آلمان: تصمیمات دولت عراق درباره نیروهای بیگانه را می‌پذیریم

وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد که دولت عراق هر تصمیمی که درباره خروج نیروهای بیگانه بگیرد را خواهد پذیرفت.
کد خبر: ۳۷۸۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱ - 06January 2020

آلمان: هر تصمیمی که دولت عراق درباره نیروهای بیگانه بگیرد را خواهیم پذیرفتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگو با سایت رادیو آلمان، تهدیدهای آمریکا علیه عراق بعد از تصویب طرح خروج نظامیان آمریکایی از پارلمان این کشور را بی ثمر خواند و بر لزوم مذاکره با عراق تأکید کرد.

وی در عین حال گفت که عملیات جامعه بین‌المللی برای بازسازی عراق باید در پیش گرفته شود.

ماس افزود: برای این منظور باید با استدلال، عراق را متقاعد کنیم. تهدیدهای واشنگتن از طرف عراق در حال حاضر فایده‌ای نخواهد داشت.

به گفته وزیر امور خارجه آلمان حالا این مسئله مطرح است که دولت عراق این قطعنامه پارلمان عراق را چگونه اجرایی خواهد کرد. ما هر تصمیمی که در عراق گرفته شود را خواهیم پذیرفت. وی در عین حال گفت که نباید هیچ شکافی در عراق ایجاد شود که داعش بتواند از آن استفاده کند.

پارلمان عراق به مصوبه‌ای رای مثبت داده است که خواستار پایان حضور نظامیان خارجی در این کشور شده است. خطاب این سند به دولت عراق است که به طور موقت به ریاست «عادل عبدالمهدی» اداره می‌شود.

این مصوبه از لزوم پایان دادن به فعالیت ائتلاف بین المللی ضدتروریستی به رهبری آمریکا در عراق سخن می‌گوید؛ زیرا هدفی که این ائتلاف دنبال می‌کرد، نابودی گروه تروریستی داعش بود که به دست آمده است.

در این میان، سران کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس همه طرف‌ها را به احتیاط بالا دعوت کرده‌اند.

«هایکو ماس» همچنین اعلام کرده است که کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس می‌خواهند امروز درباره بازگشت اعلام شده ایران از برجام مشاوره کنند.

وی این اقدام ایران را اولین گام برای پایان این توافق هسته ای دانسته که فقدانی بزرگ خواهد بود.

ماس تأکید کرد که ما هم بعد از مذاکراتی با ایران و مشورت با آژانس بین‌الملی انرژی اتمی تصمیماتی در این‌باره خواهیم گرفت.

جمهوری اسلامی ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد. بدین‌ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار