فتح فاو/ بخش پنجم

ادامه شناسایی‌ها برای اقدامی بزرگ

نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوازدهمین روز از دی‌ماه 1364 همچنان مشغول شناسایی و برنامه‌ریزی‌های همه‌جانبه برای آغاز عملیات فتح فاو هستند.
کد خبر: ۳۷۶۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۵ - 02January 2020

ادامه شناسایی‌ها برای اقدامی بزرگبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، عملیات والفجر 8 که به منظور فتح فاو در سال 1364 صورت گرفت، عملیاتی آبی-خاکی بود که با فرماندهی مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و منجر به تصرف شبه جزیره فاو شد. شرح این عملیات که در نوع خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است در مجموعه «روزشمار جنگ ایران و عراق» ـ جلد دوم از کتاب سی و نهم ـ با عنوان «تشدید تلاش‌ها برای فتح فاو» آمده است که قسمت پنجم آن را در ادامه می‌خوانید:

«واحد اطلاعات لشکر 19 فجر (سپاه پاسداران) امروز (پنج‌شنبه 12 دی 1364) گزارش شب گذشته یک گروه شناسایی این لشکر درباره عبور از اروندرود و شناسایی ساحل غربی این رودخانه را در محدوده مأموریت لشکر19 فجر چنین اعلام کرد:

سه نفر از برادران در تاریخ یازدهم دی ماه 1364 ساعت 18:30 جهت شناسایی از مقر خارج شده و در ساعت 19:15 به کنار اروند انتهای نهر دروچه رسیدند (اروند درحال جزر بوده). پس از گذشتن از اروند، در ساعت 20:45 به ساحل دشمن بین نهر ابوعقاب و علی‌شیر رسیدند؛ البته مدت 15 دقیقه در کشتی توقف داشته‌اند. پس از 10 دقیقه توقف در ساحل دشمن و شناسایی منطقه در ساعت 20:55 حرکت و ساعت 21:20 به ساحل خودی رسیدند.

موانع موجود در محدوده شناسایی عبارت‌اند از:

1ـ یک ردیف شش پر و یک ردیف سیم خاردار توپی حلقوی مابین آن (همچنین بعضی جاها چند شش پر به صورت آزاد روی سیم خاردار ریخته.

2ـ یک متر بعد از مانع اول باز یک ردیف شش پر و داخل آن سیم خاردار حلقوی.

3ـ از موانع اول تا سنگرهای دشمن حدود 15 متر فاصله می‌باشد.

4ـ چون عبور از موانع اول و دوم با لباس غواصی امکان نداشته، اگر موانع دیگری بعد از موانع دوم وجود داشته باشد، مشاهده نگردید.

گروه شناسایی لشکر 19 فجر شامگاه امروز (12 دی 1364) نیز در شناسایی دیگری که در محدوده نهر علی‌شیر از ساحل دشمن کرده، وضعیت موانع دشمن را در این محدود شامل دو ردیف مانع هشت‌پر پشت سرهم که روی هر ردیف آن نیز یک ردیف سیم خاردار حلقوی و پایین آن یک ردیف سیم خاردار تک رشته تعبیه شده، اعلام کرده است. فاصله موانع تا سنگرهای خط دشمن نیز حدود 12 تا 15 متر بوده است. این گروه شناسایی موانع موجود داخل نهر علی‌شیر را نیز چنین برشمرده است: چهار ردیف مانع هشت‌پر پشت سرهم، به طوری که عرض چهار ردیف حدود سه متر بود و ردیف دوم آن دوطبقه بود، یعنی یک ردیف دیگر روی آنها کار گذاشته شده است.

در این گزارش اضافه شده: «ساعت 21:15 که حدود چهار ساعت از آغاز جزر آب گذشته بود، عمق آب در وسط نهر علی‌شیر 2 متر بود و موانع حدود 30 تا 40 سانتی‌متر از آب بیرون بود و هشت‌پر دوم (دو طبقه) حدود سه متر از آب بیرون بود.

به گزارش واحد اطلاعات قرارگاه کربلا، ارتش عراق امروز به همه برج‌های دیدبانی شرق عماره از شرهانی تا شمال جزایر خیبر (مجنون) اعلام آماده باش شدید داده و تأکید کرده است تا دیدبان‌های برج‌ها رأس ساعت 5:30 5:30 از برج‌ها خارج شوند. هواپیماهای ارتش عراق امروز علاوه بر بمباران خارک به مناطق و شهرهای مرزی غرب کشور از شمال تا جنوب تجاوز کردند و به شکستن دیوار صوتی، شناسایی، عکس‌برداری و بمباران پرداختند. در بمباران‌ها تعدادی شهید یا مجروح شدند و به مناطق مسکونی و تأسیسات دیگر نیز خسارت وارد شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، جزیره خارک ساعت 14:02 امروز هدف بمباران هواپیماهای عراقی قرار گرفت. در این حمله 8 بمب به سوی خارک پرتاب شد که بمب‌ها دور از تأسیسات این جزیره، در آب و خشکی فرود آمدند و خسارتی ایجاد نکردند.

واحد اطلاعات قرارگاه عملیاتی خاتم الانبیا (ص) (سپاه) گزارش داد که هواپیماهای دشمن از ساعت 11:25 تا ساعت 13:55، بارها به مناطق پیرانشهر، پسوه، بانه، پادگان ابوذر، دشت دیره، سومار، گیلان غرب، چزابه، پادگان دشت آزادگان، جزیره مجنون، منطقه حسینیه و نیم ایستگاه نود تجاوز و اقدام به شناسایی، عکس‌برداری و بمباران کردند. در منطقه پیرانشهر، جنگنده‌های عراقی پس از مواجه شدن با آتش دفاع هوایی، گریختند و هنگام فرار بمب‌های خود را در کوه‌های اطراف پیرانشهر ریختند. در منطقه بانه هواپیماهای عراقی با پرتاب 7 راکت به اطراف پادگان بانه و دامنه قلّه اربابا، 3 منزل مسکونی را ویران و چند تن را مجروح کردند. در بمباران پادگان ابوذر نیز یک بسیجی شهید و یک تن دیگر مجروح شد و برخی ساختمان‌ها خسارت دید.

هواپیماهای عراقی امروز سه بار در گروه‌های 3، 4 و 8 فروندی به پادگان مریوان حمله کردند که به شهادت هفت تن و جراحت 41 تن و موج گرفتگی پنج تن دیگر انجامید.

پادگان حمیدیه محل استقرار تیپ 3 لشکر 92 زرهی اهواز نیز ساعت 13 امروز هدف حمله هوایی قرار گرفت که انفجار بمب‌ها و راکت‌های پرتاب شده به شهادت 10 تن و مجروح شدن 21 تن از پرسنل نظامی یا خانواده آنها انجامید و به قسمت‌هایی از این پادگان و منازل سازمانی پرسنل این تیپ مستقر در دشت آزادگان خساراتی وارد شد. در این حمله، یک فروشگاه و بانک سپه در کوی منازل سازمانی آسیب دیدند و 6 خودرو منهدم شد.

گزارش دیگری حاکی است که در این حمله هواپیماهای دشمن با پرتاب 23 راکت روی یک منطقه ده‌ها واحد مسکونی را منهدم کرده‌اند.

امروز هواپیماهای حمله کننده به شهرهای آبادان و خرمشهر با مقابله شدید آتش سلاح‌های دفاع هوایی ناچار به فرار شدند که هنگام فرار چند روستای اطراف خرمشهر را بمباران کردند. روستاهای اطراف خرمشهر که روز دوشنبه (9 دی 1364) و امروز بمباران شدند محل تجمع و استراحتگاه نیروهای نظامی و مردمی است.

منطقه جزایر مجنون نیز در ساعت‌های 11:24، 11:54، و 13:40 هدف حمله هواپیماهای دشمن قرار گرفت که به ترتیب غرب جفیر، جنوب جزیره شمالی و بار سوم جزیره شمالی را بمباران کردند.

در بمباران امروز پادگان پسوه در ساعت‌های 14 و 16:45، از نیروهای این پادگان 15 تن شهید و 40 تن مجروح شدند. همچنین در حمله 8 جنگنده عراقی به پادگان جلدیان 3 تن شهید و 77 تن مجروح شدند.

از سوی دیگر، ارتش عراق با انتشار اطلاعیه نظامی شماره 2071 اعلام کرد که جنگنده‌های عراقی امروز در سرتاسر مرز با اجرای 109 مأموریت، مواضع تجمع‌های نیروهای ایران و نیز پادگان موسک، پادگان پسوه، پادگان قلعه شاهین، پادگان خانه، پادگان سقز، پادگان زعیب و در ساعت 13:03 تأسیسات جزیره خارک را بمباران کرده و آنها را به آتش کشیدند.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها