قنادباشی:

وزارت خارجه ترور شهید سلیمانی را در شورای امنیت پیگیری کند

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: هر چند نهادهایی، چون سازمان ملل متحد عملاً در اختیار استکبار است، ولی وزارت خارجه باید در شورای امنیت و دادگاه لاهه ترور سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» را پیگیری کند.
کد خبر: ۳۷۷۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰ - 05January 2020

وزارت خارجه ترور شهید سلیمانی را در شورای امنیت پیگیری کندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگویی در مورد حمله تروریستی آمریکا که موجب شهادت سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» شد، اظهار داشت: اتحادی میان ایران و نیروهای آزادی خواه شکل گرفته بود و آمریکا تلاش داشت این اتحاد را از بین ببرد.

وی ادامه داد: حمله به پایگاه قائم در مرز عراق و سوریه نیز در همین راستا بود تا میان محور مقاومت این اتحاد شکل نگیرد.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: حمله آمریکا در عراق که منجر به شهادت حاج قاسم و ابومهندس شد، کاملاً غیرقانونی بود. حشدالشعبی بخشی از نیروهای مسلح عراق است و حمله به پایگاه آن و حالا به شهادت رساندن فرمانده این گروه، نقض حاکمیت عراق و اعلان جنگ به دولت، ملت و نیروهای نظامی این کشور است.

قنادباشی افزود: سردار سلیمانی نیز به دعوت بغداد در عراق حضور داشت و به شهادت رساندن ایشان به دلیل این که هم عضو رسمی نیروی نظامی یک کشور بوده و همچنین به دعوت رسمی دولت عراق در آن کشور است، اقدامی غیرقانونی و اشتباه بوده که ظرفیت پیگیری حقوقی و بین‌المللی دارد.

وی تاکید کرد: هر چند نهادهایی چون سازمان ملل متحد عملاً در اختیار جبهه استکبار قرار دارند؛ ولی وزارت امور خارجه باید در شورای امنیت و دادگاه بین‌المللی لاهه طرح موضوع کرده و این اقدام آمریکا را پیگیری کند.

تحلیلگر مسائل خاورمیانه اضافه کرد: البته وزارت امور خارجه نباید تنها به این نهادها اکتفا کند و از ظرفیت سازمان همکاری‌های اسلامی نیز در این موضوع استفاده کند. هر چند برخی کشورهای ارتجاع عربی در این سازمان حضور دارند؛ ولی باید موضوع ترور حاج قاسم و تجاوز به عراق را در سازمان همکاری اسلامی مطرح کرد تا آمریکا نتواند به راحتی از تبعات این عمل جنایتکارانه بگریزد.

قنادباشی تصریح کرد: دیگر نهادی که می‌توان از ظرفیت آن برای مقابله با اقدام آمریکا استفاده کرد، جنبش عدم تعهد به عنوان نهادی که بیش از ۱۲۰ کشور عضو آن هستند، است. این نهاد پیش از آن نیز حق ایران بر داشتن حق فعالیت صلح آمیز هسته‌ای را تأیید کرده و اکنون نیز می‌تواند در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا ایستادگی کند.

وی عنوان کرد: وزارت امور خارجه باید تمامی سفرای خارجی را فراخوانده و توضیحاتی درباره اقدام آمریکا بدهد و همچنین به سفرای کشورمان نیز دستور دهد تا به دولت کشورهایی که در آنها مأموریت دارند، توضیحات مبسوطی در قبال تبعات اقدام آمریکا بدهد.

کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی در مقام شخص وزیر، شخص سخنگو و یا سفرا در کشورهای خارجی باید نشست‌های مطبوعاتی را با رسانه‌های متعهد برگزار کند و هم اقدامات مثبت سردار سلیمانی در مقابله با تروریسم را توضیح دهد، هم اقدام جنایتکارانه آمریکا را هدیه‌ای به داعش تبیین کرده و در نهایت اجماعی رسانه‌ای علیه آمریکا شکل دهد.

قنادباشی ادامه داد: کاری که آمریکایی‌ها کردند، هدیه‌ای به داعش بود. پیش از این آمریکایی‌ها در تشکیل این گروه تروریستی نقش داشته و به آن سلاح می‌داد؛ ولی حالا آشکارا با به شهادت رساندن حاج قاسم به‌عنوان دشمن شماره یک این گروه تروریست تکفیری، این هدیه را به داعش داده‌اند و باید این موضوع را به رسانه‌ها اعلام کرد.

وی اظهار داشت: نگرانی آمریکا این است که یک پیوند ارگانیک میان گروه‌های مقاومت در منطقه شکل گرفته و یک بازدارندگی اطمینان بخشی ایجاد شده و از همین رو در حال زدن حلقه‌های وصل این پیوند هستند. وقتی یک هجوم خارجی به کشورهایی که نقطه نظرات مشترکی دارند، عمل وحدت شده و به ضرر آمریکا تمام خواهد شد و این کشور جواب بسیار محکمی نه تنها از ایران بلکه از تمامی کشورهای محور مقاومت خواهد خورد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار