سردار جوانی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

مجازات فتنه‌گران کمتر از اعدام نبود/ ملاطفت مقام معظم رهبری در اجرای مجازات فتنه‌گران

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: اگر حوادث سال ۸۸ در زمان امام(ره) روی می‌داد، به‌طور قطع فتنه‌گران به اشد مجازات می‌رسیدند؛ چون جرم‌شان بزرگ است و مجازات‌شان کمتر از اعدام نیست.
کد خبر: ۳۷۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴ - 04January 2015

مجازات فتنه‌گران کمتر از اعدام نبود/ ملاطفت مقام معظم رهبری در اجرای مجازات فتنه‌گران

سردار یدالله جوانی مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه در گفتوگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، درباره محاکمه سران فتنه معتقد است که مقام معظم رهبری در اجرای جرم فتنهگران ملاطفت به خرج دادند.

گفتوگوی مشروح دفاع پرس با یدالله جوانی درباره شکلگیری فتنه ۸۸ و حماسه ۹دی را در ادامه بخوانید:

** ۱۰سال پس از فتنه ۷۸ فتنه بزرگ ۸۸ شروع شد؛ ریشه این فتنه در کجا بوده و چه عواملی سبب فتنه ۸۸ شدند؟

سردار جوانی: دو بازیگر اصلی فتنه ۸۸ خارجی و داخلی هستند. بازیگران در این دو فتنه باهم تفاوتی ندارند. بازیگران خارجی کشورهای غربی، آمریکا و صهیونیست هستند که دشمنی عمیقی با ملت ایران دارند و از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، وجود انقلاب را تحمل نکرده و سیاست آنها مبنی بر مقابله با انقلاب و جمهوری اسلامی پیریزی شده بود؛ برهمین اساس ما پس از انقلاب همواره شاهد توطئهها، دسیسهها و شیطنتهای کشورهای غربی هستیم و آنها در طی این سالها از هر طریقی درصدد آسیب وارد کردن و مقابله با ملت و جمهوری اسلامی ایران بودهاند.

بازیگران فتنه۸۸ همان کسانی هستند که فتنه ۷۸ را پدید آوردند

در سال ۷۸ جریانهایی در داخل کشور به نوعی به دنبال بحرانآفرینی و به چالش کشاندن نظام اسلامی بر آمدند. غرب نیز از آنها حمایت کرد و نوعی ارتباط بین جریانهای داخلی و خارجی اتفاق افتاد، اما آن فتنه چون با شکست و ناکامی مواجه شد، زمینهای برای ارتباطات تنگاتنگ و برنامهریزی برای فتنهای بزرگتر میشود.

انتخابات ۸۸ بهعنوان بستر مناسب برای پیادهسازی یک سناریویی با بهرهگیری از الگوی کودتاهای مخملین انتخاب میشود و در واقع این سناریو و پیادهسازی این مدل در ایران است که حوادث سال ۸۸ را رقم میزند اما بازیگران آن همان کسانی هستند که ۱۰ سال قبل فتنه ۷۸ را پدید آوردند.

** درفتنه ۷۸ افراد ریشهداری نقشآفرینی کردند. نظر شما در مورد ریزشها و رویشها از بعد انقلاب اسلامی چیست؟

سردار جوانی: موضوع ریزشها و رویشها در هر جامعهای، به ویژه درهر انقلابی امری طبیعی است که به ماهیت انسانها برمی گردد. از خصوصیات انسانها این است که ممکن است تحت تاثیر مجموعهای از اندیشه، افکار، دیدگاه، باور و اعتقادات قرار گرفته و روحیات و خلقیات او عوض شود، ما در تاریخ نمونههای بسیار فراوانی داریم از انسانهایی که موحد و یکتاپرست بوده و زمانی به دلیل روحیه دنیاطلبی تغییر کردهاند.

ریزش افراد در انقلاب به دلیل انحرافات اولیه

این تغییرات در انقلاب ما نیز اتفاق افتاد و برخی از کسانی که ریشه در انقلاب داشتند دچار ریزش شدند و این ریزش آنها هم به انحرافاات اولیه آنها برمیگردد. انحرافاتی همچون دنیاگرایی، قدرتطلبی و تجملگرایی که کمک میکند افراد به مرور زمان از آرمانهای انقلابی که در آن سهمی داشتهاند فاصله بگیرند، در نهایت برای اینکه دنیای آنها تامین شود در مقابل انقلاب ایستادگی میکنند و انقلاب را از مسیر اصلی خود خارج میکنند، که البته نقش دشمنان را در این موضوع باید جدی گرفت.

یکی از تجارب تاریخی در این موضوع این است که در جامعهای که حرکت اسلامی، انقلاب و نهضتی شکل میگیرد دشمنان آن ملت برای اینکه بتوانند در مسیر انقلاب و حرکت مردمی انحراف ایجاد کنند، خود را به برخی از رهبران انقلابها و افراد را برجسته نزدیک کرده و از طریق نفوذ، آنها را دچار نوعی استحاله کنند. آن زمان است که کم کم ریزشهایی اتفاق میافتد، در شرایط جدید ممکن است این ریزشها مسیر خود را تغییردهند و بین ریزشهای انقلاب و کسانی که بر مسیر انقلاب و آرمانهای آن ایستادگی میکنند، چالشهایی به وجود آید.

در همه انقلابها در کنار این ریزشها، رویشهایی هم وجود دارد. بسیاری از کسانی که امروز در صحنههای دفاع از انقلاب اسلامی محکم و استوار ایستادهاند رویشهای اسلام هستند. انقلاب حرکت مقدسی است. برخی در نیمه راه از انقلاب و مسیر آن جدا میشوند، بعضی نیز در این مسیر به انقلاب پیوند میخورند، حال یا کسانی هستند که درگذشته در مسیر انقلاب نبودند یا افرادی که اینها نسلهای دوم و سوم انقلاب هستند.

جوانانی که امروزه در صحنه دفاع از انقلاب حضور دارند در دهه سوم یا دوم انقلاب بعد از جنگ متولد شدند ولی به آرمانهای انقلاب و شهدا وفادار هستند. بنابراین اینها رویشهایی هستند که جایگزین ریزشها شده و انقلاب را به پیش میبرند.

** در ارتباط با انتخابات حوادث ۸۸ به نظر شما اگر امام خمینی(ره) بودند زیر بار این بدعتها میرفتند الان با توجه به حوادث بعد از انتخابات مانند درخواست ابطال انتخابات امام چه برخوردی میکردند؟

سردار جوانی: امام(ره)، دوران رهبریِ اول انقلاب را برعهده داشتند و خیلی قاطع و جدیتر برخورد میکردند. به طور قطع اگر این نوع اقدمات و رفتارهای قانونشکنانه در آن زمان انجام میگرفت حضرت امام(ره) برخورد محکمی را با آنها انجام میدادند که این نکته مورد تایید مقام معظم رهبری نیز هست و خود معظمله در دیداری که آقای علی مطهری آن را روایت میکند، میفرمایند اگر امام(ره) بودند شدیدتر برخورد میکردند، ما ملاطفت به خرج دادیم.

این تفاوت برخورد، امری طبیعی است و به شرایط و دوران رهبری برمی گردد. در هر انقلابی رهبری اول به دلیل فضای انقلاب و شرایط خاص دوران رهبری میتواند برخی امور را قاطعتر و جدیتر پیش ببرد، اما رهبری دوم خود به خود باید ملاحظاتی را مد نظر قراردهد.

اگر در زمان امام(ره) این اتفاقات رخ میداد، بهطور قطع فتنهگران به اشد مجازات میرسیدند چون جرم فتنهگران جرم بزرگی است و مجازات آنها کمتراز اعدام نیست. امروزه اگر افرادی با این جرم سنگین مجازات نشدند به اقتضای شرایط است که نظام به جای اینکه فتنهگران را مجازات کند و به سزای اعمال خود آنها را برساند بهترین تدبیررا به کار بسته و فتنه گران را در حصر قرار داده است.

تحلیل دشمنان خارجی این بود که جمهوری اسلامی پایان سال ۸۸ را تجربه نمیکند

** به مقام معظم رهبری اشاره کردید. رهبر معظم انقلاب چه طور توانستند جلوی بدعتها و دیکتارتوریها را بگیرند و از رای مردم حفاظت کنند در حالی که موضوع جذب حداکثری و دفع حداقلی هم صورت گیرد؟

سردار جوانی: سبک مدیریتی مقام معظم رهبری در عبور دادن کشور از بحران سال ۸۸ جای مطالعه و بررسی فراوان دارد و نمیتوان در چند جمله این مطلب را خلاصه کرد. سال ۸۸ با توجه به اتفاقاتی که در ایران رخ داد، تحلیل دشمنان خارجی این بود که جمهوری اسلامی پایان سال ۸۸ را تجربه نمیکند. آنها با توجه به حواث داخل ایران و پشت صحنههای فتنه ۸۸ مطمئن بودند که جریان فتنه به اهداف مورد نظر خود میرسد.

آنها نقطه پیروزی را در این میدیدند که نظام و مقام معظم رهبری تحت تاثیر فشارها، جوسازیها و ناآرامیها تن به خواسته فتنهگران میدهند و آنها میتوانند نظام را به عقبنشینی وادار کنند. اما مقام معظم رهبری در عین صبوری با فتنهگران، روی اصول و مبانی محکمی ایستادگی کردند. ایشان در خطبههای ۲۹ خرداد با صراحت اشاره فرمودند «من زیر بار بدعتهای غیرقانونی نمیروم، کارها باید بر اساس قانون انجام گیرد و اگر کسانی نسبت به انتخابات اعتراضاتی دارند، با اسناد و مدارکی خود از طریق مراجع قانون پی گیری کنند».

این ایستادگی مقام معظم رهبری در شرایطی بود که برخی افراد از سر دلسوزی موضوع حکمیت را مطرح کردند ولی مقام معظم رهبری با صلابت و قاطعیت این موضوع را رد کردند؛ زیرا مقام معظم رهبری به خوبی میدانستند که مساله فراتر از انتخابات است و انتخابات بهانهای بیش نیست. ایشان میدانستند فتنهای که بر پا شده به دنبال تغییرمسیر انقلاب و نوعی براندازی نرم است.

اگر در فرمایشات مقام معظم رهبری که در خطبهها ایراد فرمودند دقت کنیم، ایشان از همان موقع با عباراتی که به کار بردند ماهیت این حرکت رابرملا ساختند. مقام معظم رهبری در همان خطبهها فرمودند «این احمقها فکر کردهاند ایران هم گرجستان است.

مقام معظم رهبری در همان روزهای اول بعد از انتخابات متوجه این مساله شدند و این را با مردم در میان گذاشتند و در سخنرانیهای پیدرپی خود روشنگری کرده و بر بصیرت تاکید فرمودند. از آن طرف به حرکت بر مدار قانون پافشاری و نیروهای انتظامی را به خویشتنداری و مردم را هم به صبوری دعوت کردند و کم کم در میان مردم ما آن روشنگری که لازم بود شکل گرفت.

آگاهیها افزایش یافت و خود مردم متوجه شدند که داستان از چه قرار است، در حالی که در کانون حرکت انقلاب مخملی ایجاد تردید در جامعه و همراه ساختن جامعه است، اما مردم در اینجا به خوبی متوجه شدند با یک توطئه و فتنه مواجه هستند. بنابراین زمینهها و مقدمات از سوی مقام معظم رهبری فراهم شد و در نهایت این توطئه با قیام ۹ دی در هم شکست.

** بعد از انتخابات برخی از مردم روز ۲۵ خرداد ۸۸ در خیابان آزادی تهران حضور داشتند. چه دلیلی موجب شد بخش مهمی از جمعیتی که در ۲۵ خرداد معترض بودند به خیل عظیم شرکت کنندگان در روز راهپیمایی ۹ دی پیوستند؟

سردار جوانی: در تهران میرحسین موسوی بیش از دو میلیون رای آورده بود، وقتی افرادی مانند میرحسین و حامیانش ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کردند، برای برخی از کسانی که به میرحسین رای داده بودند مشتبه شد که ممکن است تقلب شده باشد و باید به خیابانها بیایند و از رای خود حمایت کنند.

این افراد با گذشت زمان متوجه شدند که اساس داستان چیز دیگری است؛ وقتی روز قدس سال ۸۸ شعار نه غزه و نه لبنان سر داده، در ماه مبارک رمضان با نمادهای سبز در حالی که بطری آب و ساندیس در دست دارند به ماه رمضان بیحرمتی کرده و روز عاشورا به مراسم عزاداری حمله میکنند، خیمههای عزاداری را به آتش میکشند و از طرفی رسانههای خارجی و جریانهای ضد انقلاب از اینها حمایت میکنند، آن عده افراد ناآگاه به خود میآیند و بسیاری از مسائل برای آنها روشن میشود.

همه این اتفاقات دست به دست هم داده و بصیرت و آگاهی در سطح عموم مردم ایجاد میشود. به همین دلیل بسیاری از مردم از کسانی که در ۲۵ خرداد در اعتراض به نتیجه انتخابات به خیابانها آمدند جدا شده و در میان مردم حضور پیدا کردند. در واقع این افراد از اصحاب فتنه و فتنهگران اعلام برائت کرده، عوامل و سران فتنه را محکوم کردند و در حماسه ۹دی به خیل عظیم شرکتکنندگان پیوستند.

 

گفتوگو از سید محمد مشکوةالممالک

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها