چرا حشدالشعبی در منطقه قائم هدف حمله قرار گرفت؟

پهپادهای آمریکایی دیشب مواضع حشدالشعبی در شهرستان «القائم» در غرب استان الانبار را هدف قرار دادند.
کد خبر: ۳۷۶۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱ - 30December 2019

چرا حشدالشعبی در منطقه قائم هدف حمله قرار گرفت؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، به عقیده ناظران سیاسی عراق، پس از حمله خمپاره‌ای به پایگاه آمریکایی «کی 1» در غرب کرکوک قابل پیش بینی بود که آمریکا در مقام پاسخ برآید و گروه‌های نزدیک به کرکوک و دشت نینوا را هدف قرار دهد؛ نه اینکه در منطقه مرزی بین سوریه و عراق حمله‌ای انجام دهد.

تحلیلگران عراقی بر این باورند حمله به تیپ 45 حشدالشعبی در واکنش به حمله خمپاره‌ای پایگاه آمریکایی «کی 1» نبوده بلکه آمریکا اهداف دیگری را از این حمله دنبال می کرده که در زیر به این موارد اشاره خواهد شد.

- آمریکا از ابتدا مخالف حضور نیروهای حشدالشعبی در قائم بود و این برای سومین بار است که مواضع آنها را هدف حمله خود قرار می‌دهد. قائم در بخش محاسبات راهبردی رژیم صهیونیستی اهمیت زیادی دارد و واشنگتن بر این باور است که این منطقه می‌تواند به حلقه رابط ایران و سوریه تبدیل شود و در عین حال پلی به سمت لبنان باشد. از همین روست که تلاش می کند تا مانع از هرگونه حضور نیروهای مسلح به خصوص حشد در این منطقه شود.

- قائم از لحاظ جغرافیایی قائم نزدیک به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد قرار دارد و مشرف به مسیرهای حرکتی نیروهای آمریکایی بین عراق و سوریه است. در نتیجه حضور حشد شعبی در این منطقه آزادی عمل و حرکت نیروهای آمریکایی را محدود می کند و آنها در تیررس حشد شعبی قرار می‌دهد.نیروهای سوری و عراقی و همپیمانان آنان گذرگاه «بوکمال-القائم» را اواخر سال 2017 از گروه تروریستی داعش پس گرفتند. گذرگاه البوکمال در استان دیرالزور سوریه در جنوب رود فرات و در دورترین نقطه جنوب شرق سوریه و گذرگاه القائم در استان الانبار، در غرب عراق قرار دارد که هر دو گذرگاه در امتداد و نقطه مقابل هم هستند.

-قائم مجرای تنفسی مجرای گروه تروریستی داعش نیز به حساب می‌آید و از طریق قائم است که صدها نفر از عناصر این گروه به مناطقی در الانبار می روند؛ منطقه‌ای که حتی هواپیماهای عراقی هم اجازه پرواز بر فراز آن را ندارند. واشنگتن معمولا از این گروه‌ها به عنوان یک اهرم و کارت امنیتی به منظور باج خواهی از عراق استفاده می کند.

-هدف قرارگرفتن تیپ 45 از این حیث اهمیت دارد که متعلق به گردان‌های حزب الله است؛ گروهی که از لحاظ تاکتیکی، تسلیحاتی و قدرت مانور، قوی‌ترین نیروی جنگی به حساب آید.

به هر حال دلایل حمله به مواضع حشد شعبی در قائم صرف نظر از موارد فوق، این موضوع را بیش از بیش ثابت می‌کند که آمریکا همواره در صدد ضربه زدن به این نیروی مردمی ضد تروریستی بوده است و دلیل این امر هم بهایجاد «توازن قدرتی» بر می‌گردد که حشد شعبی علیه گروههای تروریستی در عراق و مرزهای سوریه ایجاد کرده است.

این حمله همچنین نشان داد که ادعای آمریکا در امر مبارزه با تروریسم دروغی بیش نیست و آمریکا دقیقا مواضع نیروهایی را هدف قرار داده است که در طول سال‌های گذشته خط مقدم مبارزه با داعش و تروریسم تکفیری بود و ضربات سنگینی به تروریست‌ها وارد کرده‌ است.

انتهای پیام/411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار