امام جمعه بغداد:

مشکل عراق این است که «نواب صفوی» ندارد/ مسئولان عراق در خارج کشور چه می‌کنند؟

آیت‌الله «سید یاسین موسوی» ضمن بررسی تحولات اخیر عراق به دخالت آمریکا در روند سیاسی عراق به شدت اعتراض کرد.
کد خبر: ۳۷۶۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸ - 28December 2019

مشکل عراق این است که نواب صفوی ندارد/ مسئولان عراق در خارج کشور چه می‌کنند؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، آیت الله سید یاسین موسوی امام جمعه بغداد در خطبه‌های نماز جمعه روز گذشته ضمن بررسی تحولات اخیر عراق به دخالت آمریکا در روند سیاسی عراق به شدت اعتراض کرد و به سیاستمداران عراق توصیه کرد به جای استعفا و فرار به کشورهای دیگر دست به دست هم داده و مشکلات را حل کنند.

آیت‌الله موسوی اظهار داشت: اوضاع عراق به شدت نگران کننده و پرتنش است؛ سیاستمداران شیعه و سنی و کرد متحیر مانده اند و کاری از پیش نمی‌برند و علت این است که آمریکا بیکار ننشسته و مشغول توطئه است و سیاستمداران و مردم از آن غافلند و آمریکا نیز تعمد دارد که همه از حضور او غافل باشند و این کار آنها است که ما را غافل کنند و در تمام امور ما مانند انتخاب رئیس پارلمان و رئیس جمهور و نخست وزیر دخالت کنند و در غیر این صورت چه دلیلی دارد که معاون وزیر امور خارجه آمریکا به عراق بیاید؟ آیا در این شرایط آمده تا هوایی تازه کند؟ روشن است که او به عراق آمده تا آخرین دستورات را صادر کند. کنگره آمریکا هم گفته که دولت آمریکا باید به دولت عراق برای کنترل امنیت کمک کند و آن را بازخواست کند. این چه معنایی دارد؟ آیا دولت عراق کارمند و زیر مجموعه شماست که آن را بازخواست کنید؟ ما چگونه باید از این وضع خلاص شویم؟ ای مردم شما اگر بخواهید آزادانه زندگی کنید نه آمریکا و نه کشور دیگری نمی تواند در برابر شما بایستد.

امام جمعه بغداد خاطرنشان کرد: آنها می گویند چاره‌ای جز تغییر نخست وزیر نیست، اما می‌خواهند گزینه مورد نظر خودشان را به جای او بیاورند و من در خطبه نماز جمعه گذشته گفتم که مسئولان عراق در مهلت قانونی تعیین شده کسی را معرفی نمی کنند و این گونه شد، زیرا آمریکایی ها نمی گذارند مشکل به دست عراقی ها حل شود و نظر آنها این است که مشکل 100% به دست خودشان حل شود. آنها راه حل خود را مطرح می کنند و اگر شما قبول نکردی با تو بازی می کنند و اکنون نیز مشغول بازی با ما هستند.

آیت الله موسوی گفت: احزاب شیعه دچار جدایی و تفرقه هستند و متحد نیستند؛ چرا؟ این دلایل زیادی دارد، اما به نظر من علت اساسی آن عقب ماندگی آنها از فهم سیاسی برای خروج از بحران است بدین معنا که مشکل ما فقط آمریکا نیست، بلکه سیاستمداران عراق نیز قدرت خروج از بحران را ندارند و تمام احزاب و جریان ها مصالح و منافع حزبی و شخصی خود را در نظر دارند.

وی افزود: به عنوان مثال آنها برای انتخاب و معرفی نخست وزیر جدید عراق، افرادی را معرفی می کنند که همه جدلی و مورد نزاع هستند. آیا عراق اشخاصی ندارد که مورد اتفاق و توافق همه باشند؟ آیا یک شخصیت غیر جدلی در میان سیاستمداران نیست؟ هنگامی که مرجعیت شیعه(آیت الله سیستانی) می گوید از افرادی که قبلا در راس کار بوده اند استفاده نکنید چرا شما اصرار دارید که افراد سابقه دار را معرفی کنید که اتهاماتی متوجه آنهاست؟ به جای اینکه افراد مورد نزاع معرفی کنید، به دنبال شخصی باشد که مورد توافق همه باشد.

آیت الله موسوی گفت: در این شرایط ما هنوز مشکل نخست وزیر را حل نکرده ایم که رئیس جمهور هم بر خلاف قانون استعفا می دهد و رئیس جمهوری که باید حامی قانون اساسی باشد با استعفای خود قانون اساسی را زیر پا می گذارد، دیگر از سایر مردم چه انتظاری می توان داشت؟ تو بقال هستی یا رئیس جمهور؟ تو عامل ارتباط میان قوا و نهادهای کشوری و باید میان تمام طرف ها هماهنگی برقرار کنی اما همه را رها کرده و می خواهی بروی؟ آیا این منطقی است که کشور را رها کنی؟ این خلاف قانون اساسی است. انسان برای حل مشکلات باید باهوش باشد.

وی ادامه داد: امروز اکثر سیاستمداران عرصه سیاست را رها کرده اند و یکی به بیروت و دیگری به سلیمانیه و بقیه به جاهای دیگر رفته اند.

آیت الله موسوی در ادامه با اشاره به مبارزات شهید نواب صفوی در ایران گفت: نواب صفوی یکی از مبارزان انقلابی ایران بود که الگوی ملت ایران است. او یک جوان بیست و چند ساله بود که توانست نقشه و معادلات سیاسی ایران را تغییر دهد و شاه را چالش بکشاند و آوازه او در جهان عرب نیز پیچید و طرفدارانی پیدا کرد و در آن زمان به مصر سفر کرد و سخنرانی نمود و پس از آن سخنرانی همه دنبال او دویدند؛ اما ما چه شیعه و چه سنی نواب صفوی نداریم.

در آن سفر که نواب صفوی در مصر بود کسی نزد او آمد و خود را معرفی کرد و گفت من یاسر عرفات یک فلسطینی هستم. سید به او گفت اینجا چه می کنی؟ گفت: در حوزه درس می خوانم و منظور او دانشگاه الازهر بود. سید به او گفت: کشورت توسط اسرائیل اشغال شده و تو مشغول درس خواندن هستی؟ از خودت خجالت نمی کشی؟ یاسر عرفات می گوید این سخن مرا اندوهگین کرد و سپس به فلسطین رفت و یاسر عرفاتی شد که شما می شناسید؛ اما شخصیت های عراقی امروز یکی به سلیمانیه و یکی به اربیل و یکی به لندن رفته. مگر نه این است که شما باید کشور را نجات دهید؟! شما باید در این شرایط دور همه جمع شوید و مشکل را حل کنید که در غیر این صورت نا امنی و هرج و مرج می شود و مانند آن پنج شنبه معروف کربلا بازارها را به آتش می کشند. این گروه های اغتشاشگر می خواهند موج سواری کنند و از این رو سیاستمداران باید درو هم بنشینند و تصمیم درست را بگیرند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها