فتح فاو/ بخش ششم

تغییر بافت جمعیتی مردم عراق برای تهاجم بیشتر علیه ایران

حکومت عراق در تلاش است با جابه‌جایی مردم کُرد به مناطق عرب‌نشین و انتقال مردم عرب‌زبان به این منطقه با زور و تشویق، بافت جمعیتی و قومی منطقه را به هم بزند.
کد خبر: ۳۷۶۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۲ - 03January 2020

تغییر بافت جمعیتی مردم عراق برای تهاجم بیشتر علیه ایرانبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، عملیات والفجر 8 که به منظور فتح فاو در سال 1364 صورت گرفت، عملیاتی آبی‌ خاکی بود که با فرماندهی مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و منجر به تصرف شبه جزیره فاو شد. شرح این عملیات که در نوع خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است در مجموعه «روزشمار جنگ ایران و عراق» ـ جلد دوم از کتاب سی و نهم ـ با عنوان «تشدید تلاش‌ها برای فتح فاو» آمده است که قسمت پنجم آن را در ادامه می‌خوانید:

قتل و غارت مردم عراق به دست رژیم بعث

«تلاش برای انتخاب منطقه‌ای مناسب در شمال شرقی عراق به منظور طرح‌ریزی عملیاتی منظم که بتوان با پشتیبانی عملیات‌های نامنظم به اجرا درآورد، موضوع اصلی جلسه حدود سه ساعته امروز قرارگاه مرکزی سپاه پاسداران است. فرمانده کل سپاه پاسداران در حالی مأموریت طراحی، آماده‎سازی و برآورد نیازهای چنین عملیاتی را به سپاه پاسداران شمال واگذار و بر آماده شدن برای اجرای این عملیات در اردیبهشت 1365، تأکید می‌کند که سپاه پاسداران در تلاشی سخت، مشغول آماده شدن برای اجرای عملیاتی گسترده در منطقه فاو در انتهای جنوب شرقی سرزمین عراق در آینده ای نزدیک است.

در آغاز جلسه احمد کریمی فرمانده قرارگاه ناحیه 2 مریوان (تحت امر قرارگاه رمضان) به تشریح اوضاع استان‌های سلیمانیه و اربیل و کرکوک عراق پرداخت و بیان کرد که حکومت عراق در بسیاری از مناطق مرزی و کوهستانی این استان‌ها حاکمیتی ندارد و گروه‌های معارض عراقی ازجمله طالبانی‌ها و بارزانی‌ها در این مناطق استقرار و سلطه دارند و البته تحت فشار نظامی و اقتصادی حکومت عراق قرار دارند.

وی افزود که از منطقه چوراتا تا ماؤوت در جنوب غربی سلسله ارتفاعات گامو، تقریباً آزاد شده و تحت نظر طالبانی‌هاست که قرارگاه رمضان پایگاه‌هایی در این منطقه برپا کرده است.

سلسله ارتفاعات قره داغ ـ که از دربندیخان شروع می‌شود و تا کرکوک ادامه دارد ـ صعب‌العبور است و نیروهای طالبانی در غارها و شکاف‌های کوه‌های این منطقه مستقر هستند. همه روستاها از قره داغ تا سلیمانیه با جمهوری اسلامی و گروه‌های معارض عراقی همکاری می‌کنند. حکومت عراق روستاهای منطقه قره داغ را محاصره اقتصادی کرده و اجازه ورود کالا به آنها نمی‌دهد. به روستاهای منطقه شهر زور (منطقه سیدصادق تا حلبچه) نیز دستور داده شده که کشت نکنند و تا دو ماه دیگر تخلیه کنند. در منطقه شهر زور از ساعت 4 بعدازظهر به بعد، عراق حضور نظامی ندارد. ارتش عراق برخی روستاها را با لودر و بلدوزر خراب کرده یا منفجر کرده است و روستاهایی را که به آنها دسترسی ندارد با توپ می‌زند. همچنین به مردم منطقه دستور داده شده که تا شعاع 20 کیلومتری سلیمانیه، روستاها را تخلیه کنند.

رژیم عراق در خیلی از این مناطق حاکمیت سیاسی، نظامی و امنیتی ندارد؛ مردم هم علیه رژیم عراق شدیداً با گروه‌ها همکاری می‌کنند. جاسوس‌ها هم در منطقه دوطرفه هستند، پول می‌گیرند و کار می‌کنند. جاش‌ها هم هرچند مزدوران صدام هستند، اما در مواردی با ما و گروه‌ها همکاری می‌کنند. هیچ رئیس جاشی نیست که به یکی از گروه‌های معارض وصل نباشد.

اخیراً حدود 500 نفر از نیروهای استخبارات عراق با لباس جیش الشعبی مدتی در سلیمانیه قتل و غارت کردند و با مردم شدیداً درگیر شدند. همین طور شهرهای مختلف ازجمله کرکوک، سیدصادق و اربیل را محاصره کردند و خانه به خانه گشتند. حکومت عراق در تلاش است با جابه‌جایی مردم کرد به مناطق عرب‌نشین و انتقال مردم عرب‌زبان به این منطقه با زور و تشویق، بافت جمعیتی و قومی منطقه را به هم بزند.

احمد کریمی در ادامه به تشریح چگونگی اجرای عملیات‌های چریکی و نامنظم علیه قوای عراقی پرداخت. او ضمن بیان اینکه برای نیروهای خودی امکان هرگونه عملیات ایذایی ازجمله مین‌‎گذاری، کمین، بستن جاده، انفجار پل‌ها وجود دارد، درمورد چگونگی همکاری با گروه‌های معارض عراقی گفت که گروه‌های مختلف نیروهای سازماندهی شده مسلح دارند و آماده همکاری با ما هستند، لیکن باید سیاست جمهوری اسلامی دراین زمینه مشخص شود.

از سوی دیگر، وی و نیز فرماندهان آشنا به منطقه ازجمله مصطفی ایزدی فرمانده سپاه شمال، احمد وحیدی مسئول واحد اطلاعات ستاد مرکزی سپاه و ابراهیم سنجقی تأکید می‌کنند که سرمایه‌گذاری روی نیروهای بومی مناطق داخلی عراق برای مقابله با رژیم صدام مفیدتر است تا سرمایه‌گذاری روی گروه‌های معارض. به دلیل پیچیدگی این موضوع، بحثی طولانی درباره آن شد.»

انتهای پیام / 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار