چاووش‌اوغلو:

برخی به دنبال تبدیل کردن لیبی به یک سوریه دیگر هستند

وزیر امور خارجه ترکیه روز شنبه گفت عده‌ای به دنبال تبدیل کردن لیبی به یک سوریه دیگر هستند.
کد خبر: ۳۷۶۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۶ - 28December 2019

برخی به دنبال تبدیل کردن لیبی به یک سوریه دیگر هستندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز شنبه گفت عده‌ای به دنبال تبدیل کردن لیبی به یک سوریه دیگر هستند.

به گزارش تی‌آرتی، وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه گفت: «در صورتی که لیبی همانند سوریه شود، نوبت دیگر کشورهای منطقه هم فرا خواهد رسید.»

وی همچنین هشدار داد هرگونه فروپاشی در لیبی به سرعت به دیگر کشورهای منطقه سرایت خواهد کرد.

هم‌اکنون لیبی تحت اداره دو قدرت است. یکی پارلمان طُبرُق در شمال شرق لیبی و دیگری دولت وفاق ملی در طرابلس (پایتخت) در شمال غرب این کشور که به ترتیب، نیروهای شرق به فرماندهی «خلیفه حفتر» تحت حمایت عربستان، مصر، امارات، فرانسه و روسیه هستند و دولت در طرابلس به ریاست فائز السراج، تحت حمایت ترکیه، قطر و ایتالیاست.

طرابلس در شمال غرب لیبی از نُه ماه پیش هدف عملیات شبه‌نظامیان شمال شرق لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر قرار گرفته است.

دو هفته پیش ترکیه دو تفاهم‌نامه همکاری امنیتی و ترسیم مرزهای دریایی با دولت وفاق ملی لیبی امضا کرد تا بتواند منابع انرژی در دریای مدیترانه را اکتشاف و استخراج کند؛ این اقدام، باعث ناراحتی مصر، یونان، قبرس جنوبی و ژنرال خلیفه حفتر شده و قرار است چهار کشور یونان، مصر، فرانسه و قبرس یونانی نشین روزهای چهارم و پنجم ژانویه (۱۳ و ۱۴ دی) در قاهره حول تحولات لیبی دور هم جمع شوند.

دولت ترکیه نیز بعد از درخواست کمک نظامی رسمی از دولت وفاق لیبی، اعلام کرد که نیروهای خود را به این کشور خواهد فرستاد. برخی رسانه‌ها در سوریه فاش کردند که آنکارا تاکنون دو نوبت از سوریه، نیروهایش را به لیبی فرستاده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار