بی‌بی‌سی فارسی چگونه به دام مستندساز ایرانی افتاد؟

فیلم‌های مستند زیادی درباره اتفاقات سال ۸۸ تولید شده است؛ از افشای دروغگویی بی‌بی‌سی تا ماجرای پدری که زخم‌خورده از آشوبگران است.
کد خبر: ۳۷۶۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶ - 30December 2019

بی‌بی‌سی فارسی چگونه به دام مستندساز ایرانی افتاد؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، تا پیش از سال ۱۳۸۸، ۹ دی هم مانند دیگر روز‌های سال یک روز عادی بود، اما حالا که ۱۰ سالگی خود را پشت سر گذاشته است، اصلا یک روز معمولی نیست؛ ۲۲ بهمن، ۱۶ آذر، ۱۳ آبان و ... را همه می‌شناسند و اگر از کسی در خیابان بپرسید که چه اتفاقی در آن رخ داده است، به راحتی بلد هستند؛ حالا ۹ دی هم مانند این روز‌ها شده است؛ روز بصیرت و تجدید عهدی با امام، رهبر معظم انقلاب اسلامی و خون شهدا.

۹ دی ۸۸ برخاسته از هشت ماه عجیب و غریب است، ماه‌هایی که هیچ‌کس تصورش را نمی‌کرد در جایی به کف‌زدن در مراسم عزای امام حسین علیه‌السلام برسد، اما به نظر می‌رسد که همیشه پایان خط را باید برای «مردم» خالی گذاشت تا آنان حرف پایانی را بزنند و ارادت‌شان را به رهبرشان نشان دهند؛ یک تلنگر کافی بود تا همه آگاه شوند و از فضای غبارآلودی که دشمن ایجادش کرده بود بیرون آیند.

ماجرای ۹ دی و اتفاقات قبل از آن تاکنون سوژه بسیاری از آثار هنری و رسانه‌ای شده است، اما نباید فراموش کنیم که بهترین قالب برای نمایش پشت پرده فتنه تلخی که رخ داد را تنها سینمای مستند می‌تواند فاش کند؛ تاکنون مستند‌های زیادی برای حماسه ۹ دی ساخته شده و ابعاد مختلفی از روز‌های فتنه که در نهایت در روز ۹ دی با تجدید عهد مردم با رهبر انقلاب به پایان رسید، به نمایش درآمده است؛ در این گزارش چند مستند خوب با همین موضوع معرفی شده است.

مستند «برادران»، آیا حزب‌الله لبنان در مقابله با فتنه ۸۸ ایران نقش داشت؟ ماجرایی از دروغگو شدن بی‌بی‌سی فارسی

مستند برادران که به کارگردانی مهدی نقویان تولید شده است یکی از مستند‌های عجیب پیرامون فتنه ۸۸ است که دست رسانه‌های معاند را با دلیل و مدرک رو می‌کند.

در روز‌های ابتدایی فتنه سال ۸۸ و در اوج بحران سیاسی کشور یکباره خبری جنجالی در رسانه‌ها منتشر شد؛ اخبار و شایعاتی مبنی بر حضور نیرو‌های حزب‌الله لبنان و کمک آنان به نیرو‌های بسیجی ایران برای کنترل اغتشاشات فتنه‌گران؛ عمده دلیل رسانه‌های معاند برای گسترش این شایعه عکسی بود که در خیابان قیطریه مقابل ستاد میرحسین موسوی از شخصی که می‌خواست ستاد را تعطیل کند، گرفته شده بود؛ جالب است که در همان زمان رسانه‌های معاند از جمله بی‌بی‌سی فارسی قویا ادعا می‌کردند که شخص حاضر در تصویر همان «حسین ملک» از رزمندگان حزب‌الله لبنان است؛ ادعایی که سال‌ها بعد و با رخ‌دادن اتفاقی دیگر با سند و مدرک تکذیب شد.

در سال ۱۳۹۳ خبری منتشر شد که از شهادت «مهدی نوروزی» در نبرد با گروه‌های تروریستی داعش خبر می‌داد؛ عکسی که از این شهید منتشر شده بود دقیقا همان عکسی بود که در سال ۸۸ از او انتشار یافته بود؛ این اتفاق ساخت مستندی پیرامون شهید نوروزی را به کارگردانی مهدی نقویان رقم زد؛ این مستند بار‌ها از شبکه‌های مختلف رسانه ملی پخش شده است.

مستند زخم‌تازه، تصاویری بکر و دیده‌نشده از عاشورای ۸۸ تا ۹ دی

مستند «زخم تازه» که به کارگردانی سیدمحمدعلی صدری‌نیا تولید شده است، روایتی از ناگفته‌های روز عاشورا در سال ۸۸ است؛ این روایت از زبان شاهدان عینی این ماجرا است که صبح تا شب آن روز را از نزدیک دیده‌اند و اکنون آن را در برابر دوربین بازگو می‌کنند؛ کارگردان این مستند برای اولین‌بار، پس از گذشت سال‌ها از این ماجرا، به سراغ شاهدان عینی آن رفته تا حقیقت را از زبان آنان بشنود؛ در بخش دیگری از این فیلم مستند تصاویری از راه‌پیمایی مردم در روز نهم دی‌ماه دیده می‌شود؛ این مستند برای اولین بار از شبکه مستند پخش شد.

مستند «حماسه ۹ دی»، روایتی سیاسی تحلیلی از حماسه ۹ دی/ جنگ نرم دشمنان چگونه خنثی شد؟

مستند حماسه ۹ دی یکی دیگر از مستند‌های مربوط به یوم‌الله ۹ دی است که با رویکردی متفاوت نسبت به دیگر فیلم‌های مستند ساخته شده است؛ این مستند تلاش کرده با گفتگو با کارشناسان مسایل سیاسی اتفاقات سال ۱۳۸۸ از آغاز تا حماسه ۹ دی تحلیل کند.

در بخش ابتدایی این مستند سخنانی از رهبر معظم انقلاب اسلامی را می‌شنویم که نسبت به تلاش‌های دشمنان و به ویژه رسانه‌های آنان هشدار جدی می‌دهند؛ همچنین بخش‌هایی از تصاویر مربوط به ماه‌های اغتشاشات و در نهایت راهپیمایی مردمی ۹ دی را می‌بینیم؛ با این حال بخش اعظم مستند گفتگو با کارشناسانی است که اتفاقات این هشت ماه را نتیجه برنامه‌ریزی ۱۰ ساله دشمنان از سال ۷۸ تا ۸۸ در زمینه جنگ نرم رسانه‌ای می‌دانند.

مستند «گرم‌ترین روز زمستان»، روایتی دراماتیک از پدر زخم‌خورده فتنه

گرم‌ترین روز زمستان یکی از فیلم‌های مستند داستانی با موضوع اغتشاشات سال ۸۸ است و با نگاهی تاریخی به اتفاقات آن سال نگاه کرده است؛ راوی این مستند پدری است که خود زخم خورده از آشوبگران است؛ جایی که تنها پسرش در جریان اغتشاشات توسط آشوبگران آسیب دیده و در کما به سر می‌برد؛ او حالا ضمن اینکه از پسرش در بیمارستان مراقبت می‌کند، اتفاقاتی را به یاد می‌آورد که از خردادماه ۸۸ تا ۹ دی‌ماه بر مردم گذشته است.

خط روایت این مستند از انتها به اول است یعنی راوی فیلم از اتفاقات ۹ دی‌ماه شروع کرده و با گذر از اتفاقاتی همچون عاشورای ۸۸، ۱۶ آذر، روز دانشجو و ... به روز‌های ابتدایی فتنه می‌رسد، این بازخوانی علاوه بر این که دید خوبی نسبت به رخداد‌ها به مخاطب می‌دهد، تحلیلش را کامل می‌کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار