یک استاد روابط بین الملل دانشگاه:

رزمایش دریایی ایران، چین و روسیه سبب بازدارندگی برابر دشمنان است

علیرضا محرابی درباره دستاورد رزمایش دریایی سه کشور ایران، چین و روسیه گفت: این رزمایش می‌تواند باعث بازدارندگی بیشتر در برابر دشمنان جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه شود.
کد خبر: ۳۷۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵ - 30December 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، علیرضا محرابی استاد روابط بین الملل در مصاحبه با «رادیو گفتگو» در خصوص برگزاری مانور دریایی مشترک بین ایران، چین و روسیه با بیان اینکه رزمایش مذکور در ایجاد امنیت در منطقه بسیار اهمیت دارد، اظهار داشت: این سه کشور دارای مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و نظامی و امنیتی هستند و در هر کدام از مناسبات در سطح بالاتری به نام «استراتژی کلان» معنا پیدا می‌کنند و وزن کشور‌ها در نظام بین الملل بر اساس ارتقاء و توسعه مناسبات به ویژه مناسبات امنیتی اتفاق خواهد افتاد.

وی بیان کرد: هر زمان مناسبات بین دو کشور انجام شود، به دو نتیجه منجر خواهد شد؛ نخست توانمندی این کشور‌ها است که می‌توانند از تجربیات کشور‌های دیگر که از توان نظامی و امنیتی بالاتری برخوردار هستند، استفاده کنند. ایران می‌تواند از توانمندی‌های چین و روسیه استفاده کند و آن‌ها نیز چنین امکانی دارند.

این استاد روابط بین‌الملل درباره دستاورد دیگر رزمایش سه کشور اظهار کرد: این رزمایش می‌تواند باعث بازدارندگی بیشتر در برابر دشمنان جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه شود و این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: این مسئله با توجه به اینکه وزن و تسلط عرضی و دریایی قاره آسیا در دست چین است، اهمیت دارد. همچنین روسیه بخش مهمی از خاک خود را در آسیا دارد در کنار ایران، توان بالایی در دفاع از منطقه خواهند داشت.

وی تصریح کرد: تهاجم و آفندی که ایالات متحده آمریکا و اروپای غربی و مرکزی از طریق ناوگان دریایی و نظامی خودشان در تلاش هستند اتفاق بیفتد با این رزمایش و افزایش سطح مناسبات متوقف خواهند شد، زیرا کشور‌های غربی در تلاش هستند حضور خودشان را در دریای عمان و آب‌های منطقه گسترش دهند و این رزمایش مانع و پیام بزرگی به این کشور‌های غربی است.

محرابی در ادامه قرن ۲۱ را قرن دریا‌ها عنوان و بیان کرد: کشور‌هایی که در حوزه آبی و دریایی حضور موثری دارند می‌توانند از نظر اقتصادی در نظام بین الملل جایگاه ویژه‌ای داشته باشند و در نتیجه بر تولید کننده و مصرف کننده تجارت اشراف داشته باشند و از این نظر حضور گسترده ایران در آب‌های منطقه و بین المللی اهمیت زیادی دارد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار