سرلشکر محسن رضایی:

مطالعه تاکتیک‌های عملیات‌های دفاع مقدس توسط آمریکایی‌ها/ گروه‌ها و جناح‌ها از دفاع مقدس به نفع خود بهره‌برداری نکنند

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس گقت: آمریکایی‌ها تاکتیک‌های عملیات‌های دفاع مقدس را مطالعه کرده و تصمیم‌گیری فرماندهان ما را بررسی می‌کنند تا چنانچه با ما وارد جنگ شدند، متوجه شوند که فرماندهان ایرانی چگونه تصمیم می‌گیرند.
کد خبر: ۳۷۷۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲ - 02January 2020

مطالعه تاکتیک‌های عملیات‌های دفاع مقدس توسط آمریکایی‌ها/ دفاع مقدس امانت بزرگی است و گروه‌ها و جناح‌ها نباید در روایت آن، به نفع خود بهره ببرندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سرلشکر پاسدار «محسن رضایی» فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس، امروز (پنج‌شنبه) در پنجمین همایش فعالان «جهاد و شهادت» که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به نقش امام خمینی (ره) در دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: قبل از برگزاری عملیات «فتح‌المبین»، درحالی همه محور‌های آن مشخص شده بود، ارتش عراق یکی از این محور‌ها را شناسایی و تمام علائم و نشانه‌های ما را کور کرد؛ بنابراین در اجرای عملیات به مشکل خوردیم و فرماندهان به من گفتند که نزد امام بروم و از ایشان کسب تکلیف کنم.

وی افزود: یکی از ارتشی‌ها با هواپیمای F۵ من را به تهران رساند و وقتی به جماران رفتیم و موضوع را برای امام شرح دادیم؛ ایشان کمی مکث کردند و فرمودند «خدای متعال شما را پیروز خواهد کرد» و همچنین در پاسخ به درخواست استخاره من فرمودند که «اگر جایی به مشکل خوردید، از خداوند طلب خیر کنید»؛ بنابراین به قرارگاه برگشتم و به فرماندهان موضوع را اطلاع دادم و نزدیک به ۱۲ ساعت جلسه گذاشتیم و تصمیم گرفتیم که با یک روز تاخیر عملیات را شروع کنیم.

سرلشکر رضایی با تاکید بر اینکه ما جنگ را با استخاره اداره نمی‌کردیم، بلکه به قرآن پناه می‌بردیم، تاکید کرد: وقتی که عملیات «فتح‌المبین» آغاز شد، تفألی به قرآن زدم که آیات سوره «فتح» آمد که دو ساعت بعد از شروع عملیات نام آن را «فتح» گذاشتیم و بعد از عملیات نیز، ما دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر و سرزمین‌ را آزاد و ۹ هزار نفر از عراقی‌ها را اسیر کرده بودیم، نام آن را به «فتح‌المبین» تغییر دادیم و ۴۰ روز بعد نیز فتح خرمشهر صورت گرفت.

وی تصمیم‌گیری‌های فرماندهان در دوران دفاع مقدس را با تصمیم‌گیری‌های امروز مسئولان خصوصا در خصوص FATF مقایسه کرد و تصریح کرد: وحدت کشور برای ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام خیلی مهم است و بدون اینکه به انقلاب آسیب برسد باید وحدت جامعه را حفظ کنیم؛ این در حالی است که برخی افراد، انقلاب را فدای وحدت می‌کنند که ما این موضوع را قبول نداریم؛ چرا که اگر انقلاب فدای وحدت شود، دیگر چیزی از آن نمی‌ماند و وحدت هم بی‌مسما خواهد شد؛ درحالی که ما وحدت را برای تداوم انقلاب می‌خواهیم.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس، با اینکه ما در جنگ دو نوع ابتکار داشتیم، گفت: ما در دوران دفاع مقدس ابتکارات کلی و ابتکارات تاکتیکی داشتیم؛ دو سال ابتدایی جنگ را با ابتکار تاکتیکی نظیر جنگ‌های نامنظم به فرماندهی «شهید چمران» و جنگ‌های کلاسیک اداره کردیم و از سال دوم به بعد نیز چارچوب و الگوی جنگ به‌کلی عوض شد که سرآغاز آن عملیات «ثامن‌الائمه» یا همان «شکست حصر آبادان» بود. این روش جنگ را ما «جنگ انقلابی اسلامی» نامیدیم که تنها موضوع شهادت‌طلبی در آن مطرح نیست، بلکه تمام موارد آن با دیگر تاکتیک‌های جنگی تفاوت دارد.

وی تأکید کرد: آمریکایی‌ها تاکتیک‌های عملیات‌های دفاع مقدس را مطالعه کرده و تصمیم‌گیری فرماندهان ما را بررسی می‌کنند تا چنانچه با ما وارد جنگ شدند، متوجه شوند که فرماندهان ایرانی چگونه تصمیم می‌گیرند.

وی افزود: بنی‌صدر قطعاً خیانت کرده و هیچ شکی در آن نیست؛ چراکه جنگ را رها کرد و در دانشگاه تهران به همه افراد کشور به غیر از امام خمینی (ره) اهانت کرد و در تهران نیز جنگ به‌وجود آورد و احمدآقا فرزند امام به من گفت که وقتی امام سخنان بنی‌صدر را از تلویزیون می‌دیدند وقتی که صحبت‌هایش تمام شد، گفتند که دیگر کار ایشان تمام شد.

سرلشکر رضایی با بیان اینکه، هیچ عملیاتی نبوده است که با اسم حضرت زهرا (س) آن را آغاز کرده باشیم و در آن عملیات شکست خورده باشیم، بیان داشت: ذکر حضرت زهرا (س) یکی از رمز و رموز‌های دفاع مقدس است.

وی دفاع مقدس را امانتی بزرگ دانست که گروه‌ها و جناح‌ها نباید در روایت آن، به نفع خود بهره ببرند و خاطرنشان کرد: دفاع مقدس بزرگ‌ترین ذخیره معنوی، علمی و نظامی ماست که سرمایه‌ای بالاتر از این را پیدا نمی‌کنیم؛ بنابراین باید ببینیم که این امانت را چگونه به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس گفت: در روایت دفاع مقدس باید آن‌چه می‌دانیم را بگوییم و آنچه نمی‌دانیم را نگوییم و براساس واقعیت و به‌صورت مستند حرف بزنیم؛ با یک روایت نمی‌شود درباره دفاع مقدس قضاوت کرد، بلکه باید وقتی موضوعی را می‌خواهیم مطرح کنیم، همه ابعاد آن را بخوانیم؛ چراکه ممکن است یک نفر از فشار و شکست حرفی بزند؛ ولی در کنار آن، افراد زیادی موفق بوده باشند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها