه العهد ضمن انتقاد از صالح که کشور را به حال خود رها کرده و به منطقه کردستان رفته است، تصریح کرد: بهتر بود وی به جای استعفای تلویحی، استعفای خود را تقدیم می‌کرد؛ رئیس‌جمهور باید بیشتر از قانون اساسی حمایت کند و بیشتر امانتداری کند؛ نامه صالح، وضعیت خود او و به‌طور کلی کشور را پیچیده کرد و بر ابهام امور افزود.

این تحلیل‌گر سیاسی مستقل عراقی گفت: زمانی‌که برخی این تصمیم صالح را شجاعانه توصیف کردند، ما فکر کردیم که او استعفا کرده اما زمانی‌که نامه او را بررسی کردیم، دیدیم که او تنها به استعفا اشاره کرده و استعفا نکرده است؛ اما برخی گروه‌های سیاسی شیطنت کردند و با وجود اینکه همه در قبال ملت عراق مقصرند، برخی احساس فرشته بودن کردند.

العکیلی افزود: درباره پرونده کشتار تظاهرات‌کنندگان دولت عبدالمهدی تحقیق و نتیجه را به دستگاه قضاء کشور ارائه کرد؛ اما نهاد قضایی کشور تاکنون سکوت کرده و انتظار می‌رود که نظر خود را درباره کسانی‌که تظاهرات‌کنندگان را هدف قرار داده‌اند، اعلام کند.

وی تاکید کرد: تا به این لحظه، در روند توافق طرف‌های سیاسی گره افتاده است؛ اما باقی ماندن این گره معقول نیست، باید فردی برای اداره مرحله آتی کشور انتخاب بود؛ بهترین راهکار نیز این است که دولت عبدالمهدی به‌عنوان دولت پیشبرد امور باقی بماند و ماموریت آن آماده‌سازی برای برگزاری انتخابات زودهنگام باشد؛ تظاهرات‌کنندگان عراقی تاکید دارند که هیچ مشکلی با دولت عبدالمهدی ندارند اما با گروه‌های سیاسی و عملکرد آن‌ها مشکل دارند.

این تحلیل‌گر سیاسی مستقل عراقی در ادامه از گفت‌وگوهای جدی میان گروه‌های سیاسی عراق برای ابقای دولت پیشبرد امور به نخست‌وزیری عبدالمهدی تا زمان انتخابات زودهنگام خبر داد و افزود: بدون انحلال پارلمان نمی‌توان دولت جدید را انتخاب یا انتخابات زودهنگام برگزار کرد؛ باید پارلمان منحل شود و سپس طی 60 روز دولت جدید را انتخاب کرد تا زمینه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام فراهم سازد.

العکیلی در پایان یادآور شد: گفت‌وگوهایی جدی میان فراکسیون‌های سیاسی در جریان است تا دولت عبدالمهدی به‌عنوان دولت پیشبرد امور باقی بماند.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها