پیام رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین برای آمریکا

پیام این رزمایش بزرگ، تضمین امنیت منطقه توسط قدرت‌هایی است که دغدغه‌های واقعی و ژئوپلیتیک دارند برخلاف آمریکا که برای اهداف سیاسی و لابی شرکت‌های تسلیحاتی برای اهداف یکجانبه خود در منطقه حضور پیدا می‌کند.
کد خبر: ۳۷۶۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۱ - 29December 2019

پیام رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چینگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: رزمایش دریایی مشترک چهار روزه ایران، چین و روسیه در شمال اقیانوس هند و آب‌های دریای عمان از روز جمعه آغاز شد. وسعت منطقه این رزمایش 17 هزار کیلومتر مربع است. با گذشت بیش از 10 ماه از ائتلاف‌های نظامی آمریکا در منطقه، این رزمایش با پیامی متفاوت، آب سردی برتنش آفرینی‌های آمریکا و هم پیمانان این کشور در منطقه است.

دیپلماسی دفاعی ایران با چین و روسیه طی سال‌های اخیر به نتایج مثبتی منجر شده است که یکی از تجلی‌های آن رزمایش اخیر است. پس از ائتلاف‌های سیاسی و امنیتی که آمریکا در منطقه تشکیل داده است، یکی ازمهم‌ترین پیام‌های این رزمایش متنوع شدن سازوکار‌های امنیتی در منطقه است. تا کنون آمریکا خود را به عنوان یک هژمون و ضامن امنیت شاهرا‌های انرژی معرفی کرده است؛ اما پیام این رزمایش بزرگ، تضمین امنیت منطقه توسط قدرت‌هایی است که دغدغه‌های واقعی و ژئوپلتیک دارند برخلاف آمریکا که برای اهداف سیاسی و لابی شرکت‌های تسلیحاتی برای اهداف یکجانبه خود درمنطقه حضور پیدا می‌کند.

پیام دوم این رزمایش شکست ائتلاف سازی آمریکا علیه ایران است. زیرا دو عضو مهم شورای امنیت در این رزمایش شرکت می‌کنند و این پیام آشکار را برای آمریکا در پی دارد که در قطعنامه‌ها و سیاست‌های آتی آمریکا علیه ایران شرکت نمی‌کنند. همزمان با این رزمایش سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه درگفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس روسیه با اشاره به «اصل لزوم وفای به عهد» گفت: «آن چه به اصطلاح تحریم تسلیحاتی گفته می‌شود بُعد دیگری هم دارد. این امر صادرات سلاح توسط ایران را هم ممنوع می‌کند. مطابق توافق‌ها، به دلیل پایان دوره اعتبار، هر دو محدودیت سال آینده منقضی می‌شوند و تمدیدی در کار نخواهد بود.» بنابراین باید در آینده شاهد تقویت همکاری‌های نظامی و امنیتی چین و روسیه با ایران بود.

این مساله یکی از نگرانی‌های جدی آمریکاست. وزیرخارجه آمریکا قبلا در توئیتی در این زمینه نوشت: «ساعت در حال تیک تاک کردن است. زمان باقیمانده تا انقضای تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران و اتمام ممنوعیت سفر قاسم سلیمانی به پایان نزدیک می‌شود.»

براساس گزارش الوقت، سومین پیام مهم این رزمایش نتیجه معکوس سیاست‌های آمریکاست. زیرا آمریکا به دنبال مهار چین در شبه جزیره کره است و طی این سال‌ها به شدت مانع حضور امنیتی چین در خلیج فارس شده است. اما با این رزمایش چین گام بزرگی را برای حضور نظامی امنیتی در خلیج فارس بر می‌دارد. چین به عنوان یکی از اقتصاد‌های نوظهور به دنبال تامین امنیت منافع خود در منطقه خاورمیانه بدون وابستگی خارج از اهرم‌های سیاسی -امنیتی آمریکاست. نوع تجهیزاتی که در این رزمایش از سوی نیرو‌های دریایی سه کشور به کار رفته است پیام جدیدی برای دفع تهدیدات دارد. به عنوان نمونه راکت‌های فریگت‌های روسی در دو نمونه تا 5.5 کیلومتر برد دارند و تا عمق هزار متری آب می‌توانند نفوذ کنند. در کنار آن ناوشکن چینی از نظر تجهیزات الکترونیکی و راداری مجهز به رادار آرایه فازی و چند منظوره به نام «چشم اژدها» برای مقابله با تهدیدات رادرای نزدیک است و شباهت زیادی به سامانه Aegis ناوشکن‌های آمریکایی دارد. ناو شکن البرز نیز مجهز به توپ‌های 113 میلی‌متری، اژدر سه‌فروندی 324 میلی‌متری و 4 موشک کروز ضد کشتی با برد 120 کیلومتر است که در کنار تجهیزات روسی و چینی قابلیت مقابله با تهدیدات چند منظوره را دارد. قبلا این قابلیت‌های مشترک از سوی کارشناسان نظامی آمریکایی رصد شده است؛ نشنال اینترست در گزارشی در ماه ژوئن نوشت: «ایران و چین در حال طرح ریزی برنامه هوایی جدی هستند که می‌تواند موجب سقوط هواپیما‌های رادارگریز آمریکایی شود.»

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها