واکنش اتحادیه اروپا به گام پنجم برجامی ایران

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی از گام پنجم برجامی ایران گفت که اجرای کامل برجام اکنون بیش از هر زمانی برای ثبات منطقه‌ای و امنیت جهانی حائز اهمیت است.
کد خبر: ۳۷۸۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸ - 06January 2020

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «جوزف بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) در یک پیام توییتری از گام پنجم برجامی ایران در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام ابراز تأسف کرد.

دولت جمهوری اسلامی ایران شب گذشته (یکشنبه) گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد که بر اساس آن، ایران، دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، بورل در پیام توییتری خود تصریح کرد که اتحادیه اروپا بر ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی تعهدات ایران ذیل برجام تکیه می‌کند.

وی ادامه داد: «اجرای کامل توافق هسته‌ای توسط تمامی طرفین در حال حاضر برای ثبات منطقه‌ای و امنیت جهانی مهم‌تر از هر زمان دیگری است».

بنا بر این گزارش، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد که قرار است امروز (دوشنبه)، با وزرای خارجه فرانسه و انگلیس درباره برجام گفت‌وگو و دیدار کند.

وی با اشاره به گام‌های برجامی ایران در کاهش تعهداتش ذیل این توافق هسته‌ای گفت: «ایران از توافق هسته‌ای عقب‌نشینی کرده است. این اوضاع را بسیار دشوارتر می‌کند. هیچ‌کس نمی خواهد که ایران به سلاح‌های هسته‌ای دست یابد. ما با فرانسه و انگلیس در خصوص چگونگی واکنش به این اوضاع همکاری می‌کنیم».

ماس ادامه داد که اقدام ایران در کنار گذاشتن محدودیت‌ غنی‌سازی اورانیوم احتمالاً‌اولین گام به سوی پایان برجام است.

ایران با صدور بیانیه‌ای درباره گام پنجم برجامی تأکید کرد: «همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمافی‌السابق ادامه خواهد یافت. در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می‌باشد. سازمان انرژی اتمی موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس جمهور اتخاذ کند.»

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار