گزارش مؤسس فقید بهداری یگان‌­های رزم خراسان به فرمانده تیپ 21 امام رضا(ع) + تصویر سند

دکتر «احمد جاویدی فیروز» در گزارشی به سردار سرلشکر شهید «ولی­‌الله چراغچی»، ضمن تشریح وضعیت بهداری تیپ­‌های 21 امام رضا (ع) و 18 جوادالائمه (ع)، از بهداری این دو تیپ به‌عنوان واحدهای الگو در جبهه­‌های جنوب نام‌ برده است.
کد خبر: ۳۷۶۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۰ - 10January 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌­پرس از مشهد، بهداری در یگان­‌های رزم خراسان یکی از نخستین واحدهایی بود که در ماه دوم جنگ توسط مرحوم دکتر «احمد جاویدی فیروز» در منطقه جنوب تأسیس شد. به دلیل اهمیت این واحد و نقشی که در ماه­‌های ابتدایی جنگ در روند انتقال و درمان مجروحین داشته این تجربه به‌عنوان الگو در دیگر یگان­‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

دکتر «احمد جاویدی فیروز» مؤسس بهداری یگان­‌های رزم خراسان که به تازگی دارفانی را وداع گفت در گزارشی در تاریخ 1361/5/8 به سردار سرلشکر شهید «ولی‌الله چراغچی» فرمانده وقت تیپ 21 امام رضا (ع)، وضعیت بهداری تیپ 21 امام رضا (ع) و تیپ 18 جوادالائمه (ع) را تشریح می­‌کند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

گزارش مؤسس فقید بهداری یگان‌­های رزم خراسان به فرمانده تیپ 21 امام رضا(ع)+تصویر سند

 

گزارش مؤسس فقید بهداری یگان‌­های رزم خراسان به فرمانده تیپ 21 امام رضا(ع)+تصویر سند

بسمه‌تعالی

به: فرماندهی تیپ 21 امام رضا (ع)

از: بهداری تیپ 21 امام رضا (ع) مستقر در محور اروندرود (خرمشهر)

محترماً معروض می­‌دارد اینجانب احمد جاویدی­‌فیروز در تاریخ 1359/8/2 در معیت برادران رزمنده اعزامی از مشهد به اهواز و در تاریخ 1359/5/8 در اهواز به سمت سرپرستی کلیه امور دارویی و درمانی نیروهای خراسان در جبهه­‌های جنوب از طرف فرماندهی محترم عملیات شهید «بابارستمی» با حکم مأموریت مشغول به خدمت و تأسیس اولین اورژانس و بهداری در جبهه­‌های جنوب که نیروی خراسان مستقر شد گردیدم و پس از شهادت برادر بابارستمی همان حکم مأموریت مورد تأیید برادران مسئول ستاد خراسان مستقر در اهواز قرار گرفت و از تاریخ تشکیل تیپ 21 امام رضا (ع) در اختیار تیپ 21 قرار داشتم و در تشکیل اورژانس و بهداری تیپ 18 جوادالائمه (ع) مستقیم و بعد غیرمستقیم و گماردن سرپرستی موقت آن بوده ­ام که به لطف پروردگار تشکیلات و تأسیسات چشمگیر در امور درمانی و عملیاتی و جبهه‌­ها داشتیم که کلیه گزارشات به‌طور کامل تقدیم خواهد شد.

در این مدت چندنفری در امور فعالیت­‌های فوق شرکت داشته‌­اند که به پرسنلی معرفی، بعضی از آنها پاسدار شده و بعضی در شرف است و در تاریخ 1361/4/22 بنا به درخواست قبلی فرماندهی منطقه چهار، برادر «علی مروی» را جهت سرپرستی بهداری تیپ معرفی که تحت تعلیمات و راهنمایی­‌های مداوم قرار گرفته‌اند و مشکلاتی دارند که از طرف پرسنلی رفع خواهد شد.

هم‌اکنون دو بهداری و دو اورژانس جهت دو تیپ و آمبولانس­‌های اهدائی مستقیم از مشهد و تحویلی از منطقه در اختیارشان می‌باشد و در صورت کلیه آنها تقدیم خواهد شد و در هر قسمتی به‌طور منظم مسئولین خداشناس و فعال و دلسوز به احوال مملکت گمارده شده است و می­‌توان ادعا کرد دو بهداری و دو اورژانس کم‌نظیر در منطقه بوده و هستند.

نظم و اوراق اورژانس‌ها و بهداری­‌های دیگر در منطقه و کلیه جبهه­‌های جنوب از بدو استقرار این بهداری در اهواز تا تاریخ فعلی روابط ما با کلیه بیمارستان‌­های اهواز و حوالی اهواز و آبادان و فرودگاه اهواز و اداره بهداری شبکه­‌ای استان خوزستان و ریشه‌­کنی مالاریا خوزستان و امام‌جمعه اهواز و سپاه منطقه هشت خوزستان و برادر رحیم صفوی و برادر باقری و زینبیه اهواز با حسن تفاهم کامل بوده است.

حال چون سفر زیارت خانه خدا در پیش است و از طرفی 22 ماه خدمت بدون مرخصی در جبهه­‌ها را داشته‌­ام شاید مورد رضایت خداوند قرار گیرد. مستدعیست اجازه فرمایید از خدمت شما مرخص شوم و پایان مأموریت اینجانب را به واحد اعزام‌شده‌ام مرکز آموزش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشهد اعلام فرمایید.

با عرض تشکر

احمد جاویدی فیروز- دندان‌پزشک

1361/5/8

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها