نیویورک تایمز گزارش داد؛

روایتی جدید از تصمیم‌گیری برای ترور سردار سلیمانی/ عملیات صبح جمعه مشروط بود

یک رسانه آمریکایی از نحوه تصمیم‌گیری برای ترور فرمانده نیروی قدس سپاه، برخی مخالفت‌ها با این تصمیم و مشروط بودن انجام آن گزارش داده است.
کد خبر: ۳۷۷۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳ - 05January 2020

روایتی جدید از تصمیم‌گیری برای ترور سردار سلیمانی/ عملیات صبح جمعه مشروط بودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، نیویورک تایمز در گزارش خود می‌نویسد: ترور قاسم سلیمانی یکی از گزینه‌هایی بود که مقامات پنتاگون برای واکنش نشان دادن به حمله معترضین عراقی به سفارت آمریکا در بغداد به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، پیشنهاد داده بودند و شاید فکر نمی‌کردند که ترامپ به سراغ شدیدترین واکنش برود.

به نوشته این روزنامه ترامپ در ابتدا موافقت کرده بود که واکنش به حمله معترضین به سفارت آمریکا در بغداد به هدف قرار دادن گروه‌های مورد حمایت ایران ختم شود؛ اما وقتی گزارش رسانه‌ها از حمله عراقی‌ها به سفارت را دید تغییر نظر داد.

به نوشته نیویورک تایمز، گزینه ترور قاسم سلیمانی مخالفینی داشت؛ اما برخی از افراد تندرو حاضر در حلقه نزدیکان ترامپ از جمله «مایک پنس» معاون رئیس جمهور، و «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، عاملین اصلی در اتخاذ این تصمیم بوده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: وقتی فرماندهان پنتاگون در جریان این تصمیم قرار گرفتند نسبت به پیامد‌های آن و واکنش ایران هشدار دادند؛ اما هنوز مشخص نیست که آیا «مایک اسپر» وزیر دفاع و ژنرال «مارک میلی» فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا، تلاشی برای تغییر نظر ترامپ انجام داده‌اند یا خیر.

بخشی از گزارش نیویورک تایمز در این رابطه به شرح زیر است: در دولت ترامپ در رابطه با ترور سردار سلیمانی اختلافات زیادی بروز کرده است. برخی مقام‌های دولت آمریکا نسبت به اطلاعات جاسوسی برای توجیه طرح ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی، ابراز تردید کردند.

به نوشته روزنامه نامبرده، درحالی‌که مقام‌های ارشد دولت آمریکا مدعی شده‌اند که هدف از ترور سردار سلیمانی جلوگیری از حمله بود؛ اما برخی مقام‌های دولتی آمریکا همچنان در مورد دلایل توجیهی برای این ترور تردید دارند.

مقام‌های ارشد نظامی آمریکا گزینه ترور وی را که به نظرشان شدیدترین پاسخ به تحولات عراق بود، روی میز دونالد ترامپ گذاشتند. آن‌ها در ابتدا فکر نمی‌کردند که ترامپ این گزینه را تأیید کند.

در جنگ‌هایی که پس از یازده سپتامبر ۲۰۰۱ انجام شده، مقام‌های پنتاگون اغلب گزینه‌های غیرمحتملی را به رؤسای جمهوری ارائه می‌کردند تا سایر گزینه‌های احتمالی ساده‌تر به نظر برسد.

به گفته مقام‌های دولتی و وزارت دفاع آمریکا، ترامپ ابتدا در روز ۲۸ دسامبر گزینه ترور را رد کرده و به جای آن مجوز حمله به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را صادر کرد. وی چند روز بعد در حال تماشای گزارش‌های تلویزیونی بود که اعتراضات مقابل سفارت آمریکا در بغداد را نشان می‌داد.

اما نهایتاً ترامپ به شدیدترین گزینه روی آورد و مقام‌های پنتاگون را متعجب کرد. برخی مقام‌های آمریکایی در محافل خصوصی درباره توجیه حمله به سردار سلیمانی ابراز تردید کرده بودند.

به گفته یک مقام آمریکایی، اطلاعات جاسوسی جدید نشان می‌داد که سی‌ام دسامبر و سفر‌های سلیمانی مثل همیشه بود. در طول روز‌های بعد، فرماندهی عملیات‌های ویژه ارتش آمریکا به دنبال فرصتی برای ترور سردار سلیمانی بود. مقام‌های اطلاعاتی و نظامی طرح حمله را بر اساس اطلاعاتی که خبرچین‌ها، ردیاب‌های الکترونیکی، هواپیما‌های شناسایی و سایر تجهیزات جاسوسی به دست آورده بودند، بررسی کردند.

گزینه‌ای که در نهایت تأیید شد، به این بستگی داشت که روز جمعه حین ورود سردار سلیمانی به فرودگاه بین‌المللی بغداد چه کسی به استقبال وی می‌رود. یک مقام آمریکایی گفت؛ اگر مقام‌های متحد آمریکا در دولت عراق با سردار سلیمانی ملاقات می‌کردند حمله لغو می‌شد.

ترامپ حدود ساعت پنج بعدازظهر پنجشنبه به وقت محلی آمریکا دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرد و روز جمعه موشک‌هایی از پهپاد آمریکایی MQ-۹ Reaper به سمت کاروان سردار سلیمانی شلیک شد. ترامپ در جلسه توجیهی تیم امنیت ملی‌اش و با نظر مشاوران ضدایرانی خود، گزینه ترور نظامی سردار قاسم سلیمانی را انتخاب کرد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها