سردار جلالی:

ضرورت ورود بسیج به عرصه مدیریت فضای مجازی/ غربی‌ها از تداوم فشار علیه ایران ناامید شده‌اند

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: بسیج باید در حوزه رسانه و شبکه‌های مبتنی بر فضای مجازی، فرصت‌های مؤثری را ایجاد کند.
کد خبر: ۳۷۶۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸ - 30December 2019

ضرورت ورود بسیج به عرصه مدیریت فضای مجازی/ دشمن‌شناسی از ویژگی‌های بسیج استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور امروز (دوشنبه) در گردهمایی بسیجیان ادارات و وزارتخانه‌ها که به مناسبت گرامیداشت حماسه ۹ دی در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: دشمن‌شناسی و تهدیدشناسی از ویژگی‌های بسیج است؛ لذا بسیج باید در حوزه رسانه و شبکه‌های مبتنی بر فضای مجازی، فرصت‌های مؤثری را ایجاد کند.

وی افزود: در کنار فرصت‌هایی که فناوری‌های نوین ایجاد می‌کند، تهدید‌هایی هم وجود دارد که آسیب‌پذیری‌هایی را به وجود می‌آورد؛ البته ما نه فناوری را تقدیس و نه تکفیر می‌کنیم، بلکه تلاش می‌کنیم که با رویکرد اسلامی و بسیجی از همه فرصت‌های آن استفاده و با همه آسیب‌پذیری‌ها و تهدیدات آن مقابله کنیم.

سردار جلالی با اشاره به اینکه فناوری وقتی بر جوامع انسانی اثر می‌گذارد، می‌تواند تهدیدکننده باشد، گفت: در حوادث سال ۸۸ و آبان ۹۸ طبق بررسی‌هایی که صورت گرفت، مشخص شد که بازیگر اصلی در هر دو صحنه، مردم بودند و این مردم هستند که اصلی‌ترین مخاطب رسانه‌ها محسوب می‌شوند؛ در این شرایط باید بسیجی‌ها قابلیت و تهدیدات رسانه را بشناسند؛ زیرا این شناخت یک ضرورت است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور ادامه داد: حوادث سال ۸۸ به بهانه انتخابات رخ داد و آنچه هم که در آبان امسال واقع شد در آستانه انتخابات روی داد؛ این دو حادثه نشان می‌دهد که موضوع انتخابات در ایران، چون واقعی است برای دشمنان اهمیت دارد؛ چرا که اگر‌ اهمیت نداشت آن‌ها سعی نمی‌کردند بر انتخابات کشورمان تأثیر بگذارند.

سردار جلالی اضافه کرد: در این رابطه یکی از استراتژیست‌های آمریکایی عنوان می‌کند که اگر‌ یک جریان سیاسی را در ایران به وجود آوریم و این جریان بتواند پیروز انتخابات شود، می‌تواند امورات کشور را به دست گیرد؛ به همین خاطر استفاده از گزینه‌های نظامی که هزینه‌های بسیاری هم دارد، ضرورتی پیدا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه وقتی جریان اعتراضات از بدنه مردم جدا شود، روز دفن آن جریان خواهد بود، عنوان کرد: دولت در جریان افزایش قیمت بنزین ابتدا باید نسبت به تفهیم و اقناع مردم اقدام می‌کرد که در این‌صورت یا مردم استدلال دولت را می‌پذیرفتند و یا قبول نمی‌کردند؛ در حالت دوم وقتی دولت متوجه قبول نکردن مردم می‌شد، یا قیمت را افزایش نمی‌داد و یا به‌نحوی این کار را انجام می‌داد که فشار کمی بر مردم وارد شود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در ادامه عنوان کرد: حوادثی که در آبان ۹۸ روی داد، شبیه حوادثی بود که در سال ۸۸ صورت گرفت؛ زیرا در هر دو حادثه آنچه اتفاق افتاد با سوار شدن بر جریان اعتراضات اجتماعی بود که نتیجه‌ای جز تخریب، خشونت و ارعاب نداشت. اغتشاشگران آبان امسال برای اینکه در جامعه ارعاب به وجود بیاورند، مردم را به زور در اتوبان‌ها نگه می‌داشتند و هر کس هم به عملکرد آن‌ها اعتراض می‌کرد، با او برخورد خشونت‌آمیزی می‌کردند.

سردار جلالی با تأکید بر اینکه نباید اجازه داد شبکه‌های اجتماعی خارجی ۹۰ درصد فضای اجتماعی کشور را در اختیار بگیرند، گفت: حوادث آبان نشان داد که نباید فضای اجتماعی کشور در اختیار شبکه‌های اجتماعی که هیچ پایگاهی در داخل کشور ندارند و در برابر قوانین کشورمان نیز پاسخگو نیستند، قرار بگیرد؛ زیرا این فضا، فضایی استراتژیک است که مدیریت ذهن و باور مردم را انجام می‌دهد.

وی در توضیح بیشترِ این موضوع بیان کرد: زمانی که در اغتشاشات امسال اینترنت بین‌المللی به صورت موقت قطع شد، این اقدام همانند آبی بود که بر روی آتش ریخته شد؛ زیرا رهبران اغتشاشگران، چون متصل به شبکه‌های اجتماعی خارجی بودند با قطع اینترنت بین‌المللی سردرگم شدند و این نشان داد که تا چه میزان بقای فتنه به این اینترنت وابسته است.

سردار جلالی اظهار داشت: وقتی داده‌های مردم در این شبکه اجتماعی در اختیار خارجی‌ها باشد، آن‌ها می‌توانند با تحلیل این داده‌ها اطلاعات دقیقی از کشورمان داشته باشند که نمونه آن کارکرد Waze در اغتشاشات آبان ۹۸ بود؛ این اپلیکیشن مسیریابی خارجی به واسطه در اختیار داشتن داده‌های اطلاعاتی که از ایران به دست آورده بود، به گونه‌ای مسیر‌ها را نشان می‌داد که مردم را به سمت مسیر‌های مسدود هدایت می‌کرد تا بدین شکل، مردم در راهبندان‌های ایجاد شده، گرفتار شوند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در ادامه با اشاره به اینکه حمایت اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها از اغتشاشگران نشان داد که از تداوم فشار همه‌جانبه علیه ایران ناامید شده‌اند، گفت: امروز وقتی کشور‌های چین و روسیه با ایران در خلیج فارس رزمایش مشترک برگزار می‌کنند، پیامی مبتنی بر اقتدار نظامی کشورمان دارد؛ بر این اساس آمریکایی‌ها معتقدند چنانچه می‌خواهند قدرت منطقه‌ای ایران را کاهش دهند، باید از درون، کشورمان را با چالش مواجه سازند؛ لذا فتنه‌های ۸۸ و ۹۸ در همین راستا صورت گرفت.

وی با بیان اینکه آنچه در آبان ۹۸ صورت گرفت، الگوی جدیدی بود که برای جایگزین کردن جنگ با ایران توسط آمریکا اجرا شد، افزود: دستگاه‌های امنیتی ما غائله پیچیده و خطرناک آبان ۹۸ را با کمک بسیج و ناجا کنترل کردند و این نشان داد که استحکام ساختار دفاعی امنیتی مبتنی بر بسیج، بسیار مقتدر است؛ اما با این حال بسیج و ناجا و دستگاه‌های کنترل‌کننده امنیت باید متناسب با نوع فتنه، الگوی جدید تولید امنیت داشته باشند؛ زیرا بعضی از راهکار‌های فعلی پاسخگو نیست.

سردار جلالی وقایع اخیر را رزمایشی ناگهانی برای نظام دانست و گفت: البته پیامد‌های منفی اقتصادی این جریان نیز کنترل شد و اقتصاد ما توانست در برابر چنین تکان شدیدی، ثبات خود را حفظ کند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور همچنین تأکید کرد: بسیج باید توسعه شبکه ملی اطلاعات را به عنوان یک مطالبه از دولت پی‌گیری کند؛ مجلس شورای اسلامی نیز باید در بودجه سال آینده کشور، بودجه لازم را برای توسعه و ارتقاء شبکه ملی اطلاعات لحاظ کند.

وی تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات یعنی باید تمام خدمات مبتنی بر سایبر در بستر این شبکه صورت گیرد و این هم موضوعی است که همه کشور‌ها به نوعی آن را دنبال می‌کنند؛ به عنوان مثال رئیس جمهور فرانسه عنوان کرده که وقتی آمریکا اینترنت بین‌المللی را ایجاد کرده و چین برای جدایی از آن اینترنت ملی دارد، چرا اروپا اینترنت خاص اروپا نداشته باشد؟

سردار جلالی با تأکید بر ضرورت توجه به شبکه ملی اجتماعی گفت: بنابراین آنچه می‌توان از فتنه ۸۸ و غائله ۹۸ آموخت، این است که باید در تولید امنیت، متناسب با فناوری‌ها بازنگری صورت گیرد؛ در کنار این موضوع، ارتقاء سواد سایبری نیز یک ضرورت جدی برای بسیج است که باید آن را فرا بگیرد؛ اما چنانچه به این دو موضوع توجهی نشود از این ناحیه دچار آسیب خواهیم شد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها